Nehaj jazz! aneb Portrét chorvatského bijce

Nehaj jazz! aneb Portrét chorvatského bijce

sercars_jazziana_croatica_a_little_book_of_notes_600Vystupoval po celé Evropě a Jížní Americe s vlastním vynálezem, nástrojem, sestrojeným ze skleněných lahví, který nazval „bottlephone“. Hraje také barokní hudbu v různých souborech staré hudby. Je uznávaným malířem (má za sebou již několik samostatných výstav) a básníkem, který knižně debutoval v roce 2010. Především je ale znám jako nejlepší současný jazzový bubeník a skladatel v Chorvatsku – BORNA ŠERCAR!

Tento znamenitý jazzový tvůrce se narodil 4.května 1972 v Záhřebu. Studoval hru na bicí nástroje na tamní hudební akademii u profesora Igora Lešnika (proslulého bigbandového bubeníka). Hrál nejdříve s různými chorvatskými big bandy a symfonickými tělesy, než v roce 2009 založil vlastní soubor Jazziana Croatica. Píše také hudbu k divadelním představením a animovaným filmům.

Pro jazzový kvintet JAZZIANA CROATICA píše Borna Šercar kompozice, inspirované klasickou i lidovou hudbou Chorvatska. Získaly označení „Nejlepší jazzové kompozice“ v následujících třech letech, stejně tak ve své kategorii zvítězila obě alba souboru. V říjnu 2013 reprezentoval Borna Šercar s Jazziana Croatica svou vlast na zahajovacím ročníku čtyřdenního festivalu evropského jazzu European Jazz@UCLA v americkém Los Angeles. (Mimochodem – Česko zde zastupoval Emil Viklický Trio.)

Debutové album Jazziana Croatica vyšlo v roce 2010 na labelu Aquarius Records. Jmenuje se „A LITTLE BOOK OF NOTES“. Bylo natočeno v této sestavě: Borna Šercar (bicí, perkuse, autor všech skladeb, produkce), Vojkan Jocić (tenor a sopránsax), Zvjezdan Ružić (piano, varhany), Tihomir Hojsak (bass) a Ante Gelo (kytara). Třiapadesátiminutové album obsahuje desítku nápaditých kompozic v duchu fusion-jazzu, silně ovlivněných chorvatským, potažmo balkánským folklórem, více než z poloviny pořádně ostrých (např. „New Red Dwarf“, „Kolo“, „Balkanika“). V této souvislosti je hodno obdivu, že kapelník přenechal více místa k sólovým blýsknutím svým spoluhráčům, a sám se v roli opravdového sólisty představí jen ve skladbě „Rakia“. Jeho hra se však po celý čas vyznačuje neobyčejnou energií, hustým předivem polyrytmů, Šercar pouze nedoprovází, ale sound kapely zahušťuje, dynamizuje, bicí jsou jednoduše jeho taktovkou. Díky němu jsou i balady neobyčejně emotivní a svižné, aniž by však ztratily svůj lyrický charakter (třeba „Battalion“ či „Sunny Field“).

novosti-artwork-1348127486Co jen naťuknul na prvním albu, na tom následujícím „NEHAJ“ (Aquarius Records 2012), Borna Šercar završil v plné parádě. V sestavě došlo pouze k výměně na postu kytaristy – Ante Gela vystřídal Darko Misirača. Kapelník však k bicím a perkusím přidává také vibrafon a bottlephone. Navíc ve čtyřech kompozicích (z deseti) jsou hlavními sólisty hosté, a to nejen z jazzového ranku. Deska tak získává pestrý kabát, ozdobený silnou autenticitou, a jde v podstatě o jazzovou poctu Chorvatsku. V „Seh Duš Dan“ (Den všech Svatých) zpívá Tamara Obrovać zhudebněné (nikoliv však Šercarem, ale Blagojem Bersou) verše chorvatského národního básníka Vladimira Nazora. V „Griffon Vulture“ se představuje jazzová legenda, pianista Matija Dedić. Nádhernou baladu „Melancholy“ šperkuje svou virtuozní harfou Diana Grubišić Čiković, takže evokuje Debussyho Faunovo odpoledne. V titulní kompozici „Nehaj“ exceluje na marimbu Ivana Bilić, s níž se Šercar zná od útlého dětství, kdy spolu prožívali prázdninová dobrodružství ve městě Senj. Nad ním se tyčí kopec Nehaj a stejnojmenná středověká pevnost, postavená na obranu proti Turkům a Benátčanům. Symbol hrdinství a neohroženosti. Na ploše téměř 65 minut navštíví posluchač další signifikantní místa chorvatské země: vinice („Burence“), Dubrovník („Lindo“), rybí trh v obci Tkon („Limbora“) či Plitvická jezera („Vaganac“). Lahůdkou budiž také kompozice „Intrada/Ritmico“, již přímo pro Šercarův kvintet napsal doyen chorvatské hudby Miljenko Prohaska. Kapelník tentokrát bere na sebe úlohu zásadního sólisty, jeho bubenická sóla jsou až drtivá, naproti tomu vibrafon a bottlephone zní lyricky, perlivě, prosluněně. Představuje se tady i jako autor scénické hudby – Jazziana Croatica exceluje v smooth-jazzově zabarveném tématu k „Playing the Victim“, divadelní komedii bří.Presnjakovů o člověku, který hraje oběti v rekostrukcích vražd.

Můžete hádat, jaké odezvy se těmto jazzovým vyslancům z Chorvatska dostalo v Los Angeles…