Rocková opera vpadla do městečka betlémů

Rocková opera vpadla do městečka betlémů

Pětitisícové městečko Třebechovice pod Orebem, „městečko betlémů“, v těchto dnech žije muzikálem – a ne ledajakým! V Kulturním domě dne 30.listopadu podruhé provedli muzikál autorské dvojice Andrew Lloyd Webber a Tim RiceJOSEF A JEHO ÚŽASNÝ PESTROBAREVNÝ PLÁŠŤ“. Zatímco mnohem větší města mají problémy sestavit třeba jen fotbalovou jedenáctku, tady jsou schopni vytvořit dva ochotnické divadelní soubory a doprovodnou kapelu pro interpretaci poměrně náročných instrumentálních partů (pro tři kytary, sax/klarinet, klavír, baskytaru a bicí). Hereckých a pěveckých partů se ujalo Nové sdružení neorganizovaných třebechovických divadelníků pod režijním vedení Pavly Lochmanové, nastudování hudební složky má na svědomí Václav Derner (mimochodem ředitel Filharmonie Hradec Králové).

Starozákonní příběh Josefa pod názvem „Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat“ je prvním veřejně provedeným muzikálem (respektive rockovou operou, neboť se tam téměř vůbec nemluví) legendární autorské dvojice Andrew Lloyd Webber a Tim Rice. Premiéru mělo toto dílo v roce 1968, o rok později jej jako album vydala Decca. Hlavní roli zde zpíval (a sólovou kytaru hrál) David Daltrey, frontman britské psychedelické kapely Tales Of Justine, kterou mimochodem produkoval Tim Rice (a taky účinkoval na albu, a to v roli Faraona). V českém překladu Michaela Prostějovského pak muzikál u nás premiérovalo v roce 2006 Městské divadlo Brno a v této sezóně ho má na repertoáru Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě.

Tato provedení jsem neviděl, ale já nemíním ani porovnávat, protože ačkoli má to ochotnické samozřejmě spoustu nedokonalostí (nikoli chyb!), jeho největší síla spočívá v obrovském nadšení a hlavně nasazení všech účinkujících! Od vypravěčky a Josefa, kteří z pódia téměř „neslezou“, přes každého jednotlivce ve sborových uskupeních, až po bubeníka, jemuž je přitom pouhých 11 let – ti všichni „jedou“ nadoraz. Zároveň se představení (na rozdíl od těch profesionálních) obešlo bez pompézní scény a´la Aida, ona vlastně nebyla v podstatě žádná, i kostýmy byly jednoduché, přesto naprosto funkční, zároveň mohly sloužit jako scénický prvek: evokovaly nejen starověký Egypt, ale také třeba mříže vězení, nebo odkazy na éru dřevného rock´n´rollu. O to více celý muzikál stál na výkonu účinkujících.

Nemá smysl recenzovat toto představení běžným kritickým prizmatem. Samozřejmě největší slabinou jsou některé sólové árie, především Josefovy (Jindřich Kopecký), občas to s emocemi „přežene“ vypravěč (Veronika Dernerová), naproti tomu je však excelentní Faraon s image Elvise Presleyho (Václav Derner ml.). Gró hudební síly představení tkví totiž ve vynikajících sborových výkonech. Ty v podstatě úspěšně nahrazují také absenci výtvarné jevištní složky, a to umnou choreografií, jež umožňuje zcela a funkčně zaplnit prostor. A nemyslím pouze onen jedenáctihlavý ženský chór po vzoru antického dramatu, na který se navíc i moc hezky dívalo. Také protagonisté mužských postav často utvářeli sbor (až desetihlasý), jenž zněl velmi naléhavě, čistě, tudíž patřičně efektně. Navíc sborové party, společně s vypravěčem, úspěšně stmelovaly, rytmizovaly a gradovaly hodinu a dvacet minut trvající hudebně-divadelní tok.

Je potěšující, že další reprízy této zdařilé adaptace slavného muzikálu (rockové opery) „Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť“ budou následovat, a to nejen v samotných Třebechovicích pod Orebem (nejbližší datum je 3.ledna 2014), ale i jinde v okolí…