V pardubickém Divadle 29 proběhl 16.11. pozoruhodný dvojkoncert: vystoupil zde japonský zvukový experimentátor ASUNA a po něm domácí duo DVA, které živou hudbou doprovodilo projekci slavného němého expresionistického filmu Kabinet doktora Caligariho.

ASUNA, hudebník, performer, zvukový improvizátor a výtvarník z japonského města Kanazawa přivezl s sebou neuvěřitelně pestrý arzenál těch nejroztodivnějších zdrojů zvuků a tónů, rozmístěných na velkém tablu. Byla mezi nimi různá provedení drobných casio, celá soustava elektronických mašinek a nepřeberné množství zvukových hraček pro děti. Však se také Asunův současný projekt, s nímž nyní vyrazil v „přenosné verzi“ na celosvětové turné, jmenuje „100 KEYBOARDS, 100 TOYS“. Na rozdíl od předchozích je tento počin velmi hravý a jen v některých okamžicích znepokojivý či dokonce drásavý. Dá se říci, že téměř až fyzicky evokuje dětský svět, a to i můj použitím mně známých hraček a nástrojů (trumpetka, harmoničky, píšťalky), a nejen hraček, ale i „hraním“ s krystalky cukru a s bonbóny! Z kompaktní čtyřicetiminutové zvukové lávy se tu a tam vylouply samplované dětské hlasy, naturální zvuky (přírodní, pouliční dechovka), drony, názvuky freak-folku, lo-fi popu a techna, hlavně však minimalistické, noise a ambientní plochy, jež mne zvedaly ze sedadla svou emocionalitou a barevností. Zvuk je neustále zahušťován novými a novými komponenty, dynamika se proměňuje, pak je vyhmátnuta určitá kombinace zvuků či jen barva, jež odstartují výrazovou a ideovou změnu. Proto s nástupem noise (vytvářeným především elektronicky snímanou a následně modifikovanou kytarou) získává kompozice na drtivé naléhavosti a přiznám se, že už mi naprosto bezostyšně naskakovala husí kůže. Na závěr celého večera pak Asuna ochotně seznamoval se svým instrumentářem početné mladé obecenstvo.

Pardubicko-královéhradecké duo DVA, složené s Jana a Báry Kratochvílových, způsobili svým albem „Fonók“ před pěti lety doslova poprask, a to i na BBC, která jej označila za jedno z nejúžasnějších alb roku! Jejich instrumentář je také velmi bohatý, a tudíž svou výrazově a barevně pestrou hudbou vhodně Asunu doplnili: kytara, živé smyčky, samply, tenorsaxofon, basklarinet, dechový midikontroler, nejrůznější drobné perkuse, hrnec, píšťala, Paetzoldova flétna. Svou navýsost expresionistickou hudbou takto naživo podkreslili a opravdu umocnili nereálný svět výrazově vypjaté hrůzy ve fantaskních dekoracích pokřivených a jinak deformovaných ploch, v nichž vraždí náměsíčník Césare jako nástroj (z)vůle svého pána, doktora Caligariho. Hudbou dokázalo duo Dva odstínit všechny výrazové exprese tohoto legendárního německého filmu z roku 1920 a přiřadilo se důstojně k předchozím tvůrcům, kteří tento němý film hudebně uchopili (Robert Bloch, Bill Nelson, John Moran).

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..