Hudební zázrak má jméno "Forevernest"!

Hudební zázrak má jméno „Forevernest“!

ONDREJ KRAJŇÁK vydal nyní u slovenského labelu Hevhetia sólové album s nápaditým titulem „ForevErnest“ a uvozuji nepokrytě svou recenzi tvrzením, že je to jazzová událost roku!

Přitom z alba zní pouze jeden jediný klavír, a navíc jde o skladby z pera (a také, a to je nejdůležitější, ze srdce) předčasně zesnulého fenomenálního romského pianisty Ernesta Oláha, kterého však u nás v současné době nezná příliš mnoho příznivců jazzu (toť moje osobní zkušenost)! Zato Ondrej Krajňák (na albu Krajnak) patří k nynější česko-slovenské jazzové špičce, jeho rtuťovitá a nesmírně bohatá klavírní hra zdobí produkci např. souborů Jazz Famelija Idy Kelarové, Otto Hejnic Trio, Slovak Jazz Trio, Julius Baroš Quintet a dalších sestav (vztahujícím se často k romskému původu protagonistů) včetně vlastního tria.

Pětačtyřicetiminutové album „ForevErnest“ (slovní říčka, která se dá přeložit jako „Navždy Ernest“, taky „Nejvěčnější“ nebo dokonce poeticky „Hnízdo věčnosti“) bylo natočeno v loňském roce ve studiu Svárov u Lukáše Martínka a produkoval ho syn Ernesta Oláha Roman. Obsahuje šest kompozic plus bonusovou Krajňákovu poctu autorovi. A nepamatuji si (od doby, kdy jsem slyšel poprvé Jarrettův kolínský koncert na oné legendární desce od ECM), že by mne tak dostalo sólové piano!

Hudební zázrak má jméno Hned úvodní otvírák, miniatura „Remembrance – Main Theme“, naznačuje, že posluchače čeká jedinečný výlet do hudební lyriky a nadčasové poezie – prostě tak silný lyrický motiv umí napsat snad jen Ennio Morricone! A Krajňák, ten klavírní bouřlivák, který při koncertech (třeba s basistou Fečem jako pohonným palivem) zalévá klaviaturu svým horkým potem, jej zahraje nevídaným způsobem – to se nedá popsat, to musíte zažít! „Never Drying Tears“ by mohl být časem opravdovým jazzovým standardem, má na to silný potenciál, působí až jako extrakt nezapomenutelných baladických motivů, z nichž se posléze vyloupne kvazi-lidovka. „Idol“ je další z balad, jež se zažírají pod kůži, Krajňák zde staví nebeskou pyramidu z bohatých emocí a vcítění a s využitím celé dynamické škály v interpretaci podobně jako Bill Evans blahé paměti. „Solitude“ považuji za hrdou poctu Ellingtonovi – pestře strukturovaná balada, již se Krajňák skutečně nebojí hrát pomalu, protože v tomto tempu se cítí být doopravdy volný a každý tón může doslova „vymazlit“. A ačkoli je stavba této kompozice vlastně minimalistická, její účinek je díky interpretovi maximálně emotivní! Po čtvrté minutě se Krajňák pouští do swingové jízdy (zde si také pobrukuje, jako to dělával i Jarrett a Oláh), aby to poté všechno rozbil, následně zhutnil a v závěru opět lyricky zvolnil. Přesně tak pracoval s hudební materií i Duke. Mistrně vystavěná balada! Ústřední kompozice „Remembrance“ je skutečně lyrický majstštyk, Krajňák zde dokáže přetavit nejen to nejlepší od Morriconeho, ale také Chopina, mistrů bluesového piana Otise Spanna a Memphise Slima, nebo jazzových stylotvůrců Monka a Brubecka. V této baladě je celý život, nejen interpretův, ale lidstva jako takového, které navzdory stále mocnějšímu zlu a sprostotě dokáže ještě vykřesat krásu a naději. Krajňákovo nakládání s hudebním motivem nemá v našich luzích a hájích obdoby! Následující „Why Is It So Hard To Say Goodbye“ je tak trochu šansonová lyrika a´la Jiří Bulis (bohužel také blahé paměti), Krajňák také nepotřebuje exhibovat, a vy se můžete tak těšit na každý další tón, přičemž dynamická a barevná paleta Krajňákova úhozu zdá se být nevyčerpatelná, aniž by ona nesmírná něha intimity jakkoli zhrubla.
Ano, je vskutku těžké říci takovému albu sbohem! Ale s Krajňákovou poctou „Eb Minor Improvisation For Ernest“ album bohužel končí. Vydržel bych ho poslouchat hodiny a hodiny, při této autorské kompozici na závěr jsem si přál, aby nikdy neskončila – je nebývale dramaticky vystavěna z jakýchsi mini témat, často s folklórními prvky, takže do vás tne a nepustí, i když ve finále to až bolí…

Panebože, jak dokáže být svět tak báječným místem k životu, když vzniká taková zázračná hudba!