Arve Henriksen patří už více jak dvacet let k absolutní špičce jazzových experimentátorů. Počátky jeho kariéry jsou spojené s freejazzovým triem Veslefrekk, jež se v roce 1997 transformovalo v improvizační kolektiv Supersilent. Jejich číslované desky, kterých dosud vyšlo jedenáct, prolamují hranice žánru směrem k hlukové hudbě či temnému ambientu a jsou vlajkovou lodí agilní severské scény. Henriksen má ale za sebou také desítky dalších projektů pokrývajících široké spektrum současného experimentálního jazzu.
Jeho styl hraní mimořádně ovlivnila tradiční japonská hudba, přesněji zvuk flétny šakuhači. S jejími meditativními a minimalistickými kvalitami ho na konci osmdesátých let seznámil jeho kolega trumpetista Nils Petter Molvaer. Od té doby se Henriksen inspiroval i v dalších etnických tradicích a své průzkumy nových možností nástroje zaznamenávají jeho sólová alba Sakuteiki, Chiaroscuro či Strjon vycházející na prestižním labelu Rune Grammofon. Po boku Arve Henriksena se na pódium Paláce Akropolis po bezmála dvou letech vrátí také jeho častý spolupracovník a krajan Jan Bang. Společně se podíleli na několika projektech včetně čtyři roky staré, ambientně-meditativní desky Cartography vydané legendárním jazzovým labelem ECM. Kromě studiové a producentské práce či společných desek s Jonem Hassellem či N. P. Molvaerem je Bang také pionýrem metody živého samplování, při němž přímo na koncertě „krade“ zvuky svých kolegů a vytváří z nich v reálném čase fantastická sonická plátna. Obrovský ohlas má ve světě experimentální a improvizované hudby jím organizovaný festival Punkt, který každoročně do jihonorského městečka Kristiansand zve elitu volnomyšlenkářských hudebníků, kteří se nebojí prozkoumávat svůj talent společným hraním. Kurátorem letošního ročníku byl Brian Eno.
Soutěž o 2 vstupy, odpovědi posílejte na email: eva@jazzport.cz, soutěž končí 21.11.
Kolikrát tato dvojice hrála společně v Praze? Patří mezi držitelé ceny Grammy?