Weather Report: Black Market

Weather Report: Black Market

Album má sériové číslo Columbia CK 34099. Bylo nahráno v prosinci 1975 a vydáno v dubnu 1976. Hlavní producent a arranger je Joe Zawinul a koproducent je Wayne Shorter. Složení kapely a nástroje: 2x syntetizátor ARP 2600, Rhodes electric piano, Yamaha klavír a Oberheim polyphonický syntetizátor. Wayne Shorter: sopránový saxofon Selmer a tenorový Computone Lyricon. Alphonso Johnson: Fender Jazz bass a Elektrickou baskytaru Charles da Boe. Chester Thompson: bicí Ludwig. Alex Akuna: LP konga a perkuse. Jaco Pastorius: Fender Jazz bass fretless (2 a 6). Narada Michael Walden: bicí (1 a 2). Don Alias: konga a bicí (1 a 6).Deska byla oceněna jako album roku v časopise Down Beat.

Weather_Report_-_Black_MarketBěhem vývoje Black Marketu se někteří hráči v kapele vyměnili. Zawinul vyměnil Alphonso Johnsona za Jaco Pastoria a Chestera Thompsona za Alexe Akunu (celá rytmická sekce). Zawinul to komentoval tak, že potřebuje do kapely novou krev a nové myšlenky. Jaco Pastorius pro BBC a Cliva Willianse (rok 1978) řekl cit: 3) „S Joem Zawinulem jsem se setkal, když jsem učil na Miamské univerzitě. Psal jsem něco pro velký Miamský orchestr. Na koncertě hráli i Weather Report. Zahrál jsem si s nimi pár písní. Zawinul o mě před tím ještě neslyšel. Potom jsme si nějaký čas psali a pak mi nabídl, abych šel k němu do kapely. Joe měl rád můj zpívající bas. Nakonec jsem nahrál 2 písně na Black Marketu.“ Zawinul, cit.: 4) „Hráli jsme tehdy na Miamské univerzitě. Po koncertě za mnou přišel Jaco a povídá: „Jmenuji se John Francis Pastorius III a jsem největší baskytarový hráč na světě.“ Potom jsme si nějaký čas psali a když jsem potřeboval nového baskytaristu tak jsem mu dal vědět.“

První píseň se jmenuje stejně jako deska – Black Market. Tuto skladbu napsal Joe Zawinul. Zawinul v této písni používá zrcadlově převrácené klávesy na keybordech. Toto jde udělat (nejen) na ARP 2600. Na otázku proč takto experimentoval odpověděl takto, cit: 5) „Byla to pro mě výzva hrát v zrcadlovém systému. Jestliže improvizujete na akordy, musí být vaše mysl velmi rychlá. Já jsem jednou objevil převrácené nastavení a v tu chvíli jsem měl složený Black Market. Pak jsem to poslouchal na normální klávesnici a nebylo to tak dobré jako zrcadlovou cestou. Hraji první melodii pravačkou na převrácené klávesnici a levou rukou doprovázím na Rhodosu. Potom hraju pravou rukou kontrapunktické akordy na Oberheim syntetizátoru a levá ruka pokračuje v melodii tak, kde se pravá zastavila. Zvyknout si na převrácenou klávesnici netrvá moc dlouho. Jediné 2 noty – C a Fis jsou stejné jako na obyčejné. Nutí vás to hrát jiné věci a mění to rytmický a melodický pocit hudby.“ V této skladbě hrají 2 bubeníci – Chester Thompson a Narada Michael Walden. Je to z toho důvodu, že v půlce nahrávání písně vyhodil Chestera Thompsona a je to právě v tu chvíli, kdy začne hudba zrychlovat (asi v půlce písně).

Druhý track má název Canon Ball a jmenuje se po bývalém Zawinulovo šéfovi – Julianovi Cannonballovi Adderleymu, který umřel 8.srpna 1975. Tato skladba byla něco jako nějaký druh konkurzu pro Jaca Pastoria. Je to jeho první píseň nahraná s Weather Report. Zawinul k tomu řekl, že Cannonball byl také z Floridy jako Jaco, takže tam chtěl mít takový „floridský“ zvuk. Dále si pamatoval, že Jaco měl velmi rád Cannonballa a jeho hudbu, takže se mu zdál k nahrávání nejideálnější. Jacův basový zvuk je jeden z významných charakterů Canon Ball.

Pátá píseň má název Three Clowns. V této písni používá Wayne Shorter Lyrikon. Lyrikon byl vynalezen v počátcích 70 let Rogerem Noblem a Billem Bernardierem a je to v podstatě syntetizátor pro dechové hráče. Nástroj se skládal ze saxofonelike control analogového syntetizátorového modulu a kontroler vypadal jako sopránový saxofon s basklarinetovou hubičkou. Senzor na těle změřil tlak. Syntezátor měl 2 oscilátory s volbou čtverce, sawtooth vlny, voltage-controlled filtr a oscilátor na nízké frekvence. Lyrikon byl schopný vytvořit velmi výrazné zvuky, ale nevýhoda byla v tom, že nešlo uložit nastavení. Píseň Three Clowns a Barbary Coast byly v časopise Down Beat označeny jako 2 nejhezčí melodie tohoto alba.