James Brown: Soul On Top

James Brown: Soul On Top

Netypická, pro jazzofily velice zajímavá reedice desky slavného spoluzakladatele soulové/ funkové hudby z roku 69. V doprovodném textu přiznává Brown svoji lásku k jazzu, na desce zpívá s výborně sehraným big bandem bubeníka Louie Bellsona zcela samozřejmě. 41 letý Brown byl tehdy již velice slavný. Měl za sebou první milionový hit Please, Please, Please a mnohaleté zkušenosti s nahráváním i koncertováním. Nejvyšší profesionalitu hudebníků prozradí údaj z bookletu: 12 písní natočili během 2 dnů. Aranžmá pro 20 hráčů napsal Oliver Nelson: získal jméno u tak prominentních zákazníků jako C.Basie či D.Ellington. Mezi členy bandu nalezneme velmi známá jména, jako např. Ray Brown či Ernie Watts. Ze své skupiny si Brown přivedl pouze Maceo Parkera Jr. (známého z častého vystupování v Praze).

brown_soulontop.jpgVydavatelství: Universal / Verve
datum vydání: 12.7.2004 (1969), 1CD, 51:57

Skladby: 1. That’s My Desire, 2. Your Cheatin Heart, 3. What Kind of Fool Am I?, 4. It’s a Man’s, Man’s Man’s World, 5. The Man in the Glass, 6. It’s Magic, 7. September Song, 8. For Once in My Life, 9. Every Day I Have the Blues, 10. I Need Your Key (To Turn Me On), 11. Papa’s Got a Brand New Bag (Edited LP version), 12. There Was a Time.

Obsazení: James Brown Vocal, Al Aarons Trumpet, John Audino Trumpet, Chuck Finley Trumpet, Tom Porello Trumpet, Jimmy Cleveland Trombone, Kenny Shroyer Trombone, Nick DiMaio Trombone, Bill Tole Trombone, Joe Romano Saxophone, Ernie Watts Alto Saxophone, Pete Christlieb Saxophone, Maceo Parker Tenor Saxophone, Buddy Collette Saxophone, Jim Mulidore Baritone Saxophone, Frank Vincent Piano, Bill Pitman Guitar
Louis Shelton Guitar, Ray Brown Bass, Jack Arnold Percussion, Oliver Nelson Arranger, Louis Bellson Drums, Bandleader

Deska je rozdělena na dvě poloviny. První polovina je standardní a obsahuje více jazzově orientované písně a soulově- funkový repertoár – ovšem rozepsaný pro big band. Přesto je Brown i v tradičnější části nezaměnitelný. Jeho dynamický, živelný projev plný energie občas vystoupí z úkrytu. V druhé polovině skladeb (3 si napsal sám) jde mnohem více o soul a funk. Výraz Brownova zpěvu je bližší tomu, jak ho známe z posledních 25 let. Právě tato část zní až podezřele moderně – aby ne! – vždyť Brownovy rytmické figury a riffy si minimálně posledních 15 let „půjčují“ zástupy DJ na remixy pro taneční scénu. Tvůrci záměrně seřadili jazzově tradičnější a soulové písně dle pravidla J-S-J-S. Posluchač tak snadno ocení Brownův zpěv v obou žánrech. Velice dobře vyniknou citlivé aranže, podporující zpěvákův výraz V písni It´s a Man´s, Man´s Man´s World nejprve ukáže, jak dobře umí pracovat s dynamikou, pak se do zpěvu položí, přidává charakteristické, expresivní výkřiky. CD má jednu bonusovou píseň, ale především přináší proti původnímu LP 5 písní v nezkrácených verzích. Až nyní uslyšíte, jak to dokázal Brown rozhýbat, řeknete si „největší vypalovačka“. Píseň Papa´s Got a Brand New Bag je nyní delší o 2 minuty. Nejen tato skladba (napsal si ji sám) i po 35 letech dokazuje, jak mimořádně přínosný a intenzivní přínos pro tzv. populární hudbu byl. Vliv černého r&b a navazujících žánrů. Závěrem chválím mimořádně informativní booklet, kde najdete kromě původního textu L.Feathera i dva další od současných hudebních publicistů, hodnotící desku z dnešních souvislostí.