Vít Švec Trio: Keporkak

Vít Švec Trio: Keporkak

Po dvou letech vychází u společnosti Arta Records další z počinů vydaný pod značkou Víta Švece. Zajímavostí je, že album sice vychází pod touto značkou, ale zároveň by mohlo vyjít i pod nezavedenou značkou Mateje Benka, který se na desce autorsky podílel velkou měrou.

Vydavatelství: Nahráno v roce 2004, Vydavatelství: Arta, 56:19, 1 CD

Obsazení: Matej Benko – piano, Vít Švec – bass, Jan Linhart – drums

Skladby: Follow the Whales, Evening Prelude, Dreamer, Smilla, Information No.5, Information No. 6, Information No.7, Blues For Michael, Beneath a Storm Surfe, Fishtail Tale, Monkfish

vit-svecHned od první písně posluchač pozná, že neposlouchá standardní jazzové album. Keporkak je totiž něčím nepopsatelným (i pro mě bude velice těžké popsat Vám, co se tam vlastně děje – pozn. autora) . Právě píseň „Folow the Whales“ je podle mého názoru nejzásadnější skladbou tohoto alba. V ní totiž naleznete tolik zajímavých autorských a aranžérských nápadů, že by se dala poslouchat stále dokola a pořád v ní najdete něco nového. Pousmějete se při lehkém nástinu klasické hudby, zároveň se budete bát a nakonec se příjemně uvolníte. Po této skladbě přichází uvolnění v podobě zamilované písně „Evening Prehude“, kde dostává prostor příjemně uklidněný klavír. Skladba „Dreamer“ a „Blue for Michael“, na kterých se autorsky podepsal Vít Švec, jsou nejtypičtější jazzovou skladbou na albu, kde se ukáží schopnosti všech členů pěkně postupně. Zbytek alba je pak veden pod tvrdou taktovkou Mateje Belka, který na svém klavíru v každé písni vytváří neuvěřitelně krásné harmonie a aranžmá, ale zároveň zůstává i hudebně vtipný jako např. na konci skladby „Information No. 5“

Keporkak je mašinou, kde všechny součástky pracují přesně tak, jak mají a tím dohromady utváří nádherný celek, který za to stojí. Album Vás vtáhne do hry tak rychle, že si jej budete pouštět pořád a pořád a nebudete se jej moci nabažit. Jé to óda na moderní český, ale i zahraniční jazz.

Projekt Keporkak

„Keporkak je jednou z hudebně talentovaných velryb. Jeho velrybí zpěvy jsou pokaždé jiné – jiné melodie vysílá při námluvách, aby zaujal samici, jiné při lovu aby nahnal ryby do hejn. Písně jsou sestaveny z uzavřených celků zvuků o širokém rozsahu frekvencí a mohou trvat 6-30 minut, přičemž jsou rozeznatelné jednotlivé vzorce zvuků (melodie). Písně jsou různě popisováný jako „chrápání“, „sténání“, „chrochtání“, „vrčení“ či „pískání“. Zpěv je pod hladinou slyšet až na vzdálenost 30km.“ (Zdroj)

V souvislosti s touto deskou mě napadá, že by se bez sebemenších výtek mohla řadit mezi tři česká jazzová alba nominovaná na cenu nejlepší desky žánrových kategorií v ceně Anděl. Zároveň si také troufám tvrdit, že i export do zahraničí by nezůstal bez úspěchu. Vít Švec Trio je báječně poskládané uskupení hudebníků, kteří nám představují přesah jazzu do klasiky. Kontrabasista Vít Švec, pianista Matej Benko a bubeník Jan Linhart představují autorský projekt v pravém slova smyslu. Projekt Keporkak.

Hned první skladba „Follow The Whales“ ukáže, kam se bude celý zbytek alba ubírat. Velice talentovaný Slovák Matej Benko už zde naznačuje, že jeho zájmy jsou jak v jazzu, tak i v klasických kompozicích. Na albu je slyšet síla „klasické“ interpretace přenesená na pole jazzu a je to právě Benko, kdo celé trio táhne. Pro celé album je ale charakteristickým bodem skupinové souznění a album působí živým, imaginárním a uceleným dojmem. K rozeznání je rukopis Víta Švece, který má na desce dva kusy. Jednu klasicky jazzovou (Dreamer) a dále blues (Blues for Michael). Skladby nabízí současný jazz, odklon od jazzového mainstreamu je ale značný, a tím více je deska výjimečná. Výjimečná je rovněž i svou inspirativností, je to deska, která v každém něco zanechá.