Karel Růžička jr.: Brooklyn Moods

Karel Růžička Jr. je momentálně jedním z předních talentů českého jazzového nebe. Deska Brooklyn Moods je druhou nahrávkou vydanou na labelu Jazz4All, který se snaží spojovat české hudebníky se světovými protějšky.

ruzicka_jr_brooklynmoods.jpgVydavatelství: Cube Metier, 62:49, 1 CD, 2004, CD no. MJCD 2321

Skladby: 1/ One for George / Karel Růžička jr / 6:00, 2/ Jennifer Susanne / Karel Růžička jr / 6:28, 3/ Pronto / Karel Růžička jr / 7:21, 4/ Reflections / Bruce Barth / 6:07, 5/ Another Time / Karel Růžička jr / 6:41, 6/ One Coffee to Go / Karel Růžička jr / 6:40, 7/ Brooklyn Moods / Karel Růžička jr / 7:34, 8/ Strange Blues / George Mraz / 6:10, 9/ Dressed to Chill / Karel Růžička jr / 5:35, 10/ Bye Bye Baby / Jule Styne / 3:37

Obsazení: Karel Růžička jr – tenor saxophone, Bruce Barth – piano, George Mraz – bass, Brandon Lewis- drums

Na této desce posluchač najde dvě stěžejní roviny. Hlavní rozměr desce dávají svižné skladby ve swingově se nesoucím tónu – „One For George“ a „Pronto“, které jsou pak doplněny rovinou melancholických a spíše baladických písní – „Jennifer Susanne“, „Reflections“. Růžičkův příjemně „nakřáplý“ tón se celou deskou prolíná s precizní jistotou otřelého suveréna. Zároveň ale dokáže zvolnit a dostat se tak do krásných melodických pasáží, které jsou procítěné a velice dobře načasované. Celá deska je koncipována do přesně vymezených námětů, které jsou zároveň vyplněné příjemnými a velice dobře propracovanými improvizacemi, i když si myslím, že někdy autoři mohli na improvizačních plochách poněkud ubrat. Růžička zároveň může spoléhat na své tři spoluhráče, kteří mu na desce nádherným způsobem připravují pevnou půdu pod nohama. Všichni tří se na desce podíleli stejnou měrou. Kontrabasista George Mraz je výrazný ve skladbě „Jennifer Susanne“, kdy sáhne po smyčci a tím dodá skladbě potřebný rozměr. Bubeník Brandon Lewis, společně s Mrazem, vytvářejí neomylnou rytmiku, která se uklidní a rozbouří přesně v pravý moment tak, aby posluchače zatáhla ještě více do dění na desce. Lewis si pak sám vystřihne úžasné sólo v písni „One Coffee to Go“. O pianistovi Bruce Barthovi nelze mluvit jinak než v superlativech. Vytváří barvité plochy, kterým zároveň přidává úžasný cit pro Růžičkův sax. Sám pak vynikne především ve skladbě „Dressed to Chill“. Upřímně řečeno, Karel Růžička spolupracoval s naprostými profesionály, kteří ho doprovodili jak se sluší a patří, takže posluchač dospěje k názoru, že by na desce Růžička ani být nemusel. Ale právě Růžička svým výkonem album povyšuje ještě o několik stupňů výše. V závěrečné skladbě, kterou si propůjčili od Jule Styna, pak všichni společně předvedou svoje individuální schopnosti a udělají tak za deskou ráznou tečku.

Brooklyn Moods je deskou, která potěší nejednoho posluchače. Karel Růžička tak navázal na svojí předchozí desku a pokračuje tak ve výtečně nasměrované kariéře jazzového saxofonisty.