Emoce pro čtyři saxofony
zvuk100%
obal90%
hudba80%
90%Průměrné skóre

Mezinárodně uznávaný český komorní soubor BOHEMIA SAXOPHONE QUARTET, pohybující se především na scéně vážnohudební, natočil profilové autorské album jazzového saxofonisty, pedagoga, bigbandového skladatele a aranžéra PAVLA PIVARČIHO. Kolekce 14 jeho skladeb pro čtyři saxofony dostala titul „Emotions“ a vyšla na značce Little M Records.

Pavel Fiedler (sopránka), Antonín Mühlhansl (altka), Pavel Škrna (tenor) a Kateřina Pavlíková (barytonsax) hrají prostě excelentně! Pivarčiho kompozice jejich saxofonům dávají možnost plně vyniknout, ať už v jednotlivých hlasech, tak i v sytých souzvucích, lahodných témbrech, dramatickém vedení hlasů v bohatém kontrapunktu. Také práce čtveřice s dynamikou je místy až vzrušující…

Na albu jsou skutečně přítomny snad všechny lidské emoce. Když radost, tak opravdu jásavá, zářivá, prosvětlená – „Optimismus“ to má přímo v názvu, „Hope“ zdobí nádherná melodie až ellingtonovských barev, závěr v podobě „Last One“ je vzletný, nadějeplný. Ovšem nejsilnější je kvarteto v dramatičtěji vystavěných kompozicích, v nichž emoce různě kypí a přelévají. Hned v úvodním tracku „Eternity“ posluchače okouzlí dynamické i harmonické bohatství, stejně tak v následující skladbě „Richard“, prorostlé navíc výrazným jazzovým frázováním. V „Tenderness“ se snoubí romantická melodie s naléhavostí. „Footdisease“ je svižnůstkou, v níž se proměňuje řeřavost proudu a říznost sazeb. Dynamicky naléhavá, zároveň i ponorná skladba „Distress“ vychází z minimalismu; nepřesléchnutelný je také sólový part tenorsaxu. „Cholerik“ je pochopitelně nervní, s dvojicemi saxů v ostrém střetu, s vypjatým sólem sopránky. A je tu první vrchol – šestiminutový „Exorcist“, harmonicky a kompozičně bohatý, s výrazným tématem, s mocně basujícím barytonem, jenž se dotkne klenby nebe v sakrální meditaci i dramatičnosti střetu dvou protichůdných světů. „Catafalque“ je sice smutný, ale barvami konejšivý. Následuje trojice skladeb, které tvoří vyvrcholení alba. Od pravověrně minimalistického tracku „Anvil“ přes kontrapunkticky vygradovaný „Tenis“ kvarteto doputuje k „Preludiu in D for Vierka“, vzletně nadějeplné…

Ukázky a možnost stažení zde.

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..