Festival Dobršská brána ve svém třetím roce opět nabídne osvěžující vhled do světa soudobé hudby bez dramaturgických kompromisů a formálního žánrového zařazení interpretů. Ti ve tvorbě, kterou představí, volně přechází mezi žánry a kombinují prvky lidové hudby s jazzem a komorní hudbou. Tomu odpovídá i konkrétní dramaturgie festivalu a jeho motto „Brána do světa hudby“.

Jednotícím prvkem třetího ročníku festivalu jsou zpěvačky a zpěváci, resp. jejich hlasy. Ty uslyšíme v různých kombinacích, ve volné improvizaci. Zazní lidové písně, skladby, komponované na odkazu národního folkloru i kompozice určené přímo pro ty které konkrétní interprety nebo interpretky. V doprovodu známých českých či zahraničních muzikantů a uskupení se  představí ženské a mužské hlasy ve skladbách barokních, středověkých a renesančních, ale také hlasy, pracující s jazzovou improvizací a národními lidovými písněmi (např. Norsko, Japonsko, Senegal, ČR), prostor dostanou představení improvizace, intonace a celkové hudební pohotovosti. Bude znít hudba a zpěv staré i zcela současné, aktuální, vznikající právě v okamžiku vystoupení.

Festival navazuje a zapadá do celosvětového trendu hledání nových souvislostí mezi tradiční, klasickou a soudobou hudbou a vytváří tak svým charakterem jedinečnou hudební událost, která by na české hudební scéně těžko našla srovnání. Festival současně dává nový impulz k setkávání světových hudebníků a českého publika na místě pro mnohé návštěvníky netradičním, přesto s dlouhou tradicí a to také hudební, přesto však mimo tradiční české metropole. Důkazem skutečnosti, že zaměření festivalu bylo vykročení tím správným směrem je úspěch minulého ročníku podpořený hudebními ohlasy ze strany publika a recenzemi hudebních kritiků, na kterém se v průběhu dvou dnů posluchačům představili interpreti z 10 zemí, mezi nimi např. z Norska, Švédska, Nizozemska, Japonska, USA, Německa, Rakouska, Polska.

Jednotlivé koncerty festivalu se uskuteční na různých místech Dobrše. Komorní koncerty budou v kostele Zvěstování Panny Marie, některá vystoupení v areálu tvrze a zámku, jiná u kaple sv. Jana a Pavla. Posluchači i hudebníci se tak seznámí s Dobrší a jejími památkami zblízka.

Páteční odpolední a večerní program festivalu zahrnuje 4 koncerty. Milli Janatková, která odehraje první koncert se svým triem, je osobitá zpěvačka, multiinstrumentalistka, skladatelka, výtvarnice a lektorka přirozeně propojující žánry i umělecké obory. Pochází z Česka, cestuje po Evropě, Indii, USA. Koncertuje sólově nebo s jazzovými muzikanty Markem Novotným, Petrem Tichým, Petrem Nohavicou aj. Její projekty Proměna, Klid, prosím! a Mým kořenům získaly dvanáct nominací, například na prestižní ocenění Classic Prague Awards v kategorii Crossover. A capella píseň Mateřské kouzlo, věnovaná autorčiným šumavským předkům, získala Cenu Vox Populi Nezávislých hudebních cen v New Yorku v USA.

Beata Hlavenková vystoupí v páteční večer na zámeckém podiu. Je zpívající pianistka, skladatelka, aranžérka, producentka je považována za jednu z nejvýraznějších současných muzikantek s nezaměnitelným nadžánrovým autorským rukopisem. Její hlavní devízou je odvaha – experimentovat, hledat nekonvenční harmonie i aranžmá. Žánrová svoboda, opírající se o hluboké povědomí o jazzu, moderní klasické hudbě, popu i písničkářství, se ve všech jejích projektech navíc prolíná s jasně rozpoznatelnou soustředěnou a citlivou interpretací. Na kontě má vlastní alba a prestižní hudební ceny. Spolupracuje s českými i světovými muzikanty, skládá hudbu pro film a divadlo, aranžuje písně pro velký symfonický orchestr, ve středu toho všeho je „jiskrná muzika, která jen tak nezhasne“.

Japonka Karin Nakagawa se stala jedním z mála odborníků ve hře na 25-strunné koto, inspirované a učené až doposud svým mistrem, známým japonským prof. Keiko Nosakou. Karin je známá svou všestranností v improvizaci, spolupracuje s hudebníky z východní, západní a lidové tradice, stejně jako s jazzovým a současným stylem. Neomezuje se na specifické žánry nebo oblasti, spolupracuje se storytellery, herečkami, tanečníky a malíři atd. z celého světa. Prostřednictvím svých kořenů ve staré japonské hudbě – zvuku větru a deště a zpěvů zpívaných při výsadbě rýže – stejně jako díky jejímu jedinečnému a emocionálnímu způsobu, jak koto doprovázet svým hlasem, Karin šíří podstatu japonské duše a dědictví do celého světa.

Dowland Project začal jako umělecká spolupráce mezi významným anglickým tenoristou Johnem Potterem a Manfredem Eicherem z prestižního německého vydavatelství ECM Records a byl pokusem znovu objevit podstatu renesanční písně z pohledu moderního umělce. Mezi hudební spolupracovníky Johna Pottera patří španělský loutnista Ariel Abramovich a slovenský houslista Miloš Valent. Právě s nimi vystoupí v  dobršském kostele a uzavřou svým koncertem páteční program.

Druhý den festivalu zahájí u zvonice český HLASkontraBAS Oktet. V roce 2016 vydali zpěvačka Ridina Ahmedová a kontrabasista Petr Tichý album HLASkontraBAS, složené z vlastních kompozic stojících pouze na dvou nástrojích – ženském hlasu a akustickém kontrabasu. Album HLASkontraBAS bylo nominováno na cenu Anděl 2016 a projekt dál žije ve své koncertní podobě – proběhla řada vystoupení v ČR (Czech music crossroads, Jazz goes to town Hradec Králové, Eurotrialog Mikulov, festival Boskovice ad) i v zahraničí (Německo, Izrael, Slovensko, na podzim 2019 je naplánována série koncertů v Indii.) Na MHF Dobršská brána bude premiérově představen projekt HLASkontraBAS v podobě Oktetu. Vznikne jedinečné těleso složené z předních českých hudebníků v sestavě 4 kontrabasů (Petr Tichý, Ondřej Štajnochr, Tadeáš Mesány, Petr Mikeš) a 4 ženských hlasů (Ridina Ahmedová, Alice Bauer, Mirka a Sisa Fehér). Skladby budou nově zaranžovány, tak aby plně využily možností, které oproti looperu živé provedení přináší. Bude se jednat o projekt unikátního nástrojového obsazení, přinášející neobvyklý hudební zážitek.

Ze sousedního Německa přijedou na festival a stanou na podiích v místním kostele a u zvonice Matthias Schriefl a Simon Rummel. “V jazzu není důležité, co se hraje, ale spíše jak se to hraje „, kdysi řekl geniální pianista Bill Evans. Po tomto prohlášení se Matthias Schriefl a Simon Rummel rozhodli objevit hudební potenciál evropské hudební historie, počínaje německou tenorovou písní renesance (Heinrich Isaac, Ludwig Senfl) a rannými renesančními pijáckými písněmi (Henning Dedekind – trink ich Wein, tak verderb ich) po barokní Madrigales, chorály různých stylů (Johann S. Bach, Johannes Brahms atd.), taneční skladby od Ludwiga van Beethovena až po alpské jodely a kompozice 20. a 21. století evropské a americké tradice. Výjimeční umělci Schriefl a Rummel znovu zpracovávají svá „oblíbená díla“ do příjemné nové interpretace. Prezentovány budou i jejich vlastní skladby. Zažijte čerstvý, mladý jazz, sem tam s nějakou přidanou chutí a malým dotekem bláznění.

Norský vokální soubor Trio Mediæval v sakrálním prostoru představí projekt Rimúr, kde se k triu připojí jazzový muzikant Arve Henriksen (trubka). Rímur představuje středověkou, improvizovanou a lidovou hudbu z Islandu, Švédska a Norska. Jádro repertoáru tria představuje posvátnou monofonní a polyfonní středověkou hudbu z Anglie, Itálie a Francie, současné skladby psané pro soubor, stejně jako tradiční norské, švédské a islandské balady a písně, většinou ve vlastním aranžmá.

Maďarská zpěvačka, herečka, hudebnice Zsuzsanna Varkonyi, která se svým akordeonem vystoupila již v mnoha zemích Evropy a po celém světě. Na dobrsšském festivalu vystoupí na zámeckém podiu v triu s Csaba Palotaiem, Sebastiene Gastinem a zazní maďarské, romské a židovské písně.

Následně vystoupí Marta Kloučková se svým kvartetem (Vít Křišťan,Jan Fečo, Marek Urbánek, David Dorůžka), multižánrová zpěvačka, textařka a songwriterka působící na české jazzové scéně. Je finalistkou soutěže jazzových zpěváků Voicingers 2017 a semifinalistkou mezinárodní soutěže Riga Jazz Stage 2018. Na podzim roku 2018 této sestavě vyšlo autorské album s názvem Loving Season (Hevhetia).

 Reijseger Fraanje Sylla Trio obstará samotný závěr dvoudenního maratónu deseti koncertů. Mola Sylla je senegalský zpěvák a perkusista. V roce 1987 se přestěhoval do Evropy a žije v Amsterdamu v Holandsku. Je zpěvákem a hraje takové tradiční africké nástroje jako mbira, kongoma (senegalský lamelofon), xalam a kalimba. Sylla spolupracuje s celou řadou hudebníků, včetně holandského violoncellisty Ernsta Reijsegera a společně se svým kompozičním a improvizačním umem plují v proudech soudobé hudby, jazzu, alternativní hudby, inspirované africkou etnickou hudbou, a k tomu všemu je třeba podotknout, že na bází novátorské, experimentální. Ernst Reijseger na cello hraje od sedmi a od patnácti se už na koncertech představuje jako zdatný improvizátor. Od té doby také hraje sólové koncerty a vydal několik sólových alb, je podepsaný pod řadou partitur hudby k filmům. Mezi spolutvůrce jeho posledního alba s názvem Feature (vydavatelství Winter&Winter) je i jeho letitý spoluhráč Harmen Fraanje, hrající na klavír a chrámové varhany.

Program 

Více informací o akci naleznete na: https://www.facebook.com/mhfdobrsskabrana/

https://www.youtube.com/watch?v=oJotBxy7yzI&feature=youtu.be

 Zdroj: tisková zpráva

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..