Nadpozemsky citlivý jazz s violou
zvuk100%
obal80%
hudba90%
90%Průměrné skóre

Že je Polsko velmocí jazzových houslí, posluchači dozajista vědí. Ale viola v hlavní roli? Košický label Hevhetia počátkem května vydal první takové album – je jím album „Feeling Earth“, kterým debutoval MICHAL ZABORSKI QUARTET!

Violista a skladatel Michal Zaborski, jemuž 16.června bude 41 let, je členem slovutného souboru Atom String Quartet, který často experimentuje s jazzem, world music a soudobou komorní hudbou. Ve vlastním jazzovém kvartetu se tím samým nechává inspirovat též, byť jiným způsobem. Může za to eklektická, nesmírně tvárná, až plazmatická rytmika, a samozřejmě výrazný hlas klavíru. Tento trojlístek muzikantů tvoří pianista Nikola Kolodziejczyk, kontrabasista Maciej Szczyciński a bubeník Michal Bryndal; jde v podstatě o regulérní trio Stryjo, jež vystupovalo např. i u nás v rámci Mezinárodního jazzového festivalu Praha 2014.

Autorem všech sedmi kompozic na dvaapadesátiminutovém albu je Zaborski. Jde převážně o lyricky zabarvený repertoár, postavený zhusta na kontrastu klenutě melodické violy převážně v hlubších rejstřících a hutné, mnohdy až nu-jazzové rytmiky. Takto vás kvarteto okouzlí hned v úvodním tracku „Still Too Far“, v níž viola a posléze sólový chorus kontrabasu dosahují bezmála jímavosti lamentu. Naprosté dokonalosti kontrastu dosahuje pak v pořadí čtvrté skladbě – „Pomazaniec“; svižnější rytmus supermoderního střihu plus viola dolující bohatý výraz a barvy, v sóle pak v hlubokém rozpoložení, nečekaně zašpiněná elektronikou. Podle mého názoru absolutní vrchol alba…

Ovšem celé album je prostě výtečné! Někomu se můžou nejvíce líbit skladby ovlivněné folklórem, což byla, je a vždy bude silnou stránkou polského jazzu. Ten domácí sytí „Kopyrtniec“, kde se vyznamenají ve výtečných sólech také pianista a bubeník, svižnůstku „Sligo“ pak irský se strhujícím způsobem gradovanými sóly violy a piana. A je tu tvář lyrická, téměř čistoskvoucí, s klavírní perlivostí, s rytmickými vráskami, které jsou znakem moudrosti, s violovými mlhami, oblaky, milostnými peřinami v „Melody Of the Prairie“ (nejdelší kompozici alba – 9:34), „Amelia´s Dreams“ (i s nádherným kontrabasovým sólem) a v bezmála meditativní poloze v závěrečném tracku „In Search Of the Missing Snow“.

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..