Orchestrální krev vnikla do žil tria Vein
zvuk100%
obal80%
hudba90%
90%Průměrné skóre

Švýcarské klavírní jazzové trio VEIN si dál zahrává s klasickou hudbou. Po komorně laděném albu „Vein plays Ravel“ z roku 2017 zavítalo vloni do Hradce Králové na Jazz Goes To Town s projektem „Symphonic Bop“, ve kterém se představilo rozšířené hned o celý orchestr! Byl jím švédský NORRBOTTEN BIG BAND (pod taktovkou Joakima Mildera). Hned druhý den pianista Michael Arbenz, kontrabasista Thomas Lähns a bubeník Florian Arbenz s bigbandem odcestovali do polských Katovic, kde album „Symphonic Bop“ natočili. Letošního 8.března jej vydal nizozemský label Challenge Records International.

Čtyřiapadesátiminutové album je zaplněno výhradně autorskou tvorbou tria. Orchestrální aranže jsou syceny fúzí jazzu a impresionistické či neoklasické hudby. Vyznačují se až tekutou proměnlivostí barev a dynamiky, stejně tak výtečnými výkony sólistů, a to nejen ze strany tria Vein coby vůdčího elementu.

Hned v úvodu zazní nejdelší kompozice šestitrackového alba – „Boarding the Beat“ Floriana Arbenze. Bohatě členěný tok začíná lyrickou zvukomalbou, posléze se roztepe a postupně zhoustne, pak vyšlehnou bigbandové sazby. Když nastoupí klavírista k sólu, obnaží se ale pouze trio, a je to nářez; ten pak umocní i orchestr. Téměř swingový tah se zhutní v hardbopový s erupcemi bicích, vše korunuje výborné sopránsaxofonové sólo (Hakan Broström) s triovým doprovodem. Následující „Willi´s Pool“ představuje uvolnění v podobě skladbičky až dětsky rozverné. Podobně odlehčená je triová svižnůstka „Fast Lane“ se sólem bubeníka. A je tu další vrchol – dvanáctiminutová kompozice Michaela Arbenze „Under Construction“. Šťavnatě řízné bigbandové sazby jsou tu vzrušujícím způsobem narušovány postupně sólem kontrabasu, piana, trombónu (vynikající Arvid Ingberg) a bicích. Hlubokým spirituálním ponorem se vyznačuje skladba „Passacaglia“ s rozkvetlými barvami a pozvolným zahušťováním, evokující tak Marii Schneider. Vyznamená se tady též barytonsaxofonista Per Moberg. Album vrcholí bezmála desetiminutovou jízdou mezi bopem, Stravinským a jazz-rockem „Groove Conductor“, do níž trio stačilo vtěsnat i rozvolněnost soudobé hudby, elektronicky zesílenou basovou linku, syntezátorové sólo a náznak swingu.

Copak to bude v žilách tria Vein kolovat příště?

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..