Kterak se bubeník Billy Pod snaží léčit společnost...

Kterak se bubeník Billy Pod snaží léčit společnost…

zvuk
90
obal
90
hudba
80
87

Od roku 2009 je aktivní nejen na domácí, tj. řecké jazzové scéně, ale vystupoval v různých formacích již na řadě festivalů po celém světě, včetně Spojených států. Bubnoval třeba s Rufusem Reidem, Manfredem Schoofem, Timem Lassym, Bobbym Sanabriou, Olivierem Temimem. A nyní se třicetiletý Atéňan BILLY POD dočkal prvního samostatného alba! Zove se velmi nadějně „Drums To Heal Society“ a vyšlo na agilním řeckém labelu Puzzlemusik 7.února…

Billy Pod, vlastním jménem Vassilis Podaras, účinkoval na devíti albech výkvětu řeckého jazzu, kam dozajista patří The Next Step Quintet, Ntinos Manos Quartet či Michalis Katachanas Quartet. Jeho debut vyznívá v této souvislosti poměrně překvapivě. Kdo by čekal hard-bop, respektive post-bop, tak ten jej najde v čistší podobě pouze v předposledním, desátém tracku „Billy Pod“, který složil hostující pianista George Kantrafouris jako hold kapelníkovi; navíc je hodně bluesový, což se zcela vymyká ostatnímu repertoáru. Devět skladeb lídra plus jedna coververze jsou totiž syceny různými vlivy, jež mění bopovou estetiku do základů – od současné elektronické hudby přes jazz-rock až po progresivní r´n´b. Kapelníkovi v tom pomáhají kytarista Michalis Tsiftsis, klávesák Yiannis Papadopoulos, elektronik Jannis Anastasakis a kontrabasista Kimon Karoutzos.

Billy Pod - Drums to heal society (official video)

Kterak se bubeník Billy Pod snaží léčit společnost...Album otevírá mistrná drobnůstka „Void“ s mysteriózní náladou, vzepětím s atonální basou i kytarou a s elektronickým mračnem v závěru. Protipólem je jemně jazz-rocková skladba „Minor Mystery“, nadýchaná, jakoby prosluněná, s výrazným riffem a sólem kytary, završená sólem bicích. Miniatura „Reminiscence“ je ambientní perlou, od níž se odrazí výsostně melodická balada „L“ s výraznými party kytary a el.piana. Lyričtější polohu ctí též následující „One Heart“; tady už jde ale o parádní jazz-rock, samozřejmě postupně gradovaný sóly. Přichází jediná převzatá skladba, a to smělá coververze r´n´b hitu Jamese Blakea (z jeho debutového alba z roku 2011) „Limit To Your Love“. A rád konstatuji, že je neobyčejně vydařená. Hostující vokalistka Katerine Duska disponuje sytým, téměř černošsky zabarveným hlasem, který je tady obalen rozvolněněji strukturovanou, neustále se dynamicky i rytmicky proměňující hudbou, prosycenou elektronikou. A poté následuje trojslístek vskutku strhujících kusů. Sedmiminutový „Dark Passenger“ je notně zahušťován elektronikou, středomořsky vášnivým rytmem i tématem; vznětlivostí, ale i meditativností, avšak narušovanou jakousi hmyzí, děsivou elektronikou. Titulní „Drums To Heal Society“ je jízdou dvou bubeníků (totiž s Podem tu hraje jako host Phanos

Kterak se bubeník Billy Pod snaží léčit společnost...

Chytiris) a elektronického mága, tu hrubého, onde jemnocitného. V něžně protkaném a květnatém fusion ve skladbě „Connection“ se vedle kytaristy vyznamená výtečným sólem také kontrabasista. Album uzavírá „Healing“, sólo kytaristy Tsiftsise, jež doplňuje titulní kompozici o příjemný melodický motiv.

Výtečný debut! Ostatně posuďte sami, vyšel na CD, LP a samozřejmě je k mání skrze download na Amazonu, iTunes, Spotify, Deezeru, Googleplay či Bandcampu. Jen se obávám, že tu naši nemocnou společnost nevyléčí. Ale každopádně vám bude při ní více než 46 minut dobře…

Billy Pod - limit to your love feat. Katerine Duska (Feist/James Blake Cover)