Nastal čas pro Kloučkovou...
zvuk100%
obal, booklet100%
hudba100%
100%Overall Score

Díky košickému labelu Hevhetia vyšlo 28.listopadu debutové album „Loving Season“ jazzové zpěvačky MARTY KLOUČKOVÉ a jejího kvarteta. Členka vokální úderky Skety si dala opravdu načas; nebyl jsem dozajista jediný, kdo čekal její albové zviditelnění o pár let dříve. Ale stálo za to si počkat. Nevznikla tak horkou jehlou šitá kolekce jazzových standardů či převzatých popových songů, jak tomu bývá začasto ve vyspělejších jazzových destinacích. I když se poslouchají dobře, za hodinu po poslechu už o ní nevíte. Kloučkové debut obsahuje jediný standard, který navíc dokresluje emotivní a narativní hloubku alba. Devět písní je autorských; čtyři jsou dokonce cele z pera zpěvačky, ve čtyřech případech Kloučková zhudebnila verše americké básnířky Sary Teasdale a také je autorkou textu k Dorůžkově skladbě „Song For Albert“, kterážto píseň dostala název „Blíž“. Album doplňuje dvojice instrumentálních skladeb Víta Křišťana, které Kloučková šperkuje vokálem beze slov.

Jak je z úvodu již patrné, albový debut Kloučkové „Loving Season“ se povedl. Ačkoli jeho tématem je láska a milostný vztah v různých podobách, tedy nic nového pod sluncem, upřímnost, otevřenost, zaujetí a kvality zpěvaččiny společně s instrumentálními výkony z něj činí patrně nejlepší vokální počin v letošní tuzemské jazzové úrodě.

Přála bych si, aby se v lidech při poslechu alba něco hnulo,“ vyjádřila se protagonistka, „aby si vzpomněli, jaké to je být zamilovaný, opravdu hluboce cítit.“

Zatímco většina jazzových autorů sahá po Emily Dickinsonové či beatnicích, Kloučková objevila pro našince jinou významnou americkou básnířku. Sara Teasdale žila v letech 1884-1933 a svůj život bohužel předčasně ukončila sebevraždou. Je ale první, kdo dostal první Pulitzerovu cenu za poezii (1922).

Kvarteto Kloučkové se může pochubit excelentními instrumentalisty; tvoří jej pianista Vít Křišťan, kontrabasista Jan Fečo a bubeník Marek Urbánek. V Sono studiu se v péči Adama Karlíka vystřídali také vynikající hosté. Kytarista David Dorůžka zní ve čtyřech písních, Clarinet Factory se podílí na dvou (v Křišťanových aranžích), v jedné je slyšet altová flétna Oty Reipricha (Pražská komorní filharmonie, Belfiato Quintet).

Album otevírá hrací strojek, kontrabas a recitativ či polozpívaná deklamace básně „Dust“; evokuje mi to Laurie Anderson. Následující „Jewels“ reprezentuje niterně soulovou tvář zpěvačky, umocněnou nádhernými vyhrávkami a sólem kytary. Více než šestiminutová svižnůstka „Za oknem“ odkrývá v plné parádě zpěvaččino umění srozumitelně a s hlubokým ponorem zacházet s každým slovem textu, aniž by se narušovalo perfektní frázování. Vše korunují výtečná sóla piana a kytary. V „After Love“ potvrzuje zpěvačka lyrické cítění, které ovšem neztrácí ani zbla na naléhavosti. Prvním vrcholem budiž pátý track v pořadí – „Rainfall“; květnaté vyhrávky piana, bicích a flétny zdobí zpěv, nabývající postupně na intenzitě. Po klavírním a vokálním „Interlude“ Kloučková vpluje „Blíž“ šansonovým vodám; autor hudby zde vystřihne vzrušující kytarový chorus. A pak už album graduje od vrcholu k vrcholu. Píseň „Pouštím tě“ je zahuštěna basklarinetem a protkaná klarinetovými témbry a frázemi; sugestivně vyznívá duet zpěvačky s Vojtěchem Nýdlem. Standard „The Nearness Of You“ uchopila Kloučková po svém; její výraznější, místy vyostřené frázování koresponduje s nu-jazzově rytmizovaným spodním proudem. Tuto polohu střídá se vzletným zpěvem a jazzovým vokalizováním, takže písni nechybí napětí; postupnou gradaci umocňují pianista a výborná rytmika, především pak výbušné bicí. Následuje „Morning“, kde se posluchač může nechat unášet až spirituální náladou s nádhernými klarinetovými plochami, vzkypělým ženským i mužským zpěvem a naléhavou gradací. Nechybí ani experimentální poloha kvarteta – Křišťanova „Mařenka“ se scatem, preparovaným pianem a kytarou, jež zní jako africká kora, je sycena mocně minimalismem. Album vrcholí lyrickou písní „Vzpomínky“, v níž se zvláštním způsobem mísí smutek, dokonce žal, s nadějí, kdy „…nastal čas žít/i když není proč…“ a za „slzami…“ se rozprostře v posledních pětadvaceti vteřinách už jen ticho…

Nejlepší je vrátit se zase na počátek alba a nechat se jím znovu a opakovaně pohlcovat!

Zbývá už jen doplnit, že album „Loving Season“ bude pokřtěno 7.ledna v pražském Jazz Docku za účasti Davida Dorůžky a Clarinet Factory; kmotrou bude Barbora Poláková…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.