Chutné a syté písňové skývy z debutu Skyvy
zvuk90%
obal80%
hudba70%
autorská výpověď100%
85%Overall Score

Když košická básnířka Zuzana Eperješiová vydala v roce 2012 debutovou sbírku „Piatok a iné vyznania“, kritika napsala, že sbírka působí jednolitě a po prvním přečtení připomíná tajný zápisník tulačky, ve kterém mladá a citlivá žena hledá v otřepaném světě vlastní a osobní hodnotu slov jako jsou láska, sen, utrpění, vztah, smíření…Vnímavému čtenáři se však v precitně vyskládaných verších, stejně jako mezi nimi, odkryje daleko víc, než jen známé obrazy lásky, stesku, něžnosti a lidskosti… O šest let později už jako skladatelka, zpěvačka a pianistka s uměleckým jménem SKYVA o tomtéž vypovídá prostřednictvím čtrnácti písní na debutovém albu „Zrkadlo“, vydaném díky labelu Hevhetia. A proč Skyva? „Protože skyva chleba byla už odjakživa v pohádkách náznakem čehosi dobrého,“ odpověděla písničkářka. Cestu k prvnímu autorskému albu ji otevřelo loňské vítězství v soutěži vydavatelství Hevhetia o Debut roku. A pak už to v režii Jána Sudziny šlo jako po másle…

Je to nesmírně silné písničkové album. Však jde o průřez téměř desetiletou tvorbou. Nejstarší píseň album otevírá, nejmladší uzavírá. Kolekce je tak emočně vyklenutá, nepostrádá napětí ani příběh. Popové písně se střídají se šansony a najazzlými kousky. Zpěvačka všechny tyto polohy utáhne s přesvědčivostí autorky a ženy, jež všechno, o čem zpívá, prožila. Instrumentální úroveň výsledek samozřejmě podmiňuje; podílejí se na něm výborní košičtí hudebníci Michal Lörinc (bicí), kytarista Peter Jakab a baskytarista Pavol Jakab, kteří s ní jinak tvoří také páteř projektu Poetica Musica zaměřeného na tvorbu uměleckých programů na rozličná duchovní a společenská témata. V několika písních jsou výrazně slyšet i smyčcové kvarteto Kombozet, violoncellistka Janka Ivanecká a saxofonista Ján Kopčák.

Zpočátku jsem si Skyvu vychutnával v její šansonově lyrické poloze. Hned úvodní „Lastovičky“ jsou příkladem křehké, přesto sugestivní písně s doprovodem pouhého klavíru. První vrchol alba pak přichází v tracku č.4 – „Malomocná“ patří k nejkrásnějším a zároveň nejnaléhavějším milostným písním, jaké jsem v srdci Evropy v posledních letech slyšel. A stačil jen ničím zbytečným nezatížený zpěv, klavír a violoncello. Vrcholnou lyrikou je sycen „Stôl“, mimochodem také jako singl předurčující celé album. A „Cesta domov“, křehké, něžné i emotivní vyznání milovanému muži, kdy si je žena vědoma i vlastních chyb, je opravdovým vyvrcholením alba. Postupně jsem však přicházel na chuť i dalším zpěvaččiným podobám, protože stále šlo o tu samou niternou výpověď, byť okořeněnou tu inteligentním popem („Štyri“), onde ostřejším, rockovým zvukem („Kto vlastně si“). Ale těch poloh je ještě víc. Téměř duchovní náboj má skvostná „Uspávanka pre dospelych“, gradovaná s patřičnou naléhavostí. Pozoruhodná je fusion-jazzová tvář, reprezentovaná dvojicí písní „Postoj dievča“ a „Zapadá slnko“; jde totiž o jakési kvazi-lidovky. Nechybějí v nich ani výtečná sóla (sopránsax, kytara). Na albu jsou i písně v angličtině, zazpívané s perfektní výslovností (však je Skyva zaměstnáním tlumočnice a překladatelka) – popová balada „Let Me Be Your Home“ a folk-rockem načichlá „Your Peace“. A zbývá už jen zmínit absolutní vrchol alba. Tím je strhujícím způsobem vystavěný, folklórem okořeněný song „Čerstvo pokosená“ s nádherným klavírem, violoncellem a posléze i smyčcovým kvartetem. A s hlasem zpěvačky, který se zavrtává pod kůži…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.