35. Československý jazzový festival v Přerově předčil očekávání
Michal Sýkora

35. Československý jazzový festival v Přerově předčil očekávání

Československý jazzový festival Přerov, 25.-27.října 2018, Městský dům v Přerově.  Text a foto: Michal Sýkora

Přerovský jazzový festival ve dnech 25.-27.října 2018 zahajovala každý večer netradičně československá hymna v podání orchestru Stana Kentona pro jazzovou vzpomínku na sté výročí založení společného státu Čechů a Slováků. Záměr představit pestrou paletu jazzových stylů v podání špičkových českých, slovenských, evropských a hlavně amerických jazzmanů předčil očekávání.

Čtvrteční program zahájil bigband Concept Art Orchestra pod vedením Štěpánky Balcarové zajímavou, ale poněkud chladnou interpretací skladeb „Pražské šestky“.  Atmosféru výrazně oživil slovenský septet Ondrej Juraši & Milo Suchomel – Horns in the City, kromě obou hlavních dechařů nadchl kytarista Pavol Bereza. Francouzská kapela Damien Schmitt & Dam’nco ovládla přerovský Městský dům během pár minut, nejprve hned na začátku svého vystoupení strhla diváky ke sborovému zpěvu a poté podmanivou směsicí jazzu, funku, soulu roztancovala většinu nadšeného obecenstva. Nevázaný tanec také na jeviště podporovali vynikající bubeník Damien Schmitt, klávesista Nicholas Vella a basista Michel Alibo.

Páteční koncert otevřel Kryštof Marek Orchestra vlastní, velmi nápaditou, skoro hodinovou kompozicí Midnight Pictures. Dvanáctičlenný ansámbl přitom integroval dokonale vokální kvartet. Jazzovou atmosféru večera notně pozvedlo trio Victor Wooten, Dennis Chambers a Bob Franceschini. „Smaller version of Stanley Clarke“ jak se trefně představil Victor Wooten předvedl se svými spoluhráči virtuózní představení skladeb většinou z posledního alba TRYPTONYX. Vokální legenda The Manhattan Transfer začala své představení přesvědčivě. Cheryl Bentyne, Janis Siegel, Alan Paul a Trist Curless však trochu strojeně interpretovala ověřeným stylem svoje oblíbené hity. Závěr jejich koncertu výrazně pozvedl Cantaloupe Island a zejména výborně a nápaditě interpretovaný Birdland.

Zahájení posledního festivalového večera patřilo oslavě 60 let přerovského Academic Jazz Bandu. Další „poslední“, opět perfektní vystoupení Academicu na ČSJF sklidilo zasloužené ovace. Československý kvintet Rostislava Fraše s vynikajícími slovenskými sólisty Jurajem Bartošem a Josefem Fečem úspěšně představil přerovské rodáky, bubeníka Marka Urbánka a pianistu Martina Konvičku.

Vrcholem nejen sobotního večera, ale celého festivalu byli strhující Chris Minh Doky & The Nomads. Dánský basista s vietnamskými kořeny Chris Minh Doky spolu s mimořádnými spoluhráči (Dave Weckl na bicí, George Whitty na klávesy a zejména Dean Brown na el. kytaru), nomády putujícími různými hudebními krajinami, excitovali všechny diváky svou originální hudbou s mimořádným nasazením. Závěrečný funkový přídavek uvedený „stále nekončícím“ kytarovým úvodem Deana Browna zvedl všechny diváky ze sedadel.