Vlastenecký a hrdinný Jestřáb z Tuvy
zvuk90%
obal100%
hudba80%
90%Overall Score

Kdo by neznal fenomenální ruskou kapelu s hrdelním zpěvem Huun-Huur-Tu či Yat-Kha zpěváka Alberta Kuzevina? V jihosibiřské republice Tuva, jež je součástí Ruské federace, působí také HARTYGA (Jestřáb), skupina, která nedávno vydala již třetí album, zároveň první na východoslovenské značce Hevhetia – zove se „Amyrsanaa“. Bezmála dvaapadesátiminutové album je zasvěceno právě tuvinskému národnímu hrdinovi. Ono to album je vůbec značně vlastenecké…

Sama skupina se zařadila do unikátní žánrové škatulky psychodelic ethno-rock. Tradiční strunné i perkusivní nástroje a hrdelní zpěv spojila s elektrickou kytarou, rockovou rytmikou a najazzlým saxofonem. Zpěvák a tradiční instrumentalista Nachyn Choreve k tomu dodává: „Naším posláním je představit celému světu hudební dědictví Tuvy v současné interpretaci a ukázat naši starobylou kulturu jako živý zdroj radosti a inspirace.“ A činí tak neobyčejně důrazně nejen po výrazové stránce, ale také obsahem písní.

Úvodní „My Kargyraa“ je Choreveho pocta starobylým písním své vlasti, v níž nechybí typické atributy tradiční poezie Tuvy: příroda, kůň a krásná dívka. Výrazně melodický ethno-rock umocňuje hendrixovská kytara Naila Salchaka. Následující „Kyzyl Syldys“ (Rudá hvězda) je úderným protest-songem s metalovými a jazzovými prvky; lze hádat, čeho se text týká…. „Tozhama“ (Dívka z Tozhu) se smyčcovými alikvóty, hlubokým, táhlým zpěvem, jenž se snaží být laskavý, když zpívá o sociální tíži, je též z rodu sugestivních výpovědí. „Collective Farmer“ evokuje pozdní ZZ Top ve spojení s nu-jazzem a hutnými vyhrávkami lidových smyčcových nástrojů; obsahem je náruživá a zároveň mrazivá parodie socialistického realismu, připomínající oslavu pracovního hrdinství ze třicátých let. „Silks“ evokuje sedmdesátkové reggae s rock´n´rollovou šťavnatostí (maně se mi vybavil hit Johnnyho Wakelina „In Zaire“ z roku 1976), ovšem v případě tuvinského Jestřába okořeněné zeppelinovskými riffy. „Oskustun Yry“ (Nářek sirotka) se svým niterným smutkem zadírá do srdce, zpěvák zde užije i ten nejvyšší, flétnový hlas, výrazné jsou tu syté, syrové smyčce a naléhavý saxofon Sergeka Sandyka. Vrchol alba představuje pak „Amyr-Sanaa“, píseň věnovaná historické postavě, hrdinovi lidových balad i mimo Tuvu. Tady je obvzláště prosycena dramatickými prvky (v úvodu třeba vířením vojenských bubnů) a posléze strhující gradací metalové razance. Posledním trackem je akusticky příjemné zhudebnění přírodních krás údolí v srdci Tuvy „My Mezhegei“…

Vskutku pozoruhodný vydavatelský počin, jenž rozšiřuje již tak bohatou škálu hudebních žánrů košického labelu Hevhetia!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*