Alba z jeho labelu tady často recenzuji, a zřídka narazím byť jen na průměrný počin. Tím vydavatelstvím je BMC Records a jeho zakladatelem je jedna z nejvýznamnějších osobností současné maďarské hudby LÁSZLÓ GÖZ. Před dvěma týdny jsem jej viděl a slyšel s triem Moment´s Notice; bylo to na festivalu Are You Free? v Dunajské Stredě. Tento muzikant menšího vzrůstu, ale velké improvizační invence, hrál na trombon, basovou trubku a rozličné píšťaly a mořské mušle. Jeho spoluhráči byli fenomenální cimbalista Miklós Lukács a perkusista András Dés. Hudba byla výrazně sycena free-jazzem a world-music, ale v jedinečně meditativní poloze. Tu umocňovala filmová projekce tvořená rozpohybovanými, většinou geometrickými abstrakcemi legendárního maďarského malíře a fotografa László Moholy-Nagye, člena Bauhausu. Evidentně ta samá díla také inspirovala grafickou podobu alb BMC Records…

László Göz se narodil 22.září 1954. Hudební studia zakončil diplomem a doktorátem na Hudební akademii Ference Liszta v roce 1978. Do roku 2010 působil tamtéž jako pedagog (jazzová improvizace, dějiny hudby, hra na trombon). Byl zakládajícím členem souboru Group180, jenž se věnoval výhradně soudobé hudbě, včetně minimalismu; mezi lety 1979-89 patřil k ojedinělým tělesům tohoto zaměření z východní Evropy, který mohl natáčet desky a koncertovat na Západě. Göz hrál také v celé řadě souborů, včetně jazzových či dokonce rockových (InterBrass, Locomotiv GT, Base Du Fourrage, Bone Collection, Brass Age, ESP Group), nyní působí v již zmíněném Moment´s Notice a v Modern Art Orchestra. Spolupracoval s minimalistou Stevem Reichem, hrál v kapelách legendárního trombonisty Carla Fontany a hvězdného Jiggse Wighama.

V roce 1996 založil Budapešťské hudební centrum (Budapest Music Center, BMC). Hlavním posláním této platformy bylo a zůstává kolektivní a koordinovaná prezentace současné maďarské hudby. Göz dodává: „Na začátku devadesátých let se nikdo o muzikanty nezajímal, nesdružoval, nevysílal do zahraničí. A tak jsem sehnal peníze a podporu státu a pustil se do tohoto projektu.“ Hudební akce se zde začaly konat již následujícího roku a postupně přibyly i festivaly, jako např.týdenní Kurtág 80 (plus masterclass) a Budapešťský jazzový festival. Od roku 2004 organizoval BMC na 40 festivalů, koncertů a kurzů také v zahraničí (Vídeň, Paříž, Cannes, Frankfurt, Brusel, New York, Washington). Od roku 2008 probíhá skladatelská soutěž Nové maďarské hudební fórum. Nová, až futuristicky moderní budova vyrostla pak v roce 2013. Je v ní unikátní koncertní sál, Opus Jazz Club, knihovna s hudbou (sto tisíc položek), sídlí zde Nadace současné hudby Petera Eötvöse, nejznámějšího maďarského soudobého skladatele, uskuteční se ročně na 700 akcí, doplněných obchodními setkáními, konferencemi a showcase. Label BMC Records vznikl v roce 1998 a dosud na něm vyšlo více než 250 titulů s klasickou, soudobou a jazzovou hudbou….

László Göz byl oceněn mimo jiné Zlatým lvem za zásluhy o Maďarsko (2003), francouzským Řádem umění a literatury (2008) a polským Křížem za zásluhy (2015).

A jak vidí budoucnost jazzu?

Budoucnost jazzu vidím nikoli v jeho kolébce, Spojených státech, ale v Evropě. Na našem kontinentě se jazz neustále rozvíjí, protože se napájí soudobou vážnou hudbou. A tahle studna je nevyčerpatelná.“

(foto: László Göndör a archiv BMC)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*