Úžasná slovensko-norská hudební iluze
zvuk100%
obal100%
hudba100%
100%Overall Score

A máme tu album, na který se letos v srdci Evropy čekalo patrně nejnetrpělivěji! Slovenský kytarista, elektronický mág, zvukový designer a autor filmové hudby DAVID KOLLAR a norský trumpetista a elektroakustický umělec ARVE HENRIKSEN spolu natočili v duu první opus. Jmenuje se „Illusion Of A Separate World“ a vydal jej 15.července východoslovenský label Hevhetia…

Oba instrumentalisty jistě netřeba představovat. Davida Kollara (el.kytara, živá elektronika, samply) si Jazzport všímá opravdu zevrubně; naposledy recenzí jeho loňského alba „Notes From The Underground“. Arve Henriksen (trubka, vokál, bicí, klávesy, živá elektronika) se proslavil jako člen skupiny Supersilent a také spoluprací s Triem Mediaeval, Janem Bangem či Davidem Sylvianem. Potkali se teprve v loňském roce a před natáčením spolu hráli pouze dvakrát. Jenže ten druhý koncert, bylo to na loňském Festivalu Hevhetia v Košicích, se povedl natolik, že se rozhodli spolu natočit desku. V prosinci 2017 strávil Kollar týden v italském městě Faenza u svého kamaráda Paola Ranieriho, spoluhráče z kapel KoMaRa a The Blessed Beat. V jeho domácím studiu zaznamenal 17 skladeb, jež předal Henriksenovi, který k nim nahrál svoje party. Na osmačtyřicetiminutové album byl jich pak vybrán tucet. Vznikla tak vpravdě vzrušující kolekce skladeb, v nichž se navýsost vstřícně potkaly jazz, etnická hudba, elektronické experimenty a post-rock. A také postupy filmové či scénické hudby; však se Kollar nijak netají svým obdivem k filmovému básníkovi Andreji Tarkovskému…

Album působí sevřeně, byť je zvukově i výrazově pestré. Nikdo z muzikantů neexhibuje, vše je podřízeno myšlence, kompoziční výstavbě. V kratších skladbách pracují s náladou, jejími proměnami či prohloubením; delší kusy jsou postaveny na proměnlivé dynamice, gradaci a práci se strukturou hudební materie. A tak vypluje na povrch mysteriózní, až lynchovská nálada ponorného zvukového proudu (úvodní „Night Navigator“), dech starobylých mýtů, vynořujících se z temnot („Silk Spinning“), někde se Lynch spojí s Tarkovského melancholií a elektronickými vrypy („Castles In The Air“). Dalším pozoruhodným jevem v hudbě této slovensko-norské dvojice je arabsky (i čtvrtónově) ochucený a mnohdy zastřený a různě cezený zvuk trubky ve spojení s ambientním oparem a rytmizující kytarou („Mirror Transformation“, v případě „“Solarization“ v závěru až děsivě). Na jednom pólu stojí nažhavená fúze ambientu a hutného post-rocku („Chimera“), na druhém seversky vytříbená, až snově zadumaná nálada („The Spiral Turn“) či vyloženě ambientní poloha („Augmented Reality“), dokonce i s prvky tibetské sakrální hudby v Henriksenově vokálním projevu („Vision Of Light“). Vyloženě dark-ambientní chuť má pak předposlední track „Roving Observer“. Což je výtečný drmaturgický tah, neboť finále alba je naopak projasněné, lyrické, jímavé; základem skladby „Beyond the Cloud“ je totiž jednoduchý, ale melodicky výrazný motiv, dvojicí protagonistů úchvatně rozvedený. Prostě nádhera!

Už i ten cover je skvostný (autorem je východoslovenský výtvarník Martin Kudla)…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.