Na jih Portugalska s jazzovými králi

Na jih Portugalska s jazzovými králi

zvuk
90
obal
80
hudba
80
kompozice
100
88

Na jihu Portugalska, ale tentokrát mimo oblast královské Sintry, zůstal trumpetista a skladatel Ricardo Pinto. Po albu „Landscape“ přichází po třech letech RICARDO PINTO QUINTETO s novinkou – „A Sul“ (Jih). V nové sestavě, s novou estetikou, jež spočívá v důkladnějším spojení tradičního, lidovějšího jazzu s moderním zvukem a strukturou. V dokonalé rovnováze všech prvků, s otevřeností nejrůznějším vlivům, s kinematografickou obrazností…

Autorem sedmi kompozic nového alba, vydaného na domácí značce Sintoma Records, je lídr Ricardo Pinto. Osmá, poslední skladba je pak jeho úprava jedné protestní portugalské písně. Z předchozí sestavy jeho kvinteta zůstal pouze kontrabasista André Rosinha. Novými členy se stali altsaxofonista Ricardo Toscano, pianista Óscar Graça a bubeník Luis Candeias.

Ricardo Pinto quinteto -disco "A Sul " (tema a Sul )

Na jih Portugalska s jazzovými králiHned v úvodní kompozici „Até Sempre Reis“ dokazují naplno, v čem jsou stále králi, a možná jimi i zůstanou na poli portugalského jazzu opravdu navždy – výrazné riffy kontrabasu, elastické i hutné bicí, razantní a nápadité sazby dechů, harmonicky bohaté piano a vzrušující zvuk sólující trubky a altsaxu. Výrazné hardbopové fráze kralují také v titulní skladbě, přičemž trubka přebírá ve svém chorusu lyričtější výraz, zatímco altka je vypjatější. V následující dvojici lyričtějších kompozic pracuje kvinteto s proměnlivými frázemi a dynamikou, díky čemu dokáží vyklenout lyrickou polohu k dechberoucí naléhavosti; „Novembro“ pak zdobí dialog saxu s trubkou, v „A Última Vez“ dostane čas k sólu také kontrabasista, První vrchol přichází s trackem č.5 – „Foi Assim“; a bylo to takhle: svižná rytmika, ostré unisono fráze dechů, dravá trubka, lyrický sax (zatímco vše okolo něj tepe jako o život), obrovské napětí, mocná gradace s erupcemi bicích. A pak už kapela drží osmitisícovou výšku jazzových velehor do poslední noty alba. Říjnová nálada skladby „Outubro“ se pohybuje nejdříve v podzimních barvách, v zasmušilé lyrice, korunované niterným pianem; avšak dojde ke zlomu a přijde syrový vítr a s ním sychravá jízda saxofonu. „Contos de Pedra“ (Příběhy z kamene) jsou postaveny na třeskutém napětí mezi dechovými nástroji, a zároveň mezi nemilosrdnými dechy a lyrickým pianem, který tady hraje hlavní sólovou roli. Finále alba je ve znamení šťavnaté coververze slavné písně „A Ronda Das Mafarricas“, již složil a zpíval legendární portugalský protestní písničkář José Afonso (1929-1987); hymnický úvod, poté svižný rytmus, roztančené fráze dechů a výtečné sólové chorusy altky, trubky a kontrabasu, v nichž melodie doslova rozkvétá…

Stojí za to se alba na internetu dopídit; třeba zde.