Ranní světlo v jazzu uzemněno po celý den...
zvuk95%
obal, booklet95%
hudba90%
93%Overall Score

Francouzský skladatel a multiinstrumentalista, především pak ale bubeník a perkusista SÉBASTIEN NECCA založil v roce 2011 nejprve kvarteto; v roce 2016 se připojil vokalista Loïs Le Van a vznikl soubor GROUNDED. Ten na konci loňského roku vydal na slovenském labelu HevHetia debutové album s lyrickým názvem „Morning Light“.

Toto kvinteto, pracující s tou nejvolnější jazzovou improvizací, aniž by ale přestalo být tonální, tvoří čtveřice výtečných mladých instrumentalistů plus zpěvák, jehož hlas je dalším nástrojem. Loïs Le Van je již kmenovým umělcem vydavatelství HevHetia; vydal zde dvě desky – „The Other Side“ (2013) a „So Much More“ (2016), jež JazzPort také recenzoval. Autorem všech skladeb na albu je lídr Sébastien Necca, který působí na progresivní francouzské jazzové scéně společně s Pierrem Drevetem, Ericem Prostem, Romainem Baretem a Florentem Briquetem. Zde se potkal s kontrabasistou Michelem Molinesem, který získal ostruhy zprvu jako baskytarista v electro-jazzovém CRR Chambery Jeana-Pierra Comparata. Dalšími členy Grounded jsou saxofonista Régis Ferrante (Didier Lockwood, André Villéger, Jean Gobinet, André Charlier, Stéphane Guillaume) a vibrafonista Sylvain Charrier (člen Collective Pince-Oreilles, Grenoble Modern Orchestra, Yo).

Tucet skladeb, jež zde Grounded hraje, vás skutečně uzemní neobyčejnou kultivovaností, která ale nijak nebrání značné emocionalitě projevu. Antré k úvodní kompozici „Aum“ je ve znamení ambientního oparu, umocněného vokálním óm Le Vana, ale postupně zvuk nabývá na intenzitě a souzvučné sazby tenorsaxu a vokálu zhutní. Páteř alba tvoří dvě skladby složené ze tří odlišných, ale podmiňujících částí, podobny tak suitám. V „Nine Steps“ pracují protagonisté s lyrickými polohami pomocí umné prokomponovanosti, kdy využívají neobvyklých barev a pracují s dynamikou; jediné klasické sólo se ozve až v závěru třetí části, ale zato je nádherné, kontrabasové. V kompozici „3“ již kvinteto lyrickou rozevlátost konfrontuje se zpěvem anglického textu a eruptivností rytmiky („Part I. – The Victim“), s vášnivým dialogem saxu a vibrafonu („Part II. – The Savior“) či s free-jazzovou a posléze minimalistickou vypjatostí, až navztekaností („Part III. – The Tormentor“). Mezi tyto suity je vklíněna titulní skladba „The Morning Light“; ačkoli jde o píseň, neboť zde Le Van již zpívá (a to anglicky), stěžejní tu jsou sóla, v nichž se blýsknou tenorsaxofonista a bubeník. Také následující tracky skrývají šťavnatý jazz, jenž nepostrádá instrumentální vzepětí, ani výraznou melodičnost především ve zpívaných či vokalizovaných partech. „The Drunk Fish“ je navíc oživen humorem a dialogem saxu a vokálu. Šestiminutový „My Sail Boat“ je v podstatě písní, jež se ale této formě vzdaluje proměnlivou strukturou a vibrafonovým sólem, mimochodem výtečným. Hezkou, milou a zpívanou melodii v „The Smile Of My Son“ obalují svižná rytmika a saxofonový part. Nádherně lyrickou a vláčnou baladu „Remember“ protkávají vyhrávky kontrabasu a sóla tenorsaxu a vibrafonu.

Album končí, ale zkuste si jej pustit znovu. Objevíte pro vaše uši další lahodná sousta…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*