Druhé album potvrdilo nevšední kvality slovenských GrooveHub
zvuk95%
obal90%
hudba100%
95%Overall Score

Slovenská funky-jazzová úderka GrooveHub vydala v prosinci loňského roku (a opět vlastním nákladem) druhé album – „Glasses & Hats“. Již jejich debut „Enter the Hub“ z roku 2015 byl velmi vydařený, tento počin je ovšem přímo o celý level výše!

Tím levelem je kompoziční a aranžérská stránka, podpořená samozřejmě nerutinními instrumentálními výkony; celým albem se vine jako červená nit narativnost, jež pracuje se symbolikou právě brýlí a klobouků. Trojlístek muzikantů skrze ně promítá vlastní životy. Může se to zdát nadnesené, ba nabubřelé, ale stavba všech devíti skladeb (z nichž čtyři mají Intro či Interlude) i celého alba vykazuje koncepčnost, příběhovost. Díky tomu si nejsou tracky podobny jako vejce vejci, jak tomu bývá u produkce podobných trií; dokonce má kolekce vskutku vyzrálých skladeb dvě tváře, jež se tak doplňují, a zároveň umocňují. První poloha je sycena výsostnými groovy, pojatými ovšem nejen funkově, ale také jazz-rockově. V tom jsou Ĺubomír Šramo (hráč na klávesové nástroje), Radovan Vallach (bicí) a Adam Hudec (baskytary, stěžejní autor hudby a aranží) mistry od počátku existence tria (2012). Zcela naplňuje vlastní označení jazzové trio, které nehraje jazz, byť jde samozřejmě o nadsázku, a zároveň reklamní slogan, jenž může přitáhnout i nejazzové publikum. Druhou tváří GrooveHub, která zároveň ale ruší předchozí antagonismus, je akustičtější zvuk vycházející jasně z různých podob jazzu…

Výrazné groovy jsou ozvláštňovány rockovými či naopak swingujícími riffy, z nichž doslova vybuchují výtečná sóla především syntezátorů, a to různobarevných a nikdy se neopakujících, a pochopitelně baskytary, jež ani jednou nesklouzne k tak časté onanii, jež provází hru mnohých mistrů tohoto původně rytmického nástroje. Neváhám vyzdvihnout skladby „Kindergarten Extreme“, v níž se až žiletkový říz snoubí s psychedelickými barvami, lyrický kus „Adam´s Gone Soulsearching“ s nadýchaným basovým partem a pinkfloydovským zvukem syntezátoru, a následující „Coffee Emergency“ s krautrockovými prvky a filmovým nábojem. Počínaje devátým trackem „Nanometer“, který navazuje na elektroakustickou změť v „Intro“, začíná ona akustičtější tvář tria. Po klavírním antré, sestávající z hardbopových sazeb v poněkud rozvolněné struktuře soudobé vážné hudby, dochází k melodickému vzepětí. Poté se zvuk zdrsní a po sóle syntezátoru nastupuje jakýsi model fugy, jež se postupně vrátí k akustickému zvuku a promění se v minimalistickou figuru, z níž vyšlehne plamen bicích. Následuje kompozice „The Spirit Never Leaves“, evokující perlivý a baladicky lyrický skandinávský jazz, jež samozřejmě i patřičně graduje. Po solo klavírní miniatuře „Glasses: Interlude“ překvapuje GrooveHub akustickou svižnůstkou „Rado´s Homework“, ochucenou latino-americkým kořením a trochu ve stylu Davea Brubecka, včetně prorůstání bicími. Album uzavírá až muzikálově melodická skladba „Still On the Right Way“ s postupným zahušťováním a excelentním basovým sólem.

Klobouk dolů! Brýle nahoru!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*