Vřele zasněžené písně s londýnskou jazzovou smetánkou

Vřele zasněžené písně s londýnskou jazzovou smetánkou

zvuk
100
obal
70
hudba
80
83

Pod názvem SNOWPOET se skrývá londýnská dvojice písničkářky Lauren Kinselly a multiinstrumentalisty Chrise Hysona. Ona pochází z Dublinu, on z Cardiffu. 9.února jim na prestižní značce Edition Records vyšlo druhé album – „Thought You Knew“. Očekáváno bylo netrpělivě, neboť eponymní debutové album vyneslo zpěvačku na výsluní (podle rozhlasové stanice JazzFM se stala Zpěvačkou roku 2016!), a dokonce byla svou neuchopitelností přirovnávána k Björk. Překvapení se sice nekonalo, laťka překročena nebyla, ale i tak je album (vyšlo i na LP) svým výrazem silné, byť stopáží poněkud kratší (34:29). O to více je soudržnější; dokonce je většina z deseti tracků vzájemně propojena, takže posluchač má pocit, že jde o písničkovou suitu…

Irka Lauren Kinsella, jež je autorem většiny písní, patří mezi vokalistky rozmáchlé opravdu doširoka. Spolupracuje s formacemi volné improvizace (Chaos Orchestra, Alex Huber), je členkou progresivního jazzového kvinteta Thought-Fox a mezinárodní sestavy Abhra, vystupuje a nahrává se Sarah Buechi, Laurou Jurd atd. Čtenáři JazzPortu ji mohou znát z recenze výtečného alba „Under the Moon“, které vydala avant-rockově naladěná kapela Blue-Eyed Hawk v roce 2014 taktéž díky labelu Edition Records. Welšan Chris Hyson, který album produkoval a hraje zde na elektrickou i akustickou basu, klavír a syntezátor, se proslavil v roce 2013 vlastním autorským albem „Little Moon Man“, na němž účinkuje hvězda britského jazzového piana Kit Downes.

Ovšem i další protagonisté nahrávky patří ke stoupajícím hvězdám londýnského hudebního nebe (a vesměs pocházejí z Irska a Wallesu). Kytarista Nicholas Costley-White chystá debutovou desku s vlastním kvartetem a má za sebou hraní s Johnem Warrenem, Petem Hurtem či Martinem Speakem. Pianista Matthew Robinson spolupracoval s celou plejádou mladých jazzových tygrů včetně Ollieho Howella, Corrieho Dicka, Alexe Munka či Sama Rapleyho. Bubeník Dave Hamblett se může pochlubit portfoliem s takovými jmény, jako třeba Ivo Neame, Kenny Wheeler, Abram Wilson a George Garzone, stejně tak saxofonista Josh Arcoleo – Ivo Neame, Stan Sulzmann, Jeff Williams, James Taylor, Tony Allen či Fred Wesley… A navíc se tu objevují ještě vynikající houslistka Alice Zawadski, violoncellistka Francesca Ter-Berg a ve třech skladbách bubeník a perkusista Lloyd Haines.

SNOWPOET 'Love Again’

Je to vpravdě písničková kolekce, byť tu nechybí dvě instrumentálky; „Under the Tree“ sytí minimalistický spodní proud a nad ním ambientní oblaka, „Two Of Cups je akustická jemnůstka se smyčci, saxem, kytarou a pianem, jež obalují jeden jediný motiv. Ovšem zapadají mezi písně dokonale, že si posluchač vlastně ani neuvědomí, že jsou beze slov. A o čem že se to na albu zpívá? Samozřejmě o lásce, o pocitech, o jedinečných okamžicích lidského života, o obyčejných radostech i smutcích, ale nejen skrze emoce; v „It´s Already Better Than Ok“ je odrecitována s notnou dávkou napětí a naléhavosti generační výpověď. Ostatní písně jsou většinou vřelé, vystavěné na zvuku akustické kytary a klavíru, s citlivou, ale hutnou rytmikou. Občas je tvárný a plnokrevný zpěv, který má v sobě i něhu a´la Kate Bush, ale nejčastěji osciluje mezi jazzovým a folkovým pojetím, podbarven ambientem (úvodní „The Therapist“ či „Water Baby“). Jazzem je více prodchnuta třeba svižnější píseň „Love Again“, kde nechybí ani saxofonové sólo, v závěru zní nádherná balada jen s klavírním doprovodem „Another Step“. Folkovou jemnůstkou s popovým odérem smyčců představuje „Pixel“, tradičně folková je jedna ze dvou převzatých písní – „Dear Someone“. Zpívaná je a´capella, také s bluegrassově postaveným dvojhlasem; není divu, když pochází z repertoáru americké countryové písničkářky Gillian Welch. Tou druhou coververzí je klenutě baladický song „Snow“, napájený více folk-rockem a ochucený violoncellem a saxem; ten napsala islandská zpěvačka Emilliana Torrini, proslavená díky filmové písni „Gollum´s Song“ z Pána prstenů – Dvě věže.

Sice je druhé album odklonem od experimentálnosti, ale tahle tradičnější poloha není ústupem z kvality; navíc je srozumitelnější, aniž by byla úlitbou komerci…