Na festival JAZZINEC míří dánský kvartet Luboše Soukupa, v jehož řadách mohou jazzomilci dne 8. února ve Společenském centru UFFO v Trutnově přivítat amerického kytaristu Lionela Louekea. Tento večer vystoupí ještě česká legenda blues-jazzového písničkářství Jan Spálený se svým souborem ASPM (tudíž ještě Michal Gera – trubka, Filip Spálený – tuba, baskytara, Radek Pobořil – akordeon, Filip Jeníček – bicí).

Saxofonista a klarinetista LUBOŠ SOUKUP je kapelníkem různých seskupení pod hlavičkou Points, sidemanem v Inner Spaces či Concept Art Orchestra; v Kodani, dánské metropoli, kde studoval a nyní žije, sestavil v roce 2010 také vlastní kvarteto. S ním zavítá do Trutnova. Spolu s americkým kytaristou LIONELEM LOUEKEM, původem z afrického Beninu!

Luboši Soukupovi udělila Dánská hudební společnost ocenění Objev roku. Je skutečně výjimečným hudebníkem a skladatelem, který moderní jazz snoubil s avantgardními postupy, včetně free-jazzu, neobyčejně srozumitelně a umělecky přesvědčivě. V jeho nynějším kvartetu hrají taktéž výteční instrumentalisté. Německý pianista Christian Pabst je mimo jiné i renomovaným filmovým skladatelem a pedagogem (též v Kodani, kde se potkal se Soukupem), od roku 2006 žije a vyučuje v Nizozemí. Zde obdržel všechna možná národní hudební ocenění, neboť vedle jazzu se věnuje i vážné hudbě a world music (Indie, jížní Afrika). Dánský kontrabasista Morten Christian Haxholm Jensen vydává vlastní autorská alba, na nichž mu hrají třeba Seamus Blake, John Escreet a Morten Lund. Mimoto působí v celé řadě domácích i mezinárodních formací, kde najdete taková jména jako Dick Oats, Nikolas Hess, Ari Hoenig či Lage Lund. A kodaňský bubeník Morten Haesum je znám nejen z působení na jazzové scéně, ale také z nejlepší bluesové kapely v zemi Mojo Workers.

Ovšem jazzovou hvězdou, v tomto případě dokonce supernovou, je Lionel Loueke. Ten, který hrál s takovými veličinami, jako Herbie Hancock, Terence Blanchard, Dave Holland, Chris Potter a Kenny Barron.

„Potkali jsme se v jednom jazzovém kurzu v Dánsku,“ řekl v jednom z rozhovorů Soukup. „Zahráli jsme si spolu, spřátelili se a já si ho před časem pozval na koncerty. V jazzu jsou různé spolupráce obvyklé, já však dosud takovou potřebu neměl. Mám svou kapelu a hraji stále se stejnými muzikanty. Potom jsem ale potkal Lionela a můj pohled se změnil. Je to skvělý hudebník i člověk.“

Lionel Loueke v letech 1990-94 studoval klasickou hudbu v Pobřeží slonoviny. Byla to jediná země v západní Africe, kde toto bylo možné; v Beninu ani v Nigérii konzervatoře v té době nebyly. „Klasika mi později pomohla při psaní muziky,“ nechal se slyšet kytarista, „a otevřela mi cestu k jiným žánrům.“ Loueke tak dokáže do své kreativní kytarové hry promítnout inspirace jazz-rockem (jeho zatím poslední deska „Gaia“ je hodně elektrická), soudobou vážnou hudbou, šansonem, melodicky bohatým středním proudem či Hendrixem, a samozřejmě vlastní africké kořeny. Jen taková zajímavost: nevyhazuje krabice od bot. Používá totiž onen šustivý balící papír; ten pak vkládá pod struny své kytary, aby mu zněla jako africká loutna kora.

Luboš Soukup Quartet s Louekem na konci roku vydali u Animal Music album „Země“. Jde o třetí počin Soukupova kvarteta. Repertoár z tohoto navýsost vydařeného počinu se samozřejmě stane hlavním zdrojem pro jejich koncert na Jazzinci. Většina skladeb, jež zazní, je z pera Soukupova, ovšem účast afro-amerického kytaristy ochucuje jejich evropské pojetí jazzu world-jazzovým espritem. A nejen to; když Loueke přiostří kytaru, nebo použije kytarový syntezátor, ozve se hutné fusion. Navíc také výborně zpívá. K jeho muzikantskému umění se Soukup vyjádřil takto: „Je originální tím, že má africký náboj, ale jelikož studoval v Paříži a New Yorku, naučil se tradiční jazzový jazyk. Hraje také hodně lichých rytmů, což je pro Afričany netradiční.“

Jazzomilce čeká zážitek par excellence!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*