Karnas a jeho čínské polibky
zvuk90%
obal80%
hudba85%
85%Overall Score

Polský jazzový vokalista Grzegorz Karnas vydal na značce Hevhetia nové album. Zove se „Power Kiss“ a KARNAS ho se svým kvartetem Formula natočil na loňském podzimním turné po Číně. Jeho předchozí deska „Karnas“ pro tento agilní východoslovenský label, ovšem studiová a s jinými instrumentalisty, byla vskutku excelentní; o to více jsem byl napjat, jak dopadne jeho sedmdesátiminutový živáč, doplněný dokonce o DVD. Vysoko posazenou laťku sice nepřekonal, ale vzhledem k tomu, že nejde o studiovou nahrávku, je to opět pozoruhodný počin!

Už jeho kapela Formula stojí za pozornost. Azerbajdžánský pianista Elchin Shirinov je světoběžníkem, studoval např.u Aarona Goldberga a Kevina Hayse, pochvaluje si ho Brad Mehldau, má vlastní trio, se kterým brázdí jazzové vody především v Evropě. Kontrabasista a baskytarista Alan Wykpisz patří k nejvytíženějším polským hráčům své generace (roč.91), pohybuje se také na poli volné improvizace a soudobé vážné hudby. Grzegorz Maslowski je dvorním bubeníkem saxofonisty Janusze Muniaka, u nás je dobře znám díky česko-polské formaci Inner Spaces…

Karnas na novince razí dál svoje osobité pojetí jazzového zpěvu. On nescatuje, ale rytmizuje, velmi svérázně vokalizuje slova, nikoli slabiky. Dokáže také zpívat falzetem a různě harmonizovat a improvizovat melodii. CD obsahuje deset písní, tedy lépe řečeno vokálních skladeb, v nichž samozřejmě hrají rovnocennou roli hutná a pestrá rytmika a výtečné piano. Úvodní „Black Crow“ je coververzí známé písně Joni Mitchellové, kde Karnas láme anglická slova a opakuje celé fráze, čímž melodii ještě více rozvolňuje. Doplní ho briskní klavírní sólo. Tatáž píseň zazní ještě jednou v alternativní verzi (track č.7); ta je hutnější, ale nervnost v ní zůstala, Karnas dokonce klasicky scatuje, poté jeho zpěv nabývá na naléhavosti a graduje společně s kapelou, sólově se zde blýskne basovka. V autorské skladbě „Sinusoid“ Karnas hlasem doslova perlí, nepravidelně frázuje, čímž vzniká napětí, které ještě umocní strhující klavírní sólo. V „Langue d´amour 1“ zpěvák zhudebnil text Laurie Andersonové, převedený do mandarínštiny, čili úřední čínštiny; pro vokální improvizaci je tato řeč přímo darem. Karnas ji dokázal využít i v kontaktu s publikem, což dokazuje záznam na DVD. Ve „Fin d´été“, lyricky melodické skladbě Michala Tokaje, bývalého Karnasova pianisty, mistrně gradující a houstnoucí, zpívá vokalista také sytým falzetem. Ve „Sweetness“, kde Karnas uchopil text legendární blues-rockové skupiny Dźem, zachoval razanci a přímočarý tah; antré obstarávají sólové bicí, pianista se dokáže patřičně rozpálit a v závěru minimalisticky zlyričtí. „Two Towers“ je typem šťavnaté balady, zpívané v polštině, kde cítíte vzrušující napětí mezi zpěvem a instrumentální složkou; v úvodu se blýskne sólovým partem kontrabasista. V „Langue d´amour 2“ užije klavírista preparovaného zvuku, aby pak rozvolněnost mohla ještě efektněji vyústit ve všeobjímající rytmus, do něhož se zařezávají rozsekaná slova a posléze vypjatě táhlý vokál. Dojde i na volnou improvizaci celé kapely, nazvanou „Breakfast Turbulence“, ve které je zpěv potlačen, aby vynikly barvité polyrytmy a poté pravidelný rytmický tep. CD uzavírá „The Ballad Of a Watchful Butcher“ s recitativem v čínštině. Chybí ale Karnasovy provokace a pokřikování směrem k publiku, jak to odhaluje záznam na DVD.

Na něm zní osm vybraných písní, včetně dvou verzí „Sweetness“, tady „Sladka“, a „Sinusoid“. Jde spíše o reportáž, kterou písně provázejí; vidíme nejen záběry z pódia i hlediště, a to z různých sálů či klubů, převážně pak v rámci obřího Guangzhou Jazz Festivalu, ale také dění v zákulisí. Kamera pak snímala i ruch na ulicích, krásu přírody a historických památek, průběh workshopu na jedné z univerzit apod. Z obrazového doprovodu k „The Ballad Of a Watchful Butcher“ vznikl pak nádherný klip s orlem, který z výše vidí ten lidský mumraj…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*