Nedávno vydané album „AUTUMN WIND“, jež natočil americký kytarista SCOTT DuBOIS, patří mezi nejžhavější kandidáty na Nejlepší jazzové album roku. Kdo je tato vycházející jazzová hvězda první velikosti? A kam směřuje?

Nemohu rozhovor s vámi začít jinak, než otázkou na génia Davida Liebmana, se kterým jste vlastně vstoupil do první jazzové ligy. Co pro vás znamenalo hraní a natáčení s tímto již legendárním jazzmanem?

Bylo to úžasné a byla to opravdová pocta spolupracovat s Liebem. Je to úžasný hudebník a vždycky vášnivý ve všem, co dělá. Za tu dobu jsem se od něho hodně naučil a jeho vliv byl enormní.

Koho považujete za svého pomyslného kytarového guru? A proč?

Vůbec neslýchám mnoho kytaristů. Ale vím, že je kolem mne spousta skvělých hráčů, ale když se jedná o jazzové, improvizující muzikanty, zjistil jsem, že slyším mnohem více saxofonistů a klavíristů. Většinu času ale poslouchám orchestrální hudbu 19.a 20. století. Vidím improvizaci a kompozici jako dvě strany téže mince: improvizace zrychluje kompozici a kompozice zpomaluje improvizaci.

Deset let máte vlastní kvarteto. Jak jste ho sestavil? Bylo vaším záměrem vytvořit mezinárodní soubor, a tak dosáhnout specifického zvuku?

Všichni jsme se setkali v NYC. S Thomasem jsme šli na Manhattanskou školu hudby spolu v pozdních devadesátých letech z kraje roku 2000. Gebhard a já jsme nahráli desku pro label Soul Note a když jsem ho v NYC znovu slyšel, to bylo v roce 2005, hned jsem věděl, že chci, aby hrál mou hudbu. Kresten a já jsme se setkali díky dvěma našim společným hudebním kamarádům a začali jsme hrát spolu v roce 2005. U všech tří kluků jsem byl předsvědčený, že jsou perfektní pro mou hudbu, a tudíž s nimi chci hrát. Líbí se mi, jak každý z nich hraje, to byl ten jediný důvod. Nemá to co dělat s tím, jakého jsou původu.

Vaše hudba byla označena jako „umění, které se dotýká duše“. Ano, vaše hudba je zvukomalebná, zároveň bohatá emotivně a naléhavá. Jaký jste člověk? Romantik? Jak se cítíte v tak obrovském, industriálním a často brutálním velkoměstě, jako je New York?

Emoce jsou pro mě v hudbě nejdůležitější. Neposlouchám ani nedělám hudbu, protože je nová nebo stará, tonální nebo atonální, jestli zapadá do téhle nebo támhleté škatulky atd. Já jsem prostě přitahován zvukem, který mě emocionálně různými způsoby zasáhne. A co se týče New Yorku, vždyť v jeho okolí je skutečně spousta krásné přírody! Někdy jedu jen hodinu nebo dvě severně do Catskill Mountains, nebo jedu k Atlantskému oceánu, či mohu navštívit další části severovýchodních USA, abych se seznámil s tamní nádhernou přírodou. Najdete zde hory, otevřený oceán, rozsáhlá pole a pastviny, lesy, můžete tady vidět medvědy, velryby, losy atd. Vše během několika hodin od NYC! Také bydlím poblíž Prospect Parku v Brooklynu, kde často chodím na dlouhé procházky.

Vaše hudba je přirovnávána také k Dalího obrazům. Cítím v ní skutečně třaskavou a omamnou směs impresí a expresí. Máte rád výtvarné umění? Necháváte se jím inspirovat? Líbí se vám třeba právě ten již zmíněný surrealista Dalí?

Vizuální umění, zejména malba, je neoddělitelnou součástí mého života a má velký vliv na mou hudbu! Hudba vytváří v mé hlavě vizuální obrazy, díky nimž mohu cestovat na jiná místa i do zákoutí mé duše. Třeba album „Landscape Scripture“ bylo zvukovým obrazem Monetovy série maleb. Miluji mnoho různých výtvarných období: francouzské impresionisty, německé a skandinávské romantiky, evropské expresionisty, americké abstraktní expresionisty a další! Dalího obrazy jsou také úžasné!

A co literatura? Poezie? Ovlivňuje vás také? Třeba „jazzový“ básník Langston Hughes. Nebo beatnici…

Určitě! Četl jsem trochu filosofie, zvláště transcendentalisty 19. století. Ralph Waldo Emerson má na mě v mnoha směrech velký vliv dosud. On sjednotil všechny pravdy o spiritualitě, náboženství a filozofii prohlášením, že vesmír je prostě řízen silou, kterou je láska, krása, myšleno tím tvorba umění, hudba, poezie, příroda atd., Pravda a karma, a tudíž odhalil a odstranil vše, co se v dějinách náboženství a filozofie dělo a děje špatně: modlářství, prázdné rituály, násilí, souzení ostatních a podobně. Jsem rovněž pevně přesvědčen, že veškeré umění má původ v Přírodě, její projekcí; tedy v podstatě všechno, co vidíme kolem nás, které je pak propojeno naším vnitřním okem. Není možné oddělovat to, co vidíme, slyšíme, cítíme, prožíváme, přemýšlíme, vše, co do nás vchází, od vlastní umělecké tvorby, tedy co z nás vychází. 

Jsem velký fanoušek Jacka Kerouaca a četl jsem všechno, co napsal. Miluju jeho knihy. Kerouac totiž psal, jako když improvizuje hudebník. Je skvělé slyšet jeho jazzovou improvizaci, ty úžasné fráze, které nejsou tvořeny tóny, ale slovy!

Předchozí deska je věnována Zimě, zatím poslední pak Podzimu. Budou následovat zbylá dvě roční období? Zamýšlíte tetralogii?

Ano, budu zpracovávat poslední dvě roční období. V hlavě mám již spoustu různých nápadů.

Chystáte na dalších albech nějaká hudební překvapení? Nyní jste zapojil smyčcový a dechový kvartet, takže nemíníte třeba spojit jazzové kvarteto se symfonickým orchestrem?

Během posledních pěti let jsem psal hodně pro symfonický orchestr, a tak jsem logicky přemýšlel, jak by zněly různé kombinace jazzového souboru v různých kombinacích s orchestry. Takže se nechte překvapit v příštích sezónách!

Co se týká vážné hudby, pracujete na něčem takovém, či jste již nyní dokončil takové dílo?

Nedávno jsem dokončil symfonii a také koncert pro housle a orchestr. Pracoval jsem na těchto dvou kusech asi 20 – 30 hodin týdně od roku 2012 do loňského roku a miloval každou minutu takového tvůrčího procesu! Doufám, že obě díla budou v brzké době premiérovány!

Jak obtížné realizovat ve Spojených státech tak náročný projekt?

Bude obtížné jej realizovat kdekoli na světě, protože oba ty kusy jsou velmi rozsáhlé. Symfonie má téměř sedmdesát minut a napsána je pro stovku hudebníků, houslový koncert má 37 minut a je také skoro pro sto hudebníků. Ale je to můj život v posledních pěti letech, takže to úsilí bude stát za to!

Scott DuBois Quartet

Pokud byste si musel vzít na pustý ostrov jednu jedinou desku, která by to byla? A proč?

Hmmm, to je velmi obtížná otázka. Myslím, že kdybych musel být postaven před takovou volbu, byla by to Mahlerova „2. symfonie“.

Vaše příjmení je evidentně francouzské. Kam sahají vaše kořeny?

Moji prarodiče z otcovy strany byli ze Švýcarska, odkud pochází mé jméno DuBois, ale mám také německý, anglický, irský a italský rodový původ. Jsem euro mix!

27.dubna 2018 vám bude 40 let. Chystáte něco speciálního ke svým kulatým narozeninám, myslím pro vaše posluchače?

Počkej, fakt 40?! No jo, máš pravdu! Byl bych rád, kdyby k mým 40.narozeninám zazněly moje symfonie a houslový koncert! Je v nich vše, co jsem já.

Když se řekne „česká“, potažmo „česko-slovenská“ hudba, co si vybavíte?

Máte spoustu vynikajících českých skladatelů: Dvořáka, Janáčka, Smetanu atd.

Jeden z největších skladatelů, který má nejsilnější vliv na mou hudbu, Gustav Mahler, který je označován za rakouského skladatele, se přece narodil u vás, v dnešní České republice! Poslouchám jeho hudbu celý svůj život, čtu jeho životopisy, eseje o jeho hudbě a myšlenkách, a doufám, že se s ním jednou potkám v příštím světě!

Zahrajete také v České republice? Máte již nějaké nabídky tady koncertovat?

Vystupoval jsem již dvakrát v České republice, v Praze a ve Slaném. (Bylo to v roce 2010,  a to 9. a 10.února v Jazz Docku, 20.listopadu na 44.ročníku festivalu Slánské jazzové dny – pozn.J.H.) Pamatuju si krásnou zemi s vřelými, přátelskými lidmi, kteří se o nás vzorně postarali. Byl to skvělý čas a rád bych u vás opět vystoupil!

Scott DuBois & David Liebman

Máte za sebou listopadové evropské turné, hrál jste v Německu, Rumunsku a Itálii. Je mezi posluchači v těchto zemích nějaký rozdíl? A kde jste se dosud setkal s těmi nejlepšími posluchači a kde naopak s těmi nejhoršími?

Byl to úžasný čas v těchto třech zemích. Nevidím tam velké rozdíly mezi posluchači, ale spíše naopak: místo toho vidím mnoho dalších podobností mezi lidmi z různých kultur, kteří chápou tento společný jazyk, kterým je hudba. Všude jsme zažili spoustu příznivé zpětné vazby, když naše hudba zněla velmi emocionálně, což bylo skvělé slyšet, protože bych chtěl, aby hudba na lidi takto působila. Je těžké popsat posluchače pro mě nejlepší a nejhorší. Bylo skvělé mít v těchto třech zemích vnímavé a citlivé publikum a cítit, jak lidé takovou hudbu prožívali. V Evropě jsme pravděpodobně nejvíce známí v Německu, protože jsme tam za posledních 12 let koncertovali hodně, ale je vždy skvělé vracet se i do Itálie a objevovat nová místa, jako je Rumunsko. Bylo to nádherný turné!

Takže v souvislosti s novým albem nemáte zatím z České republiky žádné nabídky k vystoupení? Tak kde vás nyní může český jazzový fanda slyšet v nejbližší zemi?

Během příštích několika let budeme v Evropě trochu hrát. Českou republiku zatím neplánujeme, ale doufáme, že se to změní! Naši příznivci můžou navštívit moje webové stránky na adrese www.scottdubois.com a Facebook a podívat se na plán mého nadcházejícího turné!

Děkuji vám za rozhovor a mnoho štěstí!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*