26. září proběhla v Auparku, novém nákupním středisku v Hradci Králové, tisková konference k 23. ročníku mezinárodního festivalu JAZZ GOES TO TOWN, který se uskuteční ve dnech 10. – 14.října. Za účasti ředitelky pořádající neziskovky kontrapunkt Martiny Erbsové, koordinátorky festivalu Barbory Holanové, dramaturga Zdeňka Závodného a propagačního a mediálního pracovníka Zdeňka Konečného se novináři v příjemném prostředí Caffé Trieste dozvěděli podstatné informace o blížících se pěti dnech, kdy jazz vtrhne do města Hradce Králové a bude zde provětrávat snad všechny kouty na obou březích Labe…

Festival JGTT nabídne celkem 13 hlavních koncertů a 3 doprovodné, jež představí projekty z řad studentů tuzemských jazzových konzervatoří. Mezi nejočekávanější položky letošního programu budou patřit koncerty umělců, kteří vystoupí v ČR premiérově a exkluzivně právě na festivalu. To je ostatně to, co určuje tvář festivalu a dává mu punc jedinečnosti, neopakovatelnosti a nezaměnitelnosti.

„Mezi nejatraktivnější položky letošního ročníku patří marocká zpěvačka OUM, která je hvězdou současné severoafrické hudební scény“, uvedl dramaturg festivalu Zdeněk Závodný. „V jejích písních se jedinečným způsobem mísí prvky afrobeatu, soulu, jazzu, gospelu, súfijské hudby i vlivy berberské pouštní hudby. Chceme tímto koncertem mimo jiné symbolicky poukázat na to, že jazz má své kořeny na africkém kontinetu.“

Mezi další lahůdky, které budou k vidění pouze v Hradci Králové, patří švédský septet Angles 7, sdružující nejkreativnější švédské hudebníky napříč jazzovou, experimentální, rockovou i klasickou hudební scénou, norsko-český kvintet Bansal Band vedený virtuózní indickou houslistkou Harpreet Bansal, který fúzuje tradiční indickou hudbu s moderním jazzem, a maďarský kvartet Knutdut Men saxofonisty Bély Ágostona, jehož hudba osciluje mezi evropským jazzem, hardbopem, africkou hudbou i freejazzem. Další lahůdkou letošního programu bude sólový koncert sardinského kytaristy Paola Angeliho, jehož fenomenální hra na osmnáctistrunnou kytaru vlastní výroby rozezní sakrálně laděný prostor Městské hudební síně.

Festival dále nabídne několik mezinárodních projektů, na nichž se podílí domácí hudebníci. Sem patří jedno z nejlepších tuzemských jazzových formací Ondřej Štveráček Quartet s americkou bubenickou legendou Genem Jacksonem, který působil v triu a kvartetu Herbieho Hancocoka a spolupracoval s legendami světové jazzové scény, jako jsou Wayne Shorter, Dave Holland, Joe Lovano atd. Dalšími projekty postaveným na spolupráci českých hudebníků se zahraničními budou projekt Invisible World basisty Tomáše Lišky s jeho spoluhráči ze Srbska a Turecka a česko-rakouské trio Poisonous Frequencies. Zahraniční část programu dále tvoří slovensko-maďarské trio Thisnis saxofonisty Miro Tótha a multikulturní kvartet Kuhn Fu, který tvoří hudebníci z Německa, Izraele, Srbska a Turecka. Z tuzemské scény festival představí jednu ze stálic české jazzové scény kvartet Limbo, ojedinělý sólový koncert s názvem „Horizont sedmého“ brněnského saxofonisty a skladatele Pavla Zlámala a sólový projekt „Drum Song“ renomovaného slovenského bubeníka Dano Šoltise, který rovněž povede festivalový bubenický workshop v prostorách Divadla Jesličky Josefa Tejkla (ZUŠ Střezina). Hudební workshopy jsou inovací, která se v dramaturgii festivalu objevila od loňského ročníku a lze očekávat, že do budoucna se vzdělávací aktivity budou rozvíjet v mnohem větším rozsahu.

Někteří novináři poukázali na to, že festival podle nich nemá žádnou hvězdu; byli to titíž zástupci tisku, kteří na totéž upozorňovali již vloni. Dramaturg Zdeněk Závodný odpověděl, že pojem jazzová hvězda dostal v posledních letech jiný význam, nehledě na to, že každý si představuje někoho jiného. Poté se sám zeptal novinářů, jakou hvězdu by si tedy představovali. Padlo jméno Stevie Winwood. Což o to, byl by to zážitek asi jako v případě Al Koopera, jenž v Hradci Králové vystoupil před deseti lety. Jenže – pominu-li fakt, že Winwood je spíše rockový muzikant (rozhodně je méně jazzový, než Al Kooper) – má to jeden (a podstatný) háček! Vzhledem k tomu, že rozpočet festivalu je nyní 1.600.000 Kč, spolkla by taková hudební hvězda minimálně polovinu této částky…

A zcela mimo mísu byl podiv týchž novinářů, proč začátky koncertů (v podstatě dvojkoncertů) jsou tak brzy (18.00, respektive 19.00). Patrně zapomněli na to, že vyhláška ohledně nočního klidu hovoří jasně: noční klid ve všední dny začíná ve 22.00. Výjimky mají některé slavnostní dny a kulturní akce (např.open-air program při festivalu Divadlo evropských regionů), ale festival JGTT mezi nimi není… Škoda, že se se svou námitkou „proč spěcháte spát?“ neobrátili letos v červnu na zastupitele města, když vyhlášku měnili!

Veškeré potřebné informace, týkající se festivalu, najdete na internetových stránkách

Related Posts

One Response

  1. Jan Hocek

    Jedno důležité upozornění pořadatelů: Z technických důvodů se závěrečný koncert festivalu přesouvá z prostoru původně avizovaných Novákových garáží.
    Vystoupení již zmíněných Angles 7 a česko-rakouského tria Posionous Frequencies mohou diváci zhlédnout ve Studiu Beseda, jedné ze scén Klicperova divadla. Zakoupené vstupenky zůstávají samozřejmě v platnosti!

    Odpovědět

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*