Szymon Lukowski Quintet dokazuje nevyčerpatelnost hard-bopu
zvuk100%
obal90%
hudba80%
90%Overall Score

Košické vydavatelství Hevhetia ulovilo další výtečný jazzový soubor z Polska – SZYMON LUKOWSKI QUINTET. Album „Hourglass“ je navíc okořeněno účastí rakouského kytaristy Hannese Rieplera, usazeného nyní v Londýně.

Od debutového eponymního alba, jež vyšlo před dvěma roky, se letošní novinka liší právě účastí hostujícícho kytaristy, který nahradil trumpetistu Marcina Gawdzise, jenž se začal věnovat vlastním projektům. Kytarista Hannes Riepler přináší nový zvuk, který sice ctí dominující hard-bop, ale posouvá jej přece jenom blíže současnějším jazzovým trendům. Nejen doma, ale především na londýnské scéně se etabloval úspěšně – má vlastní soubory a také hraje v britsko-francouzském kvartetu Electric Biddle. Taktéž lídr Szymon Lukowski (saxofony, basklarinet) stíhá spoustu projektů, ať už vlastních či jako sideman (např.Tomasz Losowski Acoustic Trio). Nepřeslechnutelným zvukotvorným činitelem je v sestavě bezesporu vibrafonista a marimbista Dominik Bukowski. Ten je navzdory svému mládí již velmi zkušeným instrumentalistou, lídrem vlastních kapel i spolupracovníkem výrazných osobností polského jazzu (třeba Janusz Mackiewicz, Krystyna Stańko, Leszek Moźdźer či soubor Orange Trane). Rytmiku tvoří taktéž kreativní hráči: kontrabasista Pawel Urowski (ex-Erick Allen, Marek Malinowski, Ecstasy Project…) a bubeník Slawek Koryzno (žák Tomasze Sowińského, spoluhráč Krystyny Stańko a lídr vlastního tria).

Autorem většiny skladeb na albu (šesti z devíti) je Lukowski, dvakrát přispěl Urowski, jednou Bukowski. Vedle víceméně pravověrných hard-bopových skladeb, podotýkám, že svěžích, ale přece jenom nevybočujících z dobrého průměru („And the Winner Is“, „Tyrol, Tyrol“), včetně pohodově lyrické balady („Mantra“), jsou na této kolekci skutečné (a všeobjímající) lahůdky. Hned úvodní titulovka je postavena na sytých barvách basklarinetu, vibrafonu a kontrabasu (částečně hraného smyčcem), zahuštěných ševelením bicích a vyhrávkami kytary. V následující „Seventh Sense“ obalují výrazné hard-bopové riffy, tvořené basou a basklarinetem, nádherné souzvuky a gradované sólo tenorsaxu. Skladba „Face Of Many Colors“ je okořeněna marimbou, jež se tu zaskvěje i v parádním sóle, která se vzrušujícím způsobem snoubí s kytarou a basklarinetem; vše korunují strhující sólové chorusy saxofonu a kytary. Urowského kompozice „Chicago“ je sugestivně zašpiněna náladou noir (samozřejmě za přispění basklarinetu). Výtečným partem se pochlubí pak kytarista, vibrafonista a saxofonista. „Second Thought“ představuje lyričtější podobu hard-bopu, která vyústí překvapivě v acid-jazzové groovy s výborným vibrafonovým sólem. Závěrečný track s „Phantom Limb“ je naopak typem hard-bopu, jenž působí až naléhavou silou; po sólech vibrafonu a saxu vyvrcholí sólovou kreací bubeníka, a to za podpory minimalistických kytarových sazeb.

Nové album kvinteta Szymona Lukowského dokazuje nevyčerpatelnost hard-bopového modelu, na němž bude ještě dlouho stát a padat současná podoba moderního jazzu…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*