Early Birds doskákali daleko i blízko...
zvuk90%
obal100%
hudba80%
90%Overall Score

Ranní ptáče dál doskáče, zní naše pořekadlo. A co polští EARLY BIRDS? Jak ti se na svém debutovém albu „Świt“ dostali daleko? Létní pohodě se přiblížili na dotek, to ano, a zároveň se nijak dramaticky nezpronevěřili modernímu jazzu. Rozhodně urazili pořádný kus cesty od časů studia na Akademii múzických umění v Katovicích; sextet Early Birds totiž sestavila zpěvačka a autorka hudby i textů Martyna Kwolek ze svých spolužáků a absolventů této vysoké hudební školy. Před rokem zpěvačka zvítězila v mezinárodní ženské vokální soutěži Voicingers v polském městě Źory, což jí a potažmo její kapele otevřelo dveře do studia. A to na popud Jána Sudziny, majitele slovenského labelu Hevhetia. Po řadě alb s progresivním, experimentálním jazzem došlo tak v produkci tohoto vydavatelství na příjemné odlehčení a otevření se širší posluchačské základně – Early Birds se na CD „Świt“ ladně pohybuje mezi jazzem, zpívanou poezií a indie-popovým písničkářstvím. Náladou je album blízko skandinávské, respektive islandské provenienci, která je lídryni nejbližší…

Sextet Early Birds vedle zpěvačky a autorky písní Martyny Kwolek tvoří basák Mateusz Szewczyk, saxofonista Kuba Chojnacki, Marcin Pater (vibrafon, marimba), Piotr Budniak (bicí) a Patryk Zakrzewski (perkuse). Kwolek napsala devět písní, střídavě zpívaných v angličtině a polštině; líbí se mi více angličtina, jež dodává jejímu příjemnému hlasu sytější a jazzovější výraz. Příkladem budiž hned úvodní „Let Me Fall“, kde se její zpěv s perfektní artikulací a frázováním pojí s výrazným rytmem, zahuštěným vibrafonem, a se šťavnatým sólem tenorsaxofonu. Saxofonista obstarává většinu sól, a to právě s tenorem; ovšem i sopránka přijde ke slovu – v popově, skoro až rockově znějící písni „Just Pray“ jí to opravdu sluší. Pokud Kwolek zpívá, jde opravdu o nefalšované písničkářství, občas podpořené vokálním backgroundem (hostující Marta Fedyniszyn a Gabriela Szymańska). Ovšem mladí instrumentalisté vtisknou svým doprovodem a především sólovými chorusy těmto písním opravdový jazzový pel. V „Save It“ zní v úvodu až mingusovský kontrabas, tenor vystřihne parádní sólo, lahůdkové jsou vibrafonové mezihry. Étericky i naléhavě barevný zvuk „Way Out“ zdobí úchvatné sólo vibrafonu, v milostné baladě „Nie moźna zabić milości“ se zaskví kontrabas, jiskřivě radostný „Nowy rok“, postavený na rytmu samby, vrcholí sólem marimby. Než vyzdvihnu dva tracky, které považuji za vrcholná místa na CD, musím se bohužel v negativním smyslu zmínit o písni „Maj“ – sice tu zpěvačka docela slušně scatuje a sólo sopránky taky není k zahození, ale celý ten bezstarostně naladěný pop-jazz je zbytečně natahován. Ale naštěstí je tu jediná převzatá věc, standard „My Favourite Things“, který pro moderní jazz objevil John Coltrane; veskrze experimentální pěvecké pojetí zhutňuje výrazný perkusivní zvuk. Album pak vrcholí téměř osmiminutovým skvostem „Still I Rise“, seversky laděnou baladou, emocionálně intenzivní, bohatě proaranžovanou, ozdobenou vyhrávkami vibrafonu a nádherným sólem kontrabasu…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*