Aga Derlak Trio přišlo s účinnou léčebnou kúrou
zvuk100%
obal, booklet90%
hudba90%
93%Overall Score

Když jsem tady recenzoval debut tria poské pianistky Agy Derlak („First Thought“), jenž vyšel na značce Hevhetia na přelomu let 2014/15, označil jsem jej jako opravdu vydařený. Letos přišlo AGA DERLAK TRIO s druhým albem (opět studiovým a taktéž na slovenském labelu Hevhetia), jež dostalo název „Healing“. A je to vskutku komorní jazz s léčivými účinky. Pianistka napsala devět skladeb, ze kterých tryskají pozitivní emoce, duchovní síla, pokora, lahodné barvy; jsou postaveny především na rozsáhlých meditativních plochách, aniž by ale jakkoli sklouzly do prázdných gest, podbízení, natož pak do kýče. Aga Derlak hraje svým vlastním, jedinečným stylem, do něhož nejenže nasála třeba Chopina, Evanse, Jarretta či severskou baladičnost, ale hlavně frázuje, improvizuje a rozvíjí témata po svém, tj. zdánlivě neukotveně, mnohdy jakoby mimoděk, ale vždy překvapivě a neobyčejně bohatě co do barev, výrazu a dynamiky. Rytmika je s jejím způsobem klavírní hry kongeniálně sehrána, podle potřeby hutná, úderná či naopak květnatá; kontrabasista Tymon Trabczyński s Derlak hraje již na debutu, nový bubeník Szymon Madej je typem sice nenápadného, ale přesto precizního hráče, který získal ostruhy např. v kvartetu vynikajícího houslisty Bartosze Dworaka.

Prvních pět skladeb na sebe bezprostředně navazuje, takže vytvářejí něco jako suitu, jejíž společným jmenovatelem je výsostná lyrika, až meditativnost. Ta ale postupně nabývá na emotivní intenzitě a naléhavosti. Po sólovém pianu, z jehož perlivých, hladivých, jímavých a občas vznětlivých tónů je utkána „The Ultimate Love“, následuje nejdelší track alba „Recovery“ (10:13). Tady jsou již dokonce náznaky groovů, gradace se střídají s lyrickým zvolněním v rychlejších střizích, v půli toku trio doslova vybuchne, zvuková říznost kontrastuje s jemnostrmi, v závěru dojde k repetici osamělého klavírního riffu. To pak vyústí v triové chrlení další skladby, „Repetitive Dream“. Kumulaci emocí trio přetaví do groovů a nápaditých riffů, jejichž proměnlivost je až obsedantní (samozřejmě v pozitivním smyslu slova), ale co je na tom všem nejpozoruhodnější: vždycky se na povrch prodere lyrika!

Zbylé kompozice jsou již odděleny a musí se tedy jasně vymezovat; což se jim daří. „Before Sleep“ je už opět celistvou baladou, byť zcela netradiční stavby, s originálním frázováním, neobvyklými improvizačními pochody a překvapivě razantním kontrabasovým sólem. „Mind the Things You Follow“ vybočuje z celkové neotřelosti alba klasičtější baladickou formou s průkaznější melodií a bezmála bluesovou náladou. „Fears And Hopes“ má v sobě hravost, skoro písňovou formu a vyznívá optimisticky; patrné jsou tu chopinovsky romantické emoce. Album vrcholí znamenitě gradovanou baladou „One Step Back To Move Forward“; houstnoucí, vzrůstající intenzitu celé škály emocí umocní sólo bicích. Ano, takový krok zpět opravdu znamená posun vpřed…

Není divu, že Aga Derlak Trio začíná dobývat Evropu. Například 22.července vystoupilo na Jazz&Blues Festivalu ve skotském Edinburghu. V říjnu zavítá i k nám. 11.října bude trio koncertovat v unikátním prostředí Broumovského kláštera!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*