Dech mladého jazzu z Jelení Hory opět zavanul z 2CD
zvuk70%
obal80%
hudba75%
75%Overall Score

Stejně, jako v předchozích letech, tak i letos vyšel dvojdisk s loňskými soutěžními nahrávkami „POWIEW MLODEGO JAZZU 2016“ v rámci Krokus Jazz Festivalu v polské Jelení Hoře; tentokrát s podtitulem „Jazz granicznie“. Opět jej vydalo Jelenia Góra Centrum Kultury. 2CD obsahuje přes 138 minut jazzové hudby v podání mladých souborů z Polska (12) a České republiky (4). Ostatně přesilovka domácích jazzmanů se stává již tradicí, byť osobně o možnosti soutěžit pro naše kapely zde na JazzPortu pravidelně píšu (a učiním tak i v závěru této recenze). Soutěžní porotu tentokrát tvořili Eryk Kulm, Kuba Stankiewicz, Leszek Źadlo a Emil Viklický. Ta rozhodovala opět o prvních třech vítězech i o individuálních hráčských cenách pro výjimečné instrumentalisty…

První disk otevírá power-jazzové Darek Rubinowski Trio s autorskou skladbou „No Name“. Lídr tria, tenorsaxofonista Darek Rubinowski, za svůj výkon obdržel hráčskou cenu. Následuje Julia Kania Quartet v baladě „Departure“; Kania je nesmírně talentovanou zpěvačkou a její sytý, příjemný a přitom emocionálně zabarvený hlas zaslouženě získal cenu veřejnosti. Paulina Atmańska Trio taktéž upoutalo; představilo se jako svěží, jiskřivě zpěvné klavírní trio, takže není divu, že pianistku porota ocenila další cenou. Můžete se přesvědčit v nádherné baladě „Spring And You Say Goodbye“. A je tu první z našich zástupců, jihomoravský VB Experiment, který to s akordeonem, kytarou, el.pianem a bicími parádně rozjel v Monkově „I Mean You“. Následuje Tymoteusz Hartman Quartet a lídrova balada „Unexpected Squall“ s výbornou sopránkou a parádní gradací. A je tu severomoravský Ostrich Quartet s vlastní skladbou (jak jinak!) „Jing Jang“; hard-bopová šťáva s groovovým kořením plus jímavá klavírní tvář, umocněná kontrabasem hraným smyčcem, a vše korunováno gradovanou jízdou tenora. Ani tentokrát kapela nevyšla naprázdno. Oceněn byl saxofonista Štěpán Flagar. Zaujal mne poznaňský soubor Źyńy Kolektiff, který sám sebe označuje jako electro psychodelic jazz band. Lídrem kapely je opravdu excelentní kytarista Tomasz Woźniak, přezdívaný Źyńy. Divím se, že jeho hra (viz.skladba „Chris Tauky“) neupoutala tolik porotu. Pawel Surman Quartet zahrál také dobře („Blues For P“), s tahem na bránu, byť chvílemi s příliš živelnými bicími; jde o kvartet bez piana, s tenorem a trubkou. První CD uzavírá vynikající Piotr Scholz Sextet s jedenáctiminutovou kompozicí „State Of Mind“. Moderní jazz s hard-bopovými kořeny a latino-americkou příchutí totiž zvítězil nad všemi ostatními! Cenu Zlatý krokus získali Piotr Scholz (kytara), Tomasz Orlowski (trubka), Kuba Marciniak (tenor a sopransax), Mikolaj Gruszecki (piano), Damian Kostka (kontrabas) a Adam Zagórski (bicí). Ještě o nich v budoucnu bezesporu uslyšíme!

CD č.2 zahajuje kvarteto Sound Of Affection v devítiminutové skladbě „Pulsacje“. Znamenité sólové chorusy zde vystřihnou kytarista Jakub Paulski, tenorsaxofonista Vojciech Piórkowski a kontrabasista Tymon Trabczyński, což nemohlo zůstat nepovšimnuto – bylo z toho 3.místo! Moc se mi líbil Ottavia Quartet ve více než desetiminutové kompozici „Helsinki“ s úchvatným basovým antré, folklórním nápěvem, výborným sólem kytary a gradací s výbuchem bicích. Poté další zážitek: náš Jan Pudlák +2 a skladba „Painting 1“. Hutná rytmika (kontrabasista Jozef Mikula a bubeník Jakub Kaprál) umožňuje pianistovi Pudlákovi výlety i do hájemství soudobé vážné hudby a minimalismu (aby ne, když je z vážnohudební rodiny). Obrovská naděje českého moderního jazzu! Bezmála dvanáctiminutovým kusem „Przebudzenie“ dokazuje bohatou hard-bopovou tvárnost od lyriky po vypjatost Adam Blawicki Quintet. Poté zazní slavná Mingusova pecka „Goodbye Pork Pie Hat“ v podání souboru, který nakonec obsadil 2.místo – Malgorzata Zuber Quartet, který vede zpěvačka disponující plnokrevným hlasem. Zvuk kvarteta určuje ale nejen ona, ale též duo varhany a piano; zde se pak blýskne varhaník Kajetan Galas výtečným sólem. Již podruhé se soutěže zúčastnila olomoucká formace Blue Apple, ale i tentokrát jejich řízný, ale zároveň propracovaný a dobře zahraný jazz-rock vyšel bohužel naprázdno. Totéž se dá s výrazem bohužel říci i o posledním ze soutěžících, souboru Quindependence, který je na kompilaci zastoupen zajímavou a rozměrnou verzí legendární Satieho klasické skladby „Gnossienne“…

V letošním roce by bylo fajn, kdyby naši mladí jazzmani už konečně narušili domácí hegemonii na festivalu v Jelení Hoře. Pochlapte se a přihlašte se do soutěže „Powiew mlodego jazzu 2017“! Veškeré informace, podrobné propozice a další nezbytnosti najdete na webové stránce Krokus Jazz Festivalu (dole vlevo). Přihlášky se přijímají do 1.září! Samotná soutěž pak proběhne ve dnech 20.-22.října…

Držíme palce!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*