Organic Quartet po deseti letech... a excelentně!
zvuk100%
obal80%
hudba100%
93%Overall Score

Po deseti letech obnovil varhaník Ondřej Pivec soubor ORGANIC QUARTET a natočil nové album, jež před nedávnem vyšlo na značce Animal Music. Dostalo název „Terms And Conditions Apply“ a lze jej koupit v podobě CD, LP i digital alba. Zvláštností a jeho nespornou předností je to, že nahrávka byla pořízena analogově, takže zvuk je autentický, přesně takový, jak Organic Quartet zní na koncertech. A tudíž opět výborná práce zvukového mistra Milana Cimfa ve studiu Sono Records Nouzov…

Ondřej Pivec stačil ve Spojených státech vyrůst ve výjimečného a vskutku pravověrného hráče na Hammond B3 organ a přitom není pouhým plagiátorem odkazu tamních mistrů na tento klávesový nástroj. V jeho hře se organicky, ve shodě s názvem vlastního kvareta, snoubí straight-ahead jazz, soul, rhythm-and-blues, gospel i nafunkovělé groovy. Stejně tak se jeho umění organicky snoubí s plnokrevnou kytarou Libora Šmoldase, převážně tenorsaxofonem Jakuba Doležala a citlivými bicími Tomáše Hobzeka. Potěšitelné je, že novinka s devíti skladbami je cele autorská a podíleli se na ní všichni čtyři aktéři: Pivec 4x, Šmoldas 3x a po jednom příspěvku Doležal a Hobzek. Ačkoli jejich jazzové myšlení se ubírá stejným směrem, vytvořili nesmírně pestrou a vzrušující desku, jakých v našich luzích a hájích není mnoho. A přitom jinou, než nedávno natočil Libor Šmoldas taktéž v sestavě s hammondkami („Lay It Down“).

Díky analogovému záznamu má nahrávka sice měkký a hluboký zvuk, ale zároveň zemitý, hutný, jak takové muzice sluší. Hned úvodní svižnůstka „April May March“ vás vtáhne a už nepustí; vedle varhanního sóla a hustého kytarového backgroundu zaujme první sólo tenora, pěkně od podlahy. Ovšem vrcholem takového přímočaře uhánějícího jazzu je bezesporu sedmý track, „Bad Salad“; svižné fráze, směs hard-bopu a jazz-rocku, výnikající sóla. Pozoruhodným jevem jsou hitově znějící hudební motivy („Fill In the Blanks“), dokonce ve Šmoldasově odvazu „Ignacius“ zazní motiv, za který by se nemusel stydět leckterý rockový hitmaker (a ozdobený dravou sopránkou). Organic Quartet samozřejmě nepohrdne ani funkovými sazbami, z nichž Pivec vychrlí strhující sólo („Straitjacket“), dokonce dojde i na hispánskou příchuť v „Later Than Morning“, kde autor Šmoldas vskutku exceluje; je prostě k té kytaře srostlý, nástroj je jeho součastí. Údernost, jež se prolíná s melodickým motivem, pak zdobí závěrečnou pecku „One For LM“, která naznačuje skladatelský potenciál Hobzeka. A pak jsou tu ony dvě skvostné balady, každá zcela jiná. Doležalova „Costaguana“ je sycena moderním, experimentálně zabarveným soundem, dynamickými proměnami a barevnými souzvuky, s výborným hard-bopově laděným tenorem. Pivcova „Better Place“ je notně soulová, zprvu niterně, posléze emočně intenzivněji, kde samozřejmě kralují procítěně zahrané varhany, jak to umí jen Pivec…

Teď jen doufejme, že další deska jeho Organic Quarteta bude dříve, než za deset let!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*