Odtajněná Hana Šebestová
zvuk95%
obal, booklet100%
hudba75%
90%Overall Score

Díky podpoře Slovenské jazzové společnosti a vydavatelství Hudobný fond mohla realizovat svůj debut nadějná jazzová zpěvačka HANA ŠEBESTOVÁ. Album dostalo titul „Utajená“ a jsem rád, že mohu přispět k tomu, aby tato zpěvačka utajená nezůstala; nahrávka je to navýsost slibná! Není totiž „pouhou“ vokalistkou, ale též jazzovou písničkářkou. A těch není příliš mnoho…

Ano, z deseti písní, jež album obsahuje, je pouze jedna coververze! Dalším pozoruhodným rysem je účast dvacítky (!!!) hostujících muzikantů, včetně takových osobností slovenského jazzu, jakými jsou bezesporu Juraj Griglák, Matúš Jakabčic,Tomáš Baroš, Marián Ševčík či Nikolaj Nikitin. Obvzlášť ceněným spolupracovníkem budiž americký pianista Kevin Hays, který zde ale zpívá, neboť je autorem textu k závěrečné písni. Ovšem lví podíl na instrumentální podobě alba má Luboš Šrámek, který jej zároveň aranžoval a produkoval; hraje zde na klavír, el,piano, syntezátor, hammondky, dokonce vibrafon.

Po lyrickém antré s el.pianem zazní standard „A Garden In the Rain“. Hana Šebestová se tady blíží onomu jazzově písničkářskému projevu třeba takové Diany Krall (jež ostatně tuto píseň má v repertoáru také). Nevládne nijak oslnivě virtuózním hlasem velkého rozsahu, který umožňuje vokální ekvilibristiku na úrovni hudebního nástroje. O to více ale vyzní text písně, o to více vynikne zvláště lyrická poloha ženské výpovědi. Ale ani ve svižnějších kouscích se zpěvačka neztrácí; tady navíc vyniknou solidní instrumentální výkony. Na tanečních groovech s jarmareční náladou je postavena „Tancovačka“ a zdobí jej klavírní sólo. Ještě svižnější „S drakom“ je silně ovlivněna stylem R´n´B, s nepřeslechnutelnými názvuky fusion a funky; zde se vyznamenají především pianista (Šrámek) a baskytarista (Griglák). „Kruh“ se pohybuje mezi šansonem a R´n´B a osvěžuje ho syntezátor, „Metronom“ sytí směs fussion a pop-jazzu, přičemž sólo el.piana je vskutku výtečné! Šebestová je ale nejpřesvědčivější v písních, jež jsou baladické, bluesovější či s šansonovým ponorem. Tři z nich jsou navíc umocněny účastí smyčců (Mucha Quartet), které nefungují ani trochu samoúčelně – „Záhradník“, Časopriestor“ a „Breza“ tak patří ke skvostům alba. Zvláště, když v aranžích nechybí flétna (Barbora Kolářová), hoboj (Robert Holota) a tenorsax (Nikitin). Závěrečná balada „Like A Bird“, v níž se Šebestovou zpívá navýsost civilním způsobem Hayes, evokuje silně Leonarda Cohena. Písničkářský charakter alba je tak umocněn…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*