Úchvatný intuitivní jazz rovnostranného tria
zvuk100%
obal80%
hudba100%
93%Průměrné skóre

S mimořádně vydařenými debuty v polském jazzu se díky slovenskému labelu Hevhetia doslova roztrhl pytel. Do něho patří též album „Intuitive Inversions“ polské trojice JAKUB DYBŹYŃSKI EQUILATERAL TRIO. Pozoruhodné nejen tím, že jde opět o hudbu autorskou, tudíž nikoli postavenou na osvědčených jazzových standardech či coververzích rockových a popových fláků, jak je častým jevem u interpretů zavedených; lídrem a hlavním sólistou je totiž výhradně a jen hráč na klarinet (a to nikoli čím dál módnější basklarinet)! A těch je v moderním jazzu skutečně poskrovnu; klarinet je přisuzován zhusta jen neworleánskému jazzu a swingu…

Jde o veskrze akustické trio mladých hráčů, vystudovaných a působících v Dánsku; sám klarinetista (a autor všech osmi kompozic) Jakub Dybźyński je úspěšným absolventem prestižní Carl Nielsen Academy Of Music v Odense. Velmi zdatnou a tvárnou rytmiku, vpravdě kongeniální, tvoří pak kontrabasista Mariusz Praśńiewski a bubeník Karol Domański.

Bezmála třičtvrtěhodinové album nemá ani jediný nudný okamžik. To je skoro až k nevíře, vezmeme-li v úvahu, že se Dybźyński obešel bez dřevných free-jazzových divočin, jež bývají samy o sobě strhující; přesto je navýsost expresivní, stejně tak celé trio ve vzácném výrazovém a dynamickém souladu. Všechny skladby jsou postaveny na výrazném melodickém tématu či třeba jen pouhém minimalistickém riffu. Trio pak s tímto prvotním materiálem pracuje do těch nejjemnějších nuancí, přičemž se neopakuje, tudíž nerozmělňuje. S každým taktem překvapuje. S plamenným zaujetím, přirozenou naléhavostí, hlubokým vnitřním ponorem a zároveň s nevšední elegancí pouští se trio do každé skladby; je to výzva nejen pro samotné aktéry, ale také pro posluchače. Tato hudba ale vyžaduje vyspělé uši, jež dokáží vnímat a vstřebávat všechny tři hlasy najednou; jedině a pouze jako celek je pak ve výsledku Dybźyńského trio rovnostranné

Pokud se ale posluchač rozhodne vnímat jednotlivé instrumentální výkony, především lídrovy, přijde si také na své. V úvodní skladbě „Benefit Of the Doubt“ evokuje klarinetista dokonce basklarinetový tón legendárního Erica Dolphyho. V úchvatné „Depths Of the Pond Of Osawa“ se klarinetista z meditativní polohy propracuje k jakémusi lyrickému free-jazzu. V „Allured“ naopak dokazuje, že mu není cizí swing a bebop, v závěrečné, mistrně gradované „Incubation Period“ mísí hardbopový říz se soudobou vážnou hudbou. Pozadu nezůstávají ani bubeník a kontrabasista. Spolu si to dokonce rozdají v nelítostném duelu v rozvolněně rozmáchlé hardbopové kompozici „Riot“; stejně tak vzorně spolupracují na tvorbě hutných groovů v „Market Your Management“, jež vyústí v kontrabasové sólo. V hutné svižnůstce „Judgement Call“ se zaskví kontrabasista také, tentokrát ve stylu Hadena, tj.neobyčejně rozmáchle. Bubeník vystřihne výtečné sólo v nu-jazzově a minimalisticky vystavěné skladbě „Thermodynamics“, čímž završí houstnutí a bezmála free-jazzové košatění hudebního proudu…

Skutečně nevšední debut!

Podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován


*