Tři novinky na avantgardní scéně s Vrbou
zvuk100%
obal100%
hudba100%
100%Průměrné skóre

Trumpetistu, zvukového experimentátora a vůdčí osobnost tuzemské scény volné improvizace PETRA VRBU jsme tady již představili několikrát; jeho schopnost hrát s každým a kdekoli je obdivuhodná. V závěru loňského roku se objevila hned tři alba tří projektů, v nichž figuruje!

Jedno z nich je trio ROUILLEUX, které vydalo vinylové EP „The Spoils“. Oproti předchozí nahrávce „Scatter Your Soul“ jde o hypnotičtější polohu, tak trochu i dokonce romantičtější (pokud se dá hovořit v těchto intencích). Vyšlo také na jiné značce – Vrbově Unusualrecords, a to ve spolupráci s Polí5. K trojici Luboš Rezek (kytara, zpěv), Martin Sýkora (baskytara, syntezátor) a Petr Vrba (perkuse, klarinet, trubka) přibyl hostující Jan Klamm, specialista na analogové ruchy. Jednostranná vinylová deska je pozoruhodná taktéž netradičně zpracovaným obalem (Klára Zahrádková), přičemž každý z limitovaného počtu 180 kusů je trochu jiný. Nahrávku lze také za libovolnou cenu stáhnout…

Tři zhruba šestiminutové skladby sytí minimalistické písničkářství; minimalistické co do stavby, neboť jinak jsou nabity emocemi i proměnlivým, bohatým zvukem. Zpěv (v angličtině) má podobnou hypnotičnost i naléhavost jako v případě Iana Curtise z Joy Division, jenž tento způsob vlastně definoval a na něhož navazovali neo-folkaři, kteří ho dovedli až k mysteriózním účinkům. Hudba je pak podobně minimalistická a hutná, mnohdy až démonická, s výrazným kytarovým riffem a pozvolnou gradací hudebního proudu. Ovšem Rouilleux pracují ještě s dalšími výrazovými prvky, jež čerpají nejčastěji z noise, elektroakustické hudby (časté ruchy a další zvukové podivnosti), občas z jazzu či free-jazzu. Z lyrické, až romantické polohy se dokáží propracovat k dechberoucí hlukové vlně, což se nejprůkazněji děje v závěrečné kompozici „Traps“. Výtečný, vzrušující počin na poli avantgardní hudby, jež navíc nerezignovala na písničkovou, tedy posluchačsky vstřícnější formu!

The Spoils by Rouilleux
Z jiných pramenů, a tentokrát přímo mystických, čerpalo improvizační trio GEORGE CREMASCHI &IRENE KEPL & PETR VRBA. Na britském labelu Another Timbre této trojici výrazných osobností volné improvizace vyšlo pozoruhodné album „Resonators“. Vzniklo z nahrávek, jež americký (v Evropě usazený) kontrabasista Cremaschi, rakouská houslistka Kepl a dechař Vrba natočili v roce 2015 v prostředí českých a rakouských klášterů i historických budov. Na album se nakonec dostaly čtyři skladby z kláštera v Bechyni a z Valdštejnské lodžie v Jičíně-Sedličkách. Trio samozřejmě významnou měrou zapojuje také živou elektroniku, jež spojuje zvuk klasických hudebních nástrojů se specifickou akustikou daného místa a přetváží jej tak. Úvodní Cremaschiho kompozice „Affective Labor“ zaujme až hmatatelnou, hluboce tajemnou náladou, tvořenou hutnými kontrabasovými poryvy a následnými elektroakustickými přeměnami a dozvuky. Nechybí znepokojující podmalby houslí a dechových nástrojů (trubka, klarinet), kterým ale Vrba vtiskl charakter didgeridoo. Ostatně, to je poznávací znamení jeho hry – využívá svůj nástroj mimo běžný rejstřík, v podstatě ho metamorfuje. Výrazným rysem tohoto neobyčejně vzrušujícího výletu do starobylých prostor jsou ambientní plochy, nesmírně jemné, niterné, ponorné, a také vytříbený smysl pro dynamiku zvukové hmoty. Kepl naopak pracuje více s atonalitou a noise, což dokazuje v kratších útvarech „Soma“ a finální „Pirol“, kde navíc basový korpus dští hromy a trubka blesky. Naopak Vrbův výlet do hájemství zvuků „Locus Resonatus“ je sycen jemnějšími tóny klarinetu, lahodným ambientem až spektrálního účinku, bezmála nebeskými houslemi, basovými návaly a příkrovy, posléze i ostřením trubky. Pro mne absolutní vrchol alba!

A ze zcela odlišného improvizačního soudku nabírá dvojice PETR VRBA & YAN JUN materiál pro padesátiminutovou plochu svého alba „With Three Windows And Rain“, které vyšlo na taiwanské značce Kandala Records. Z trojice recenzovaných titulů je posluchačsky nejobtížněji uchopitelné, neboť po hudební stránce nejjednoznačné. Pokud ale přijmete ten fakt, že samotný zvuk může být hudbou, byť ani nemusí nutně vycházet z hudebního nástroje, pak bude poslech tohoto alba nevšedním zážitkem!

Nahrávka vznikla během prvního červencového dne roku 2015 v Pekingu, kdy oba aktéři byli nuceni setrvat v bytě se třemi okny, neboť venku pršelo. Vrba použil trubku a živou elektroniku, čínský experimentátor Yan Jun svou schopnost tvořit zvukové plochy pomocí feedbacku; tj.akustické zpětné vazby, spočívající ve zvukové smyčce mezi audio vstupem (mikrofon, nástroj) a audio výstupem (reproduktor). V této smyčce lze pak libovolně se zvukem pracovat, a to v podstatě nevyčerpatelně. Oba hudebníci toho v sedmi nepojmenovaných tracích využili naplno. Hutný, až drásavý zvuk všech možných i nemožných elektroakustických abnormalit se střídá se šumem a tichem. Mnohdy má posluchač dojem, že slyší i naturální zvuky, které zná z vlastního bytu; tady bych použil výraz flat recordings jako parafrázi zavedeného termínu field recordings. Nakolik jsou to zvuky sekundární či primární, je podle mého názoru nepodstatné; důležitý je výsledek, účinek takového zvukového prvku, jeho začlenění do celku. Otázkou samozřejmě zůstává, nakolik je takový zvuk jedinečný, zda není tak úplně jedno, jestli venku prší či nikoli, a jestli je červenec nebo leden, Peking nebo Praha či Berlín (kde nyní Yan Jun žije). Domnívám se, že umělci v onom tvůrčím procesu pracovali především s volnou improvizací jako takovou, nikoli s prostředky konkrétní hudby. To už by se ocitli ve zcela jiných vodách…

with three windows and rain (CD) by petr vrba & yan jun

Všechna tři alba si zaslouží plné recenzentské ocenění; jsou originální, vpravdě neobyčejná po všech stránkách, obvzláště té výtvarné!

Podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován


*