Finálový večer trutnovského festivalu JAZZINEC bude stát za to! 25.března bude od 19.00 ve Společenském centru UFFO znít díky čtyřem kapelám různé podoby ethno-jazzu, moderní hard-bop i funky-jazz především z kolébky jazzu, Spojených států, a také z Izraele a Norska!

Nejdříve vystoupí HADAR NOIBERG, mladá izraelská flétnistka a skladatelka. Ta sestavila v New Yorku excelentní trio, v níž navýsost elastickou rytmiku, jež se zároveň výrazně podílí na nesmírné barevnosti zvuku a spirituálním náboji obsahu, tvoří aktuálně kontrabasista Haggai Cohen Milo a bubeník Ofri Nehemya. Vřelý, impresionistický zvuk flétny, vycházející z evropské klasické hudby, se tak mísí s emocionalitou amerického jazzu a hloubkami zvukových barev Středního východu. Typické orientální melodie se vznášejí nad rytmickými vzorci z blues a africké hudby, často zacyklenými, takže trio vrství neustále další výrazové plástve. Před vnímavým posluchačem vyvstává neobyčejně bohatá hudební krajina s novými a novými horizonty. Hadar Noiberg s vlastním triem natočila dosud dvě vynikající alba, jinak se podílela na tuctu špičkových world-jazzových titulů (Dave Valentin, Anet Cohen, Omer Avital atd.). V loňském roce se tato vítězka ceny ASCAP stala hvězdou největší showcase akce v Evropě, Jazzahead v německých Brémách…

Poté ze sedadel dozajista zvedne OZ NOY TRIO! Oz Noy je fenomenální funk-blues-jazzový kytarista z New Yorku. Narodil se ale v Izraeli a již ve 24 letech byl nejlepším kytaristou v zemi. Do Spojených států přesídlil v roce 1996. V loňském roce vydal již osmé autorské album s všeříkajícím názvem Who Gives a Funk. V něm prohlubuje své poznání, že kořeny funku tkví v blues. A tak ostnaté funky rytmy a sazby roubuje na rhythm-and-bluesové groovy a tuto směs koření improvizačními schopnostmi. Sám svůj styl označuje jako oduševnělou funky music. A považuje jej za jazz, i když to tak nezní… Každopádně je jeho hudba ovlivněna Charlesem Mingusem, dokonce Theloniem Monkem, ovšem nejvíce kytarista čerpal z Alberta Collinse, Freddieho Kinga a Jimiho Hendrixe. Poslední deska, jejíž repertoár bude bezpochyby páteří vystoupení jeho tria na Jazzinci, je zaplněna spoustou hvězdných hostů (Fred Wesley, Chris Potter, Robben Ford, Randy Brecker, Joe Bonamasa atd.). Ti budou sice chybět, ale zato uslyšíme vpravdě legendární rytmiku!

Představí se pětašedesátiletá baskytarová legenda Jimmy Haslip, který patří k zakládajícím členům slavné fusion-jazzové kapely Yellowjackets a jeho služeb využívali a využívají takové osobnosti, jako Eric Marienthal, Bruce Hornsby, Chaka Khan, Alan Holdsworth, Al Jarreau či Donald Fagen. Narodil se v Bronxu portorikánským imigrantům, hudebním fandům. V sedmi se naučil na bicí, pak na trubku a tubu, v 15 vzal do ruky baskytaru; je levák, takže na ni hrál podobně jako Hendrix na kytaru. Patří k průkopníkům pětistrunné basovky. V roce 1976 se přestěhoval do Los Angeles a zahájil zde profesionální kariéru s Tommym Bolinem a Harvey Mandelem. Vydal také dvě sólová alba. V roce 2012 se stal muzikantským mentorem syna Jaca Pastoria, Felixe. Haslip je také výjimečným člověkem mezi jazzmany. Již 44 let je vegetariánem, cvičí, sportuje a vůbec vede zdravý život. Vyjádřil se, že drogy, alkohol, noční život se všudypřítomným násilím mu vzalo příliš mnoho přátel a hudebních idolů, než aby takovému životnímu stylu podlehl i on sám. Věnuje se také benefiční činnosti na pomoc bezdomovcům. Prostě takový sluníčkář

A za bicími nebude sedět nikdo jiný, než Keith Carlock, jenž hrál třeba se Steely Dan, Jamesem Taylorem, Stingem, Toto a Chrisem Botti. V roce 2009 ho čtenáři časopisu Modern Drummer pasovali dokonce na nejlepšího bubeníka vůbec!

A pak nastoupí MARIUS NESET BAND! Marius Neset se sice narodil v norském Bergenu (1985), ale od roku 2003 žije v Kodani. Tento saxofonista začal tam, kde slavný krajan Jan Garbarek skončil. Jeho styl hry na tenora a sopránku je samozřejmě skandinávsky zabarven, ale zároveň má v sobě odkaz Michaela Breckera a žhavou současnost Chrise Pottera. Už jeho debutové autorské album Golden Xplosion vpravdě vybuchlo v jazzovém světě jako supernova (2011). Následoval titul Birds, který přinesl výsostně moderní jazz experimentující s postupy soudobé vážné hudby (2013). Poté natočil šťavnaté velkokapelové album s příznačným názvem Lion s Trondheim Jazz Orchestra (2014). Zatím posledním autorským albem je Pinball z roku 2015, jež bude tvořit základ Nesetova vystoupení na Jazzinci. Natočil jej v pětičlenné sestavě, v Trutnově se představí v kvartetu; společně s ním bude hrát výtečný britský pianista Ivo Naeme, americký kontrabasista Michael Janisch a švédský bubeník Anton Eger. Dlužno ještě dodat, že vloni vydal experimentální album Snowmelt se souborem soudobé vážné hudby London Sinfonietta a na konci letošního ledna se objevil na nahrávce dánského klávesisty Mortena Schantze Godspeed, jež dostala nálepku Weather Report 21.století. To dokazuje, že v Evropě není slibnějšího a odvážnějšího jazzového muzikanta, než je Marius Neset!

A závěrečná položka jazzineckého finále? Nikdo jiný, než SARATHY KORWAR! Je nevšedním jazzovým objevem legendárního labelu Ninja Tune, který již čtvrtstoletí prezentuje to nejzajímavější ze scény elektronické hudby. Jeho debutové album Day To Day způsobilo v loňském roce učiněnou senzaci a učarovalo i takovým experimentátorům ze stáje Ninja Tune, jako FourTet, Koreless a Gilles Peterson. Podobně jako nám již dostatečně známý Trilok Gurtu propojil indické rytmy s jazzem, ale on do této fúze přidal navíc africké polyrytmy a minimalismus.

Korwar se narodil v USA, vyrůstal v Indii, ale studoval a nyní žije v Anglii. V Londýně ho učil věhlasný hráč na klasická tabla Sanju Sahai, zároveň absolvoval orientální a africká studia se zaměřením na adaptaci klasického indického a afrického rytmického materiálu na jazzové bicí nástroje. Ovlivnili ho totiž jazzoví vizionáři Miles Davis a John Coltrane. Zároveň objevil astrální jazz Alice Coltrane a Sun Ra. Etabloval se úspěšně na londýnské scéně, která je otevřená multikulturním vlivům (jmenujme alespoň slavný soubor Transglobal Underground). V roce 2014 podnikl zásadní cestu do indického vnitrozemí, kde se setkal s etnikem Sidi, potomky Afričanů, kteří před staletími emigrovali do Indie. Objevil zde jedinečné africké rytmické struktury, jež se snoubí se zpěvnými linkami tradiční hudby indického venkova. Očarován touto hudbou natočil zde spoustu terénních nahrávek, jež pak použil jako základ pro své kompozice. Poté na tyto field recordings nabaloval tu flamenco, onde free-jazz, nebo různé smyčky s elektronickou hudbou, vytvářející mnohdy minimalistické plochy. Tak zní jeho první album.

V roce 2015 se zúčastnil koncertu pro Dalajlámu v Londýně. Aktuálně je členem experimentálního dua Pergola (s multinistrumentalistkou Clarou Stacey), které produkuje volnou elektroakustickou improvizaci. Na Jazzici ale vystoupí s jazzovým projektem a v širší sestavě (i s klavírem).

Podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován


*