Inner Spaces ohlašují Jaro!

Inner Spaces ohlašují Jaro!

zvuk
100
obal
100
hudba
100
100

Již třetím albem potěšila jazzofily česko-polská formace INNER SPACES! Po titulu „Light Year“, které bylo oceněno žánrovým Andělem v roce 2012, se objevila novinka pod příznačným názvem „Jarní / Vernal“. Tentokrát ale vyšlo díky labelu Amplión Records v péči zkušeného Alexeje Charváta, v jehož Studiu Svengali byl materiál smíchán a zremástrován; nahrávka vznikla ve Studiu 1 Českého rozhlasu v Ostravě. Zvláštní zmínku zaslouží obal, který je po výtvarné stránce dílem Marcela Bárty; skutečně dokresluje ve vší niternosti hudební sdělení alba…

Tentokrát si kvintet vystačil sám (na předchozím albu s ním hrál kytarista David Dorůžka), a ponořil se tak ještě hlouběji do jazzového lyricismu par excellence. Hudba v sedmi skladbách na novém albu Inner Spaces je nesmírně barevná, rozjímavá, ponorná, moudře klidná, příjemně plynoucí, ale posluchač v nitru pociťuje vzrušení; nezdráhám se takovou hudbu označit jako excelentní cool-jazz 21.století! V této souvislosti bych obvzláště vyzdvihl výkon saxofonisty Luboše Soukupa, jenž se v posledních letech pohyboval více v experimentálních, hutnými expresemi zalitých vodách. Hraje tady především tenora, kterému vtiskl lidsky vřelý tón; jen občas, a velmi decentně, probleskne Inner Spaces ohlašují Jaro!zneklidňující emoce. Je také autorem dvou skladeb, jež patří k vrcholům alba. „Night In Budapest“ je dokonce nejrozměrnější kompozice desky (13:26), kde dochází ke gradaci při sólech trubky a především tenorsaxu, aniž by to ale onu noční náladu v dunajské metropoli rozmetalo; ostatně závěrečné klavírní sólo je přímo esencí křehké lyriky. A „Song for the Underdog“ dokonce považuji za absolutní vrchol alba, neboť práce celého kvinteta s dynamikou, intenzitou a nejjemnější emocionalitou hudebního vyjádření je tady opravdu ukázkové! Navíc se tu zaskví sólově i bubeník Grzegorz Maslowski. Štěpánka Balcarová dozrála v instrumentalistku, jež skrze trubku a hlavně křídlovku dýchá a mnohdy omamuje. Jako autorka je na albu zastoupena třikrát; společným jmenovatelem jejích skladeb jsou lahodné souzvuky dechových nástrojů a jemnocitné i husté rytmické podloží: „Podzimní“ se ve druhé části rozvolní, takže i v lyrice lze pocítit jisté napětí, titulní skladba je naopak prodchnuta signifikantní nadějí, v závěrečné „Room on the 6th Floor“ dosahuje soubor absolutní lyriky, v níž je obraznost, zasmušilost, zpěvnost, ponor, vzlet, prostě všechno! Pianista Vít Křišťan je také typem lyricky mimořádně disponovaného hráče, v jehož sólech pak doslova vybuchují nálože plné perlivých tónů. Do alba přispěl dvěma kompozicemi – úvodní „Křídla“ a „Mysteriózní“, ozvláštněnou tóny sopránky a výborným kontrabasovým chorusem Maxe Muchy.

Nechte se i vy unášet procítěným a vnitřně bohatým jazzem značky Inner Spaces. Navýsost potřebné zklidnění…