Vlastním nákladem vydal smooth-fusion-jazzový sextet BEHIND THE DOOR koncem minulého roku třetí album, nazvané „Proti proudu“. Během čtyř natáčecích dnů ve studiu Na Orlí v Brně (v režii Jana Košuliče) vznikla kolekce deseti autorských skladeb, v nichž kapela učinila další krok vpřed oproti předchozímu albu „KeyNotes“ z roku 2011. Jde především o barevnější zvuk v návaznosti na rafinovanější propracovanost kompozic a práci s dynamikou. A co upoutá okamžitě, je obal CD, pod jehož grafickou a fotografickou stránkou je podepsán Lukáš Horký (spolupracuje např.s Priessnitz).
Soubor existuje již 13 let a založili ho žáci ZUŠ ve Frýdku-Mistku. Nyní působí v Praze, Brně a Ostravě, kde absolvovali vyšší hudební studia. Dodnes kapela hraje v nezměněné sestavě; novínku natočila tedy ve složení Ladislav Muroň (příčná flétna), Ondřej Klímek (tenorsax), Adam Zbránek (piano), Radim Přidal (el.kytara), Lukáš Čunta (baskytara) a Matěj Drabina (bicí). Na albu „Proti proudu“ navíc znějí sopránsax, basklarinet, hammondky, akustická kytara, Moog, zvonkohra a trombón; zvuková paleta je vskutku pestrá, což povyšuje skladby členů Behind the Door na skutečné instrumentální příběhy.
Album je ohraničeno dvěma jazz-rockovými jízdami, vpravdě symbolickými; obě napsal Klímek – úvodní skladba „Proti proudu“ je zároveň titulní, závěrečná „Za dveřmi“ je překladem názvu kapely. První je příkladem barevnější, melodičtější podoby fusion, s dominantním flétnovým hlasem, aniž by však ztratila na šťávě (závěr je až rockově hutný), poslední track je jazz-rocková svižnůstka, kdy bicí hutně tlučou, basa bublá (a dokonce si obstojně zasóluje) a piano je v sólovém partu taky pořádně nažhavené. Další výraznou tváří sexteta jsou lahodně barevné, melodicky klenuté a odlehčené kompozice, využívající nejen polyfonického vedení a propletence hlasů jednotlivých nástrojů, ale též neméně harmonicky libých (nikoli líbivých, respektive kýčovitých) souzvuků. Takový vkusný smooth-jazz naplňuje trojlístek skladeb „Waltz for Kate“, „Píseň nohou“ (tam jsou souzvuky obvzláště lahodné) a skotačivá „Song for Libhošť“ (rodná ves autora Čunty) s přidanou sopránkou. Kapela dokáže ovšem zahrát i zasmušilou baladu, a to pěkně po skandinávsku; „Atonement“ napsal Drabina při roční studijní stáži v dánském Odense a skvostnou barevnost zde umocňuje trombón hostujícího Lukáše Hasy. Vyloženou náladovkou je pak Muroňova „When It´s Raining“, již zdobí Klímkův basklarinet. A zbývají dva vrcholy alba, které shodou okolností obě složil Drabina. Nejdelší kompozice alba „Válka“ (7:41) je sycena navíc Moogem a zvonkohrou, přičemž sextet pracuje s jedním jediným motivem po vzoru minimalistů, tj. hudební tok nabývá na intenzitě, hustotě (dokonce se přidá i vokální souzvuk); gradace je tady až dechberoucí! „Around the C“ je směsí kytarového jazz-rocku a jemného přediva s flétnou, sopránkou a pianem; příslovečnou třešničkou na dortu je vypjatý, téměř free-jazzový sólový chorus tenorsaxofonu. Bravo!
Vše o kapele a možnosti získat toto výtečné album zde.