Znamenité instrumentální příběhy, vyprávěné za dveřmi...

Znamenité instrumentální příběhy, vyprávěné za dveřmi…

zvuk
90
obal
100
hudba
80
autorský podíl
100
93

Vlastním nákladem vydal smooth-fusion-jazzový sextet BEHIND THE DOOR koncem minulého roku třetí album, nazvané „Proti proudu“. Během čtyř natáčecích dnů ve studiu Na Orlí v Brně (v režii Jana Košuliče) vznikla kolekce deseti autorských skladeb, v nichž kapela učinila další krok vpřed oproti předchozímu albu „KeyNotes“ z roku 2011. Jde především o barevnější zvuk v návaznosti na rafinovanější propracovanost kompozic a práci s dynamikou. A co upoutá okamžitě, je obal CD, pod jehož grafickou a fotografickou stránkou je podepsán Lukáš Horký (spolupracuje např.s Priessnitz).

Soubor existuje již 13 let a založili ho žáci ZUŠ ve Frýdku-Mistku. Nyní působí v Praze, Brně a Ostravě, kde absolvovali vyšší hudební studia. Dodnes kapela hraje v nezměněné sestavě; novínku natočila tedy ve složení Ladislav Muroň (příčná flétna), Ondřej Klímek (tenorsax), Adam Zbránek (piano), Radim Přidal (el.kytara), Lukáš Čunta (baskytara) a Matěj Drabina (bicí). Na albu „Proti proudu“ navíc znějí sopránsax, basklarinet, hammondky, akustická kytara, Moog, zvonkohra a trombón; zvuková paleta je vskutku pestrá, což povyšuje skladby členů Behind the Door na skutečné instrumentální příběhy.

Znamenité instrumentální příběhy, vyprávěné za dveřmi...

Znamenité instrumentální příběhy, vyprávěné za dveřmi...Album je ohraničeno dvěma jazz-rockovými jízdami, vpravdě symbolickými; obě napsal Klímek – úvodní skladba „Proti proudu“ je zároveň titulní, závěrečná „Za dveřmi“ je překladem názvu kapely. První je příkladem barevnější, melodičtější podoby fusion, s dominantním flétnovým hlasem, aniž by však ztratila na šťávě (závěr je až rockově hutný), poslední track je jazz-rocková svižnůstka, kdy bicí hutně tlučou, basa bublá (a dokonce si obstojně zasóluje) a piano je v sólovém partu taky pořádně nažhavené. Další výraznou tváří sexteta jsou lahodně barevné, melodicky klenuté a odlehčené kompozice, využívající nejen polyfonického vedení a propletence hlasů jednotlivých nástrojů, ale též neméně harmonicky libých (nikoli líbivých, respektive kýčovitých) souzvuků. Takový vkusný smooth-jazz naplňuje trojlístek skladeb „Waltz for Kate“, „Píseň nohou“ (tam jsou souzvuky obvzláště lahodné) a skotačivá „Song for Libhošť“ (rodná ves autora Čunty) s přidanou sopránkou. Kapela dokáže ovšem zahrát i zasmušilou baladu, a to pěkně po skandinávsku; „Atonement“ napsal Drabina při roční studijní stáži v dánském Odense a skvostnou barevnost zde umocňuje trombón hostujícího Lukáše Hasy. Vyloženou náladovkou je pak Muroňova „When It´s Raining“, již zdobí Klímkův basklarinet. A zbývají dva vrcholy alba, které shodou okolností obě složil Drabina. Nejdelší kompozice alba „Válka“ (7:41) je sycena navíc Moogem a zvonkohrou, přičemž sextet pracuje s jedním jediným motivem po vzoru minimalistů, tj. hudební tok nabývá na intenzitě, hustotě (dokonce se přidá i vokální souzvuk); gradace je tady až dechberoucí! „Around the C“ je směsí kytarového jazz-rocku a jemného přediva s flétnou, sopránkou a pianem; příslovečnou třešničkou na dortu je vypjatý, téměř free-jazzový sólový chorus tenorsaxofonu. Bravo!

Vše o kapele a možnosti získat toto výtečné album zde.