Ochutnávka z dobrodružné cesty za jazzem
zvuk90%
hudba90%
90%Průměrné skóre

Kladu si čím dál častěji otázku: čím to je, že v Izraeli, tak neklidném prostoru Předního východu, se rodí tolik výtečných jazzových pianistů? Každopádně v případě hudby zvolím alternativní geografický název této části planety, a to Blízký východ. A jestliže je novým objevem žena, pak ona blízkost platí dvojnásob…

Je mi ctí českému jazzofilovi představit mladou umělkyni NUPHAR FEY a její debutové nahrávky s vlastním jazzovým triem, publikované prozatím v digitální podobě a na Youtube. Nuphar Fey je totiž původně klasická klavíristka a k improvizované hudbě se dostala později. Její jazz ale není jen pouhým, dnes tolik módním crossoverem; totiž romantické, neoklasické a barokní vlivy slouží, podobně jako u amerického jazzu kupříkladu blues, coby kořeny, z nichž vyrůstá svobodně tvůrčí hudba. Ale to není všechno. Její zaujetí improvizací není nekontrolovatelné; není to cíl, ale prostředek k hudebnímu vyjádření.

Sóla jsou improvizovaná přes strukturu akordů,“ podotýká pianistka, „přičemž každá skladba má svou vlastní správnou míru svobody, a to v závislosti na tom, co chci vyjádřit.“

Pro své jazzové výlety tedy založila trio, v němž hrají další výteční izraelští hudebníci. Kontrabasista Gilad Abro, žák např.Omera Avitala a Avishaie Cohena, se sice narodil v jihoafrickém Kapském Městě, ale od 10 žije v Izraeli. Již v 17 se stal profesionálním hráčem, který už hrál s každým významným izraelským jazzmanem (Daniel Zamira, Amos Hoffman, Shai Maestro, Gilad Hekselman atd.). Bubeník Gal Petel patří k velkým nadějím, můžete ho slyšet třeba v souboru Gal Motiuk Quartet. Trojlístek čerstvých skladeb předzaznamenává velmi ambiciózní projekt, který kompletně spatří světlo světa v létě. A nepůjde jen o klavírní trio, ale přibudou další hosté (a nejen z Izraele), včetně violoncellistky a vokalistky Telalit Charsky, sestry Nuphar Fey. Zdá se, že je na co se těšit!

Kompozici „Rainy Mondays“ zdobí barokní kontrapunkt, od kterého se odvíjí improvizovaný klavírní part. A jde vskutku o znamenitě vedený, hutný, vzrušující kontrapunkt! Dynamické i rytmické zvolnění dává posléze vyniknout prvnímu mistrnému kontrabasovému sólu. Bubeník hraje spíše jako perkusista a nijak se netlačí dopředu. V okamžiku, kdy piano osamí, zjistíte, čím je Nuphar Fey tak výjimečná: v jejím lyrickém projevu doslova bobtná žár vnitřních emocí. Poté nechybí nádherná gradace i s plně znějícími bicími.

„Imagination“ představuje skladbu, v níž je klavírní sólo formálně značně uvolněné. „Představovala jsem si mraky na obloze, jak mění tvar,“ doplnila autorka. Její piano nese melodii téměř písničkovou, rytmika je citlivě napojena, aby nijak nenarušovala lyrickou vzletnost. Tu korunuje přímo virtuózní a vypjatě vášnivé kontrabasové sólo, jež tak vytváří nečekané napětí uvnitř skladby.

Sedmiminutový kus „In the Fall“ je naopak pevně prokomponován, ale ovlivněn bezprostředními nápady přímo ve studiu. Úvodní zasmušilou náladu vystřídá triové vzedmutí s postupným houstnutím a zrychlováním hudebního toku, umocněným strhujícím dialogem kontrabasu a piana. Posléze se do erupcí zapojí též bicí. V polovině skladby dochází k zlyričtění, kdy piano vzlétne nebesům, podpořené úchvatnými basovými vyhrávkami. Nakonec dojde k osamocenému klavírnímu perlení a závěrečnému variování výrazného ústředního motivu celým triem.

Skvostný studiový sejšn! Každopádně tahle ochutnávka slibuje velké věci příští…

Podobné články

Jeden komentář

Napište komentář

E-mail nebude publikován


*