Tomáš Kočko s Velesu vstoupil do evropské extraligy!
zvuk100%
obal90%
hudba90%
93%Overall Score

Svým devátým řadovým albem boduje TOMÁŠ KOČKO & ORCHESTR v evropském žebříčku World Music Charts Europe – album „Velesu“, vydané na značce Indies Scope, se v současné době drží v první desítce této prestižní hitparády!

Kolekce devíti písní, jejichž autorem je výhradně Kočko, představuje podle mého názoru zatím nejvyzrálejší počin souboru, který se již může pochlubit dvěma cenami Anděl za album roku („Poplór“ 2006, „Cestou na jih“ 2012). Slovanský bůh Velesu, jemuž je deska věnována, byl ctěn především prostými lidmi; byl to mimo jiné pán zásvětí, který střeží řád a čas, také patronem igriců, dávných zpívajících básníků. Kočko na tomto albu, jež si sám produkoval, povýšil písně na dokonalá, mnohovrstevnatá dílka vzbuzující mnohdy až údiv; u některých skladeb se dosáhlo až stopadesáti nahraných stop! Ale nejde o samoúčelnost, ani hraní si na umění, prostě to tak Kočko a jeho souputnici cítili; navíc autor byl silně ovlivněn ethno-metalem, kterým se v poslední době jako producent zabýval, takže se starobylé akustické nástroje ocitly v kontrastu s hutným kytarovým zvukem a tvrdým rytmem. A ono to funguje! A jak náramně!

Na albu hraje nejen ustálená sestava, ale také několik zvlášť instrumentálně zdatných hostů. Tomáš Kočko drtí elektrickou kytaru, samozřejmě hraje i na akustickou, též na mandolinu, koncovku a zpívá, Helena Vyvozilová kraluje zobcovým flétnám, dvojačce, houslím a cimbálu, Libuše Černá hraje na violu, housle a zpívá, Pavel Plch obstarává perkuse a cimbál, Roman Plaširyba je výtečným kontrabasistou a Stanislav Pliska bubeníkem a perkusistou. Všichni samozřejmě vládnou i sytými vokály.

coverVedle trojice písní ve středu alba („Jarovít“, „Na mohylách“ a „Dokola“), jež znějí sice svěže, ale nijak zvlášť překvapivě, neboť až příliš prvoplánově ovlivněné folklórem připomínají Moberg Ensemble (z Prahy!), najdeme už jen písňové klenoty. Album odstartuje navýsost nabušená perla „Do Návu“, kde se snoubí ethno-metalové prvky se středověkým zvukem šalmají a pěveckým sborem Kampanela Brno. Titulní „Velesu“ zdobí chytlavý refrén, podbarvy akordeonu (Klára Šmahelová) a uhánějící basová linka s oblakem smyčců. Následující „Jen se rozvzpomenout“ s výrazným cimbálem, barevným kontrabasem (hostující Marek Švestka) a violou dosahuje omané jímavosti. Pětiminutovsku „Chors“, podtrženou zvukem darbouky, trumpety (Jan Jiráček) a minimalistickým ostinatem smyčců, Kočko vskutku znamenitě vyzpívává. Poslední dva tracky mají přes 6 minut. „Vnuk“ (6:50) je nejvýrazněji ovlivněn metalem, jenž naprosto přirozeně koexistuje s s drásavě staccatovými smyčci a starobylým šalmajem, kde se blýskne naléhavým sólem hostující houslista Miroslav Kolacia. Album vyvrcholí skladbou „Na konci dní (Do Návu II.)“, jež graduje ve stylu nu-metalu, s nádherným dialogy elektrické kytary s cimbálem a violy s flétnou. Opravdu strhující konec!

Nyní již zbývá vychutnat si Tomáše Kočko & Orchestr naživo, a to na právě probíhajícím Velesu Tour. Vrcholem bude bezesporu speciální koncert spojený s křtem alba v brněnském Sono Centru dne 19.října.

Více o tour zde

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.