Jazzové hledačství Pawla Kaczmarczyka
zvuk100%
obal90%
hudba95%
95%Overall Score

Jak už jsem avizoval, PAWEL KACZMARCZYK AUDIOFEELING TRIO vydalo na labelu Hevhetia nové album „Wars & Kaper DeconstructiON“. Významnou měrou se na něm podílel Mr.Krime, vlastním jménem Wojciech Dlugosz, pionýr turntablismu v Polsku. Na rozdíl od nedávného koncertního provedení tvoři rytmiku Kaczmarczykova tria na tomto albu (stejně jako na loňském pro Hevhetii) kontrabasista Maciej Adamczak a bubeník Dawid Fortuna.

Téměř dvaasedmdesátiminutové album je založeno na hudbě dvou polských skladatelů, kteří emigrovali před Hitlerem a Stalinem do Spojených států a zde se stali význačnými autory filmové hudby. Oba byli stejný ročník (1902). Henryk Wars (pravým jménem Waszawski) se narodil v židovské rodině sídlící v ruské části Polska. V roce 1925 ukončil studium na Hudební konzervatoři ve Varšavě a již o dva roky později prorazil jako autor skladby „New York Times“ v USA. Byl považován za polského Irvinga Berlina. V roce 1939 při obraně své země padl do zajetí, ale podařilo se mu utéci z transportu. Za války se věnoval hudbě, ve Lvově dokonce založil jazzový bigband, posléze vojenský soubor. V roce 1947 emigroval do Spojených států. Zpočátku neměl na růžích ustláno, ale pak dokázal nastartovat hudební kariéru i v zámoří. Pomohlo mu v tom nesporně přátelství s legendárním westernovým hercem Johnem Waynem. Jeho písně zpíval třeba Bing Crosby, Doris Day, Brenda Lee a Dinah Shore, složil titulní píseň k úspěšným televizním seriálům „Flipper“ a „Daktari“. Bronislaw Kaper patří vůbec k nejvýznamnějším filmovým skladatelům – je autorem třeba takových standardů, jako „On Green Dolphin Street“ a „Invitation“, za hudbu k muzikálu „Lili“ získal v roce 1953 dokonce Oskara! Kaper emigroval za moře již v roce 1935. Zde zkomponoval hudbu pro více než 150 hollywoodských filmů. V současnosti se každoročně v Los Angeles vyhlašuje soutěž mladých talentů (The Bronislaw Kaper Awards For Young Artists), která je zaměřená na instrumentální kategorie hry na klavír a smyčcové nástroje (Kaper sám byl výtečným hráčem na klavír již od 6 let).

wars-and-kaper-deconstruction

Pianista Pawel Kaczmarczyk přistoupil k tomuto hudebnímu materiálu velmi osobitě; nejenže zde hledal (a našel) kořeny polského jazzu, ale zároveň snoubil zvuk jazzového tria se samply a scratchingem, jež vycházejí z původní filmové hudby Warse a Kapera. A Mr.Krime turntablismus ovládá natolik, že toto spojení dopadlo navýsost šťastně! Je to jasné hned ve skladbě„Invitation“, jež dvanáctitrackovou kolekci otevírá – silnému melodickému motivu, sycenému zprvu nostalgií a vzápětí gradovanému minimalistickým způsobem, dodává scratching napětí. V nádherně klenuté (a zároveň nejdelší kompozici alba – 11:26) „Along the Milky Way“ pracuje čtveřice hudebníků s dynamickými a emočními proměnami, kdy z lyrismu přecházejí do úderné naléhavosti s naprostou přirozeností a kontrabasové sólo je pak příslovečnou třešinkou na hudebním dortu. Ve „While My Lady Sleeps“ se k perlivé klavírní lyrice přidává syntezátorová podmalba, prvky progresivního nu-jazzu a výtečné sólové jízdy piana, kontrabasu a bicích. „You Won´t Forget Me Now“ zní neobyčejně dramaticky; Kaczmarczyk netlačí zbytečně na pilu, jako pianista neexhibuje, svou hru podřizuje celku, jde po melodii a náladě, přesto emoce vyvěrají v plné síle, umocněny scratchingem a v kontrastu se samply původních sláčiků. Dvojskladba „Follow Me“ se z klavírního antré přehoupne do komplexní údernosti, svižnosti a intenzity, s dynamickými zlomy, bouřlivou rytmikou s bezmála vražednými bicími. Standard „All God´s Chillun Got Rhythm“ (mimochodem ji s oblibou hrál slavný bopový pianista Bud Powell) je postaven na jemné klavírní lyrice v kontrastu se ztvrdlou rytmikou. DJ Mr.Krime vystřihne v „Oh Sleep, My Love“ turntablové sólo a kontrabasista vás pak omámí hrou se smyčcem. Je libo gradace přímo střemhlavá? Pak je tu „Mister John“. Kompozice o dvou částech „Ninon“ začíná úžasně zpěvným kontrabasovým sólem („Canto“) a posléze se přidá piano, které zachovává baladickou narativnost. Forma písně je zachována i příslušnou stopáží, je to nesmírně milý kus. Finále alba je ve znamení zkrácené radiové verze „While My Lady Sleeps“.

Znamenité album, dokazující nesporný hráčský potenciál Pawla Kaczmarczyka. A jeho neutuchající jazzové hledačství..

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*