Doprovodný program 17. ročníku Open Air Program Hradec Králové

Doprovodný program 17. ročníku Open Air Program Hradec Králové

Od pátku 17. až do příští neděle 26. června se v Hradci Králové uskuteční v pořadí již 17. ročník nesoutěžní divadelní přehlídky pod názvem Open Air Program Hradec Králové a kromě hlavního divadelního představí i rozsáhlý doprovodný program.

Jeho neodmyslitelnou složkou je propracovaná hudební dramaturgie, výtvarná část programu i další doprovodné přednášky, workshopy a spousta dalšího! Hudební program Hudba, nejobsáhlejší součást doprovodného programu festivalu, se proplétá s tím divadelním na mnoha místech i přidružených scénách a dotváří tak unikátní charakter desetidenní oslavy umění a života.

Nabídka je žánrově pestrá a nabízí pódiové i pouliční produkce, divoké večírky či improvizovaná vystoupení, která oživují prostor i atmosféru města. Hlavní festivalová dramaturgická linie zpravidla prezentuje nová a doposud neokoukaná jména na české i zahraniční scéně, případně upozorňuje na zajímavé projekty z okruhu nezávislé hudební scény a jejích průsečíků se světem divadla, filmu a vizuálního umění. Mezi takové počiny bude jistě patřit premiérové vystoupení nového hudební projektu české herečky, zpěvačky a šansoniérky Moniky Načevy s názvem Průvan v hlavě, ve kterém spojila síly s turntablistou DJem Fivem a slovenským hudebním producentem a beatmakerem Karaoke Tundrou (Viktor Tverdochlibov).

Návrat k předchozí letmé spolupráci dal s přispěním textů básnířky Sylvy Fischerové materiálu na novou desku, která by měla vyjít ještě v tomto roce. Dalším hudebním tahákem bude jistě nevšední zážitek z Radio Wave live session, která proběhne ne náhodou v prostorách kostela sv. Jana Nepomuckého (Městská hudební síň) a představí hudebníka, výtvarníka a performera z japonského města Kanazawa Asunu (Naoyuki Arashi) společně s tuzemským experimentálním výkvětem Gurun Gurun (Ondřej Ježek, Jára Tarnovski, Tomáš Procházka, Tomáš Knoflíček) a audiovizuálním performerem a zvukovým umělcem Stanislavem Abrahámem. Pro Asunovy koncerty je typické používání nepřeberného množství klávesových nástrojů a elektroniky. Do svého vystoupení zapojí i varhany, stejně jako obrovské množství keyboardů či zvukové hračky pro děti. Jeho živé performance mají nejblíže k experimentální drone music. V Asunových skladbách jsou ale k nalezení i vlivy lo-fi popu, freak folku, noisu, punku, minimalismu nebo tokijské improscény onkyo. Asuna svoje nahrávky vydává na mnoha labelech po celém světě (and/OAR, Spekk, Home Normal). Spolupracoval např. s I am Robot and Proud, Sawako, My Pal Foot Foot, The Medium Necks nebo s japonskou ambientní hvězdou Chiheiem Hatakeyamou.

Neméně atraktivní jistě bude hudebně zcela odlišné vystoupení, ovšem s maskovaným hvězdným obsazením. Polští RSS B0YS stojí za nejvýraznějším polským tanečně-experimentálním labelem Mik.Music. Není tedy těžké uhodnout, která významná osoba polské hudební scény se za tímto původně studiovým projektem skrývá. Linearita a pravidelnost techna, živá vystoupení blížící se improvizovaným rituálům se snoubí v energickou show se zálibou v haitských maskách. Ne nadarmo jejich poslední deska představuje záznam z jejich vystoupení v největším tropickém pralese světa Tijuca. I domácí scéna nabízí neméně zajímavá jména. V době pokračujícího rozkladu českého undergroundu se krautrockoví B4 blýskli vlastním příspěvkem k jeho minulosti. Nahráli krautrockové úpravy nejslavnějších skladeb skupiny The Plastic People of the Universe za použití analogových syntezátorů a historické elektroniky. B4 (držitelé hudebního ocenění Vinyla) zde přeložili hudbu PPU do jiné řeči, a to obrazně i doslovně, neboť texty všech písní se tu interpretují v němčině. Hlavsovým linkám analogová elektronika perfektně sluší. Živá verze projektu, ve kterém se psychedelická analogová elektronika potkává s československým undergroundem 70. let., je naprosto neodolatelnou koncertní událostí sezóny.

Pestrou nabídku pak jistě dotvoří skupina Květy, jež oprávněně patří k neosobitějším a nejoceňovanějším kapelám u nás. Hudební formace, kterou táhne tandem v podobě kytaristy a skladatele Martina E. Kyšperského a bubeníka a multiinstrumentalisty Aleše Pilgra pokračuje v té nejlepší tradici brněnské alternativy.

Více informací na http://www.openairprogram.cz/