S hudbou Tomáše Hrubiše do naší tlecí doby
zvuk95%
obal100%
hudba95%
97%Overall Score

TOMÁŠ HRUBIŠ je nepřehlédnutelnou postavou na brněnské umělecké scéně – vynikající výtvarník, multimediální umělec a hudebník se právě nyní vehementně přihlásil o slovo albem „TLECÍ DOBA“, jež vydal pražský undergroundový label Polí5.

Tomáš Hrubiš se zde představuje jako skladatel, textař a topolovsky laděný hráč na piano a harmonium. Již titul alba odkazuje k Filipu Topolovi, neboť je mu titulní skladba věnována; však tu zaznívají útržky známých Topolových skladeb. Ale i jeho styl hry vychází z onoho typicky intuitivního a fyzického úhozu a jeho eruptivního řetězení v proměnlivé dynamice i výrazu, mnohdy s glassovským způsobem repetice. Bezmála pětačtyřicetiminutové album vás nenechá vydechnout, a postupně dokonce nabývá na emocionální inzenzitě až k samotnému prahu bolestivosti. Nejsou zde pouze instrumentálky; z kolekce třinácti tracků vyčnívá výrazně šest písní, zpívaných herečkou HaDivadla Sárou Venclovskou. Její hlas je plnokrevný, sycený prožitkem a živočišností, je v něm opravdovost, upřímnost a odzbrojující naléhavost, a to i ve vypjatosti („Holoubek“), něze, jež dokáže být zároveň naléhavá („Nevěsta“, „Again“, „Řekni“), ale i v recitativu („Mrzáci“) či polorecitativu („Selfieporadna“) nebo podbarvujícím vokálu („Frame na ulici“).

Dalším hostem na albu „Tlecí doba“ je saxofonista (a zároveň producent) Jiří Jelínek, bývalý člen Psích vojáků. Jeho saxofon je hodně chadimovsky drsný a exceluje nejvýrazněji ve skladbě „Opus“ (mimochodem nejdelší na albu – 5:30). Nepřesléchnutelnou stopu zde zanechává Tomáš Vtípil (DG-307, Urband, Monika Načeva, Čvachtavý lachtan), který se postaral o zvukovou stránku alba a přispívá též jako hráč na housle a mellotron. Ve spojení s Hrubišovým harmoniem tak povýší např.instrumentálku „Platonická“ na úchvatně zvukomalebný klenot, jakých se v našich luzích a hájích rodí opravdu poskrovnu! Navíc zahušťuje hudební materii i elektroakustickými ruchy. Hrubiš navíc dokáže postavit z jednoho jediného motivu skutečně vyzrálý monolit, a nemusí mít k tomu nutně hostujícího zvukoborce Vtípilových kvalit – viz.úderná „Kila a bublina“, pohlcující „Najtmár“ a minutová miniatura „Pendulum“, opravdová perlička na dně!

Omamně krásná a zároveň zneklidňující hudba do naší doby po Filipu Topolovi

Celé album si je opět možné poslechnout na Bandcampu (Polí5, díky!):

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*