Haagerův debutový (ne)podarek?

Haagerův debutový (ne)podarek?

zvuk
90
obal
80
hudba
50
73

Tadeáš Haager je známým hudebním publicistou (Rock and Pop, TV pořad Paskvil, Radio 1, Radio Wave, vltavská Čajovna). V Kristových letech se rozhodl přejít na druhou stranu a riskovat tak ukřižování nesmlouvavým kritikem, jakým byl dosud on sám. Sympatický krok! A tak HAAGER natočil debutové sólové album pod názvem „NEW“, jež před měsícem vydal Indies MG…

Hmmm…

Stopáž alba není dlouhá, pouhých 37 minut a 47 sekund. Ale je až příliš dlouhá na to, aby se naplno odkryly slabiny, a příliš krátká na to, aby posluchače vtáhla něčím opravdu jedinečným, překvapivým, plnohodnotným. Mírně řečeno, Haager zůstal někde na půli cesty mezi koláží toho, co rád poslouchá, a autorsky originálními útvary, ať už se jedná o instrumentální intermezza či písně. Stmelení písňových forem naštěstí vydatně pomáhají zpívající (a také textující v angličtině) hosté, které Haager dobře zná díky kolaboracím s kapelami Kapitán Demo, Piano, Republic Of Two apod. Takže nejde, díkybohu, tak zcela o doslovný průšvih…

cover

Hmmm…

V instrumentálkách pracuje Haager výrazně s ambientem a minimalismem, kdy nadýchanost, potemnělý trip-hop a rozjuchané repetice mísí až s dětskou naivitou. Na tom by nebylo nic špatného, koneckonců i Cpt.Beefheart byl jako dítě; jenže Haager svou hudbu neposolil ani špetkou, špetičkou originality. Zcela mu chyběla odvaha pustit se do něčeho neznámého, neomakaného, držel se jistoty až stařecké, byť šlo o první album, kdy většina opravdových tvůrců vstupuje na vlastní, i když nejistý led za každou cenu. Ze sedmi instrumentálních kousků lze pochválit alespoň vícevrstevatost a zneklidňující opar ve „Story About Volcano“ a závěr alba v podobě elektroakusticky útržkovité „Cars Passing By“…

Hmmm…

První dvě písně (track č.2 a 3) nejsou rozhodně mým šálkem kávy, ale nedá se jim upřít hitová ambice; však také „Drowning“ s hostujícím Jiřím Burianem (též producentem desky) vyšla jako první singl! Ony gospelové názvuky nejsou špatné. Avšak „Sunbed“ (plus Blacksheepboy) je skoro lunetická popárna s r´n´b příchutí, ale uznávám, že to má vskutku písňový tvar; až na to, že na stopáž skoro pět a půl minuty (nejdelší na albu) je to zoufale málo! Naštěstí je tady ještě trojice písní (respektive čtvrtina desky), které bych neváhal označit za povedené, ba dokonce povedené mimořádně…Track č.4 – „Click And Drop“, a to díky vkladu Mikoláše Růžičky (Republic Of Two); trip-hopové barvy i rytmus, dynamické proměny, plnokrevný vokál, psychedelická nálada, také snová atmosféra umocněná akustickým pianem. Track č.6 – „Back To Sleep Again“ se syrovým zpěvem Adriana T.Bella z The Prostitutes, směsí industriálních zvuků s lyrickými ambientními pasážemi a hymnickým finále v závěru. Track č.11 – „Atom“ s Jiřím Burianem a Jordanem Hájem (Peter Pan Complex) ozvláštňuje snaha o symfonický zvuk, přičemž protiklad beefheartovsky nakřáplého (posléze dokonce zlomeného) a narativně hlubokého zpěvu hostující dvojice vytváří neopakovatelnou náladu písně.

Hmmm…

Poněkud málo, mám ten neodbytný pocit!