Jazzové uchopení Lutoslawského se povedlo náramně!
zvuk100%
obal100%
hudba100%
odvaha100%
100%Overall Score

Hudba je vícerozměrná – ve chvíli, kdy se zdá, že sděluje jednu věc, tak přináší něco úplně jiného. Jako by si protiřečila… Tato slova vyřkl Witold Lutoslawski, jeden z nejvýznamnějších polských skladatelů 20.století (1913-1994). Před dvěma lety (tedy ke 100.výročí skladatelova narození) inspirovala klasického klarinetistu Szymona Klimu k odvážnému projektu, svého druhu průkopnického – inicioval zrození tria, ve kterém se spojil s jazzovými instrumentalisty, pianistou Piotrem Wyleźolem a kontrabasistou Adamem Kowalewskim, aby přepracovali po svém slavný Lutoslawského cyklus „Dance Preludes“. Po dvou letech koncertního zrání pak natočili album „LUTOSLAWSKI – RETUNED“, jež nedávno vyšlo na slovenském labelu HevHetia. A počin je to vskutku mimořádný!

Szymon Klima už jako čtrnáctiletý učaroval svým vystoupením v Londýně, takže mu tam začali říkat Prodigy Of Poland. Ve světě klasické hudby je považován za jednoho z nejlepších klarinetistů! Piotr Wyleźol byl zázračným dítětem, v roce 2001 vydal své první autorské album s jazzovým triem, spolupracoval s Bartzem, Hartem, Maupinem, Stańkem a dalšími osobnostmi; je též členem jazzového kvinteta jinak klasického houslisty Nigela Kennedyho. Zde s ním hraje i Adam Kowalewski, jinak dvorní kontrabasista Wyleźolova tria a velká naděje polského jazzu. Trio, jež se odhodlalo uchopit Lutoslawského komorní hudbu, spojuje tak klasického virtuóza s kongeniálně sehraným jazzovým duem…

Album „Lutoslawski – Retuned“ je sestaveno z „Dance Preludes“, tedy pěti tanečních preludií. Ty skladatel napsal v roce 1954 původně pro klarinet a klavír, později je přepracoval do dvou orchestrálních podob. Všechny čerpají z lidových tanečních rytmů a písní z jeho domoviny. Jako bonus je na albu též ukázka z Lutoslawského tvorby pod pseudonymem Derwid – na přelomu 40.a 50.let skládal totiž písně a šlágry, jež se neslučovaly se stalinskou doktrínou.

„Prelude I.“ trvá necelých pět minut a zprvu je výlučně neoklasicistní. Poté piano s kontrabasem vše odlehčí jazzovou lyrikou, aby závěr patřil osamocenému klarinetu, nesmírně cituplnému. Ve druhém preludiu pracuje již trio s rozměrnější plochou (12:17) a dokáže zde být nejen dramaticky vypjatý a emotivně výbušný, ale také lahodně meditativní. Postupně získají vrch řízné folklórní rytmy, klavír je dynamicky i výrazově proměnlivý (dojde i na gershwinovské barvy či bluesový feeling), kontrabas vytváří kontrapunktický hlas, klarinet střídá rozvernou náladu s niterností až impresionistického charakteru. A ona rozvolněná pasáž v závěru, téměř free-jazzová, vyznívá až mysticky; vynikající interpretace moderní vážné hudby! Šestiminutová „Prelude III.“ je svižná, hutná, až hard-bopově sytá, ověnčená excelentním kontrabasovým sólem, melodicky a barevně neobyčejně bohatým. Čtvrté preludium svou delší stopáží (10:16) skýtá opět pestrou směs hudebních inspirací, která vytváří mistrovskou krmi; po lyrizujícím klavírním antré rozehrají niterné záchvěvy pianista a klarinetista, aby v půli kontrabasista odpálil strhující riffy, doplněné tóny preparovaného klavíru. Klarinet v sólovém partu rozvíjí folklórní motivy až k balkánskému ohni či židovskému lamentu. Sólový chorus klavíru je až jarrettovsky přemýšlivý a virtuózní. Poslední, páté preludium je podobně jako to úvodní zprvu hodně neoklasicistní, hravě svižné, posléze lyricky najazzlé, až jímavé, s minimalisticky vnořeným klarinetem, jazzovým sólem klavíru a výraznou basovou linkou. Poslední track, „Stroke Of Luck“, představuje onu populární písňovou tvorbu z časů stalinismu. Hostuje zde s basklarinetem Piotr Baron, který tu vystřihne výtečné jazzové sólo…

trio

A hodnocení? Nemohu jinak, než plná procenta! Tohle album je svého druhu prostě dokonalé, bez chyby, nesmírně inspirativní, plnokrevné; a ačkoli jde o crossover, není prvoplánové, a už vůbec ne vypočítané na efekt. A když k tomu přičtu povedený obal, booklet a zvuk (natočeno v Alvernia Studios, nejmodernějším filmovém studiu v Polsku) v režii zkušeného Piotra Witkowského (natáčeli u něj např. Krzak, Dźem, Voo Voo a Krzysztof Penderecki), jde o Album roku v tomto žánru!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*