Davisovské jazzové hody v Kostelci nad Orlicí
Martin Tobiška a Patrick Marek

Davisovské jazzové hody v Kostelci nad Orlicí

_DSC8556Východočeské městečko Kostelec nad Orlicí zažilo 19.listopadu nefalšovaný jazzový svátek – jak bylo avízováno, na prknech Sdruženého klubu Rabštejn stanuli vedle sebe dva odchovanci davisovské školy: černý trumpetista MICHAEL „PATCHES“ STEWART a bílý saxofonista BILL EVANS. A za podpory slovenského AMC Tria…

V roli jakéhosi předskokana vystoupil žák kostelecké ZUŠ, saxofonista Štěpán Přibyl, žák Václava Klecandra (mimochodem člena folk-rockové kapely Oboroh, která zcela poprvé vystoupila právě zde, a to v lednu 1989) a letošní vítěz národní soutěže základních uměleckých škol ve svém oboru. Za doprovodu klavíristky Tetyany Peškové zahrál nejen jazzové standardy, ale se svou sopránkou také jeden z Bachových hobojových koncertů. A znamenitě!

A pak už to hvězdný slovensko-americký kvintet rozjel hned od počátku naplno; v úvodním fláku, což byla zawinulovka „Walk Tall“, se oba američtí dechaři štengrovali k co nejvymazlenějším sólovým chorusům; ale neméně mistrně zvládali souzvuky nesoucí základní riff či motiv. Evans zahájil na tenora, Stewart na trubku s dusítkem a svým způsobem hry silně evokoval Milese Davise. V následující skladbě „Shy Love´s A Very Keen Attack“ již přišly ke slovu sopránka a křídlovka; toto spojení je prostě dokonalé! Ve „Waiting For A Wolf“ Evansův sax dosáhl dravosti Coltranea, Stewart začal lyricky, poté soptil; pozadu nezůstali v nádherně a emotivně vystavěném duetu kontrabasista Martin Marinčák (ten použil i smyčec) a pianista Peter Adamkovič, zatímco bubeník Stanislav Cvanciger svou nezaměnitelně měkkou a zároveň hutnou hrou učinil výlety svých souputniků nerozbitnými. Z „One Way Road To My Heart“ kvintet udělal až kánonicky vybroušený drahokam, včetně strhujícího smyčcově kontrabasového sóla. V hymnicky pojaté kompozici „Beauty Of The Coming Sun“ byl ze Stewartovy trubky slyšet New Orleans, a to v typické, sluncem zalité taneční zpěvnosti, jakou se vyznačovala třeba Armstrongova hra; Evansův tenorsax byl zároveň sytě dmoucí i mazlivý.

Po přestávce AMC Trio pokřtilo čerstvé album, jež se zove „Very Keen Attack“, ale bohužel nestačilo dorazit na místo křtu, aby mohlo být zájemcům k mání – zůstalo někde na půli cesty coby zásilka České pošty. Bylo natočeno s různými hosty, mezi nimiž se skví legendární kytarista Philip Catherine. (Mimochodem natočení alba s Evansem a Stewartem je plánováno právě nyní, v rámci středoevropského turné!)

AMC Trio & Philip Catherine - Chakanka ( Or She Who Waits )

Kvintet to pak opět rozbalil naplno. Svižnými groovy sycenou novinku „Heart Beat Storm“ ozdobil Evans obvzlášť vydařeným, notně vypjatým tenorovým sólem. Vrstevnatá „Meandering Life“ do sebe vstřebala i prvky latino-jazzu a oba dechaři se předháněli, kdo vystřihne dravější sólo. Následovaly další dvě, již závěrečné perly z repertoáru AMC Tria, v nichž se samozřejmě nenechali zahanbit ani slovenští borci – „Three Knights Chant“ a „Thor-Iza“ s výtečnými sóly piana a bicích. V bouřlivě vytleskaném přídavku, neobyčejně melodické „Soul Of The Mountain“, se všichni ještě vyburcovali k emotivně bohatým chorusům, včetně úchvatného basového sóla a duetu obou dechařů…

Po všech stránkách vydařený koncert v prostředí navýsost jazzu vstřícně naladěném!

(Nakonec cédéčka křtěného titulu přišla do Kostelce nad Orlicí druhý den ráno v 9.00…)

(Autoři foto: Martin Tobiška a Patrick Marek)

MICHAEL "PATCHES" STEWART & AMC TRIO first time at Bombura club Brezno