New-Day-CoverNNa labelu Sunnyside Records vydal nedávno již své šestnácté autorské album (po čtyřech letech nahrávací odmlky) americký pianista KEVIN HAYS. Zove se „NEW DAY“ a natočil ho s novým triem. S ním ale již tři roky v newyorských jazzových klubech hraje nejen vlastní věci, ale též standardy, dylanovky či dokonce také soudobého polského skladatele Goreckého! V produkci zkušeného Matta Piersona (Brad Mehldau, Joshua Redman, Mark Turner atd.) album natočili Kevin Hays (piano, Fender Rhodes, Wurlitzer, zpěv), Rob Jost (baskytara a kontrabas), Greg Joseph (bicí, perkuse) a dva výrazní hosté: Gregoire Maret (chromatická foukací harmonika) a Tony Scherr (kytary).

Kevin Hays vydal debutové album pod svým jménem již v roce 1990. Hrál s kdekým – na dlouhém seznamu spoluhráčů figurují např. Benny Golson, John Scofield, Brad Mehldau, Kurt Rosenwinkel, Jeff Balard, Lionel Loueke, Ron McClure, Vincent Herring, Bob Belden, Joshua Redman, Chris Potter, Nicholas Payton a Bill Stewart. A do tria si vybral vskutku znamenité souputniky. Rob Jost umí také na lesní roh a jeho služeb využila třeba Björk, ale i So Brown a kapela The Slackers. Greg Joseph hrál se Stevem Kuhnem či Artem Garfunkelem. Hostující Tony Scherr se pohybuje mezi folk-rockem a jazzem (třeba kapely The Lounge Lizards a Sex Mob, doprovázel též Norah Jones) a Gregoire Maret je považován za nástupce Tootse Thielemanse a Stevieho Wondera; původem Švýcar hrál např.s Pat Metheny Group, Marcusem Millerem či Cassandrou Wilson.

Album „New Day“ obsahuje devět Haysových kompozic a dvě coververze. Přičemž autorská skladba „Run To The Sun“ zazní v úvodu jako instrumentálka a v závěru v podobě písně. Jde o funky-blues, s hutnými groovy; ve zpívané podobě má pak blízko neworleánskému soundu a´la Dr.John. Titulní píseň „New Day“ dobarvuje Hays svůj zpěv elektrickými tóny Wurlitzeru a přidají se také všichni aktéři, včetně výtečně sólujícího harmonikáře. Následující „Trudger´s Paradise“ s výrazným motivem chytne sice šťavnatým, ale pohodovým jazz-rockovým espritem, s výborně vystavěným a gradujícím sólem elektrického piana, najazzlou harmonikou a folk-rockovou kytarou. Zazní i příjemná latina – „Milton“ je vydařeným holdem brazilskému lyrikovi Miltonu Nascimentovi. Folk-rockem a neworleánským duchem je sycena píseň „The Sun Goes Down“. A sóla jsou tady opravdu excelentní!

„Kurtish“ se jmenuje výrazně akustický Haysův hold jeho kamarádovi, kytaristovi Kurtu Rosenwinkelovi. Akustické piano zde dokonce osamí v lyricky hutném partu, nádherné jsou tu i vyhrávky kontrabasu a vzletné chorusy harmoniky. Navazuje trojlístek triových instrumentálek. Svižně melodickou „All I Have“ střídá první coververze – „Sugar Man“ z repertoáru znovuobjeveného písničkáře Sixto Rodrigueze; Wurlitzer zní hodně rozostřeně a hutně zároveň, což koresponduje s acid-rockovou rytmikou. „Waltz For Wollesen“ je pak rozverná staro-neworleánská, hospodsky pojatá pocta Haysovu příteli a bubeníkovi Kennymu Wollesenovi s honky-tonk pianem, bubnovým šramlem a lesním rohem coby tubou. Druhou coververzí je nádherná a mistrně uchopená countryová píseň „Highwayman“ písničkáře Jimmyho Webba; jímavě posmutnělý song ještě výrazněji posunutý k tradičnímu folkovému zvuku, byť s perlením elektrického piana, zazpívaný ve stylu Willieho Nelsona. V následující vzletně melancholické baladě „Time Waits“ si vychutnejte opravdu přenádherné kontrabasové sólo. A pak už je tu závěrečný kus, již zmíněná píseň „Run To The Sun“…

Milá, přitom nadupaná nadžánrová deska, jejíž poslech uspokojí každého a rozhodně nikoho neurazí!

Kevin Hays a jeho new day po čtyřech letech
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.6Overall Score

Related Posts

One Response

  1. Jan Hocek

    Jak mi sám Kevin Hays sdělil (e-mailem), chystá se na jaře příští rok do Brna… :))

    Odpovědět

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*