nabrezi_umelcu2015Ve dnech 29. a 30.května byla královéhradecká náplavka svědkem již 9.ročníku ARTIENALE HRKR, jehož součástí bylo i tradiční NÁBŘEŽÍ UMĚLCŮ. Pořádá jej východočeský Klub konkretistů se sídlem v Hradci Králové, především pak výtvarník (a muzikant) Štěpán Málek (viz.rozhovor). Letošní ročník byl zaměřen na land art, ale samozřejmě nejen na ten. Koneckonců všechny obrazy, objekty a instalace, které rok co rok vznikají na břehu Labe v centru města, se pak stávají součástí prostředí minimálně na ony dva dny. Doplněny jsou bohatým (samozřejmě také open-air) programem, sestávajícím z výtvarných performancí a hudebních vystoupení. Letos bohužel přervaných po oba dny deštěm, ale i tak došlo na vystoupení třeba punkových Limited Edition a těžkotonážních Hate Is Beautiful; jmenuji ty, jež jsem měl možnost slyšet.

Do Hradce Králové zavítal také mezinárodně uznávaný fotograf JAN POHRIBNÝ, který se land artem zabývá již přes 30 let. Jeho přednáška v Muzeu východních Čech, nazvaná „Hranice světla, hranice ráje“ a doprovázená bohatou obrazovou projekcí, byla fascinující. Jazzofilové (potažmo čtenáři JazzPortu) tohoto tvůrce znají dobře – vždyť je dvorním fotografem labelu New Port Line (nyní dělá na novém albu Libora Šmoldase) a ti dříve narození si jistě vybaví jeho skvostné obaly desek kapely Naima z let 1990 a 1991 či onu skvostnou instalaci a´la dolmen na elpíčku výtečného souboru Trijo, jež vyšlo ještě před Listopadem a na kterém lze slyšet experimentální jazz v podání saxofonisty Václava Bratrycha, violoncellisty Vojtěcha Havla, vibrafonisty a perkusisty Petra Chlouby a pianisty (a skladatele soudobé vážné hudby) Miroslava Pudláka…

Jan Pohribný seznámil návštěvníky podrobně se všemi svými cykly na téma land art. Nejdříve v otevřené krajině pracoval s barvou a různými emulzemi („Pigments“ z let 1983-84), posléze se zaměřil na světlo. Jmenovaný dolmen z obalu desky Trija pochází z dlouhodobého cyklu „New Stone Age“ (1988-2011), který dokumentuje autorské instalace i barevné a světelné úpravy megalitických objektů po celé Evropě, včetně Bretaně a Britských ostrovů. Pohribný se při tvorbě či úpravě fotografií vyhýbá počítači, o to více je jeho tvorba obdivuhodnější. Z dalších cyklů, jež představují trvalý příklon ke tvorbě světlem, uvedu např. „Industrial Feelings“ (2010-2014) z prostředí čínských velkoměst Šanghaje a Pekingu, či „Angels“ z let 1999-2014 s podtitulem Hledání ztraceného ráje a pracujícího s nahými lidskými těly v krajině. Před dvěma roky započatý cyklus „Pittura intima“ znamená jistý návrat k barvě, i když jinak – fotograf nanáší na sklo barvu a gel a skrz něj se pak dívá na krajinu a snímá ji. Jan Pohribný je autorem tří knih – „Magic Stones“, „Kreativní světlo ve fotografii“ a těsně před dokončením je „Kreativní barva ve fotografii“. Od 3.června je pak možnost vidět jeho práce na nejnovější samostatné výstavě, a to v Prácheňském muzeu v Písku – jmenuje se „Za hranicí ráje“ a trvat bude do 28.června…

Rozhodně si ji nenechte ujít!

Nebo alespoň navštivte autorovy webové stránky: http://www.pohribny.cz/

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..