Sisterhood Of Klangpedal - Sice nemoderní, ale nikoli zastaralý
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.3Overall Score

Pod podivným názvem SISTERHOOD OF KLANGPEDAL se skrývá výsostně instrumentální slovenské trio, které vzniklo původně v Hlohovci již v roce 2005, ale od roku 2012 působí v Bratislavě. Může za to fakt, že stěžejní postava tria (stejně jako bubeník) působí ve známé slovenské skupině Persona Grata, hrající progresivní rock pod vlivem Yes, Jethro Tull, King Crimson a Dream Theater. Trio Sisterhood Of Klangpedal vydalo nyní na značce Hevhetia konečně tolik očekávané debutové album!

CD „Sisterhood Of Klangpedal“ natočila trojice Matej Mikloš (klávesy, autor hudby a aranží), bubeník Ján Šteno a baskytarista (a také renomovaný literát) Mário Polónyi. Na ploše bezmála 49 minut je rozprostřeno pět rozměrnějších kompozic na pomezí progresivního art-rocku a jazz-rocku, s občasnými přesahy ke classical-rocku. Na Slovensku žádné novum, vždyť tady nadále působí legendární Vargův soubor Collegium Musicum; ale Sisterhood Of Klangpedal mají blíže k sólovým projektům Ricka Wakemana (ex-Yes) než k Emerson, Lake and Palmer. A v některých okamžicích až příliš okatě evokují spíše slovutný holandský soubor Ekseption pianisty a varhaníka Ricka van der Lindena. Tisíckrát si může člověk říkat, že už nebude poslouchat tuhle anachronickou muziku, už beztak dávno vyšeptalou! Ale chyba lávky – jak si ji pustíte, po pár taktech jste zase a znovu chyceni do tenat instrumentálního umu a nepísničkové nepředvídavosti…

sisterhood...1A muzika tohoto slovenského tria je navíc velmi chytrá! Všechny ingredience jsou namíchány tak akorát, aby to znalého posluchače nepřestalo překvapovat. Občas by sice drobné krácení prospělo, ale není to něco, za co by aktéři zasloužili vyloženě vyplísnit. Úvodní „Cyril“ začíná dokonce jako jazzové trio a´la něco mezi Avishai Cohen a E.S.T.! Pak se přidá nejen syntezátor, ale též patřičně narockovělé varhany. A samozřejmě vše zhutněno dynamicky i strukturálně proměnlivou a navýsost spolehlivou rytmikou, z níž se vyloupne dokonce baskytarové sólo. V následující „Metod“ s výraznými klavírními ostinaty, probleskující melodií a parádním varhanním sólem se spustí až crimsonovsky vypjaté erupce, jež vystřídá classical-rockový part (a přiznám se, že pro mne osvěžující). Baladická skladba „BJDSLSP“ dokáže vstřebat cokoli, i přitvrzený rytmus, také vypjatější sólo syntezátoru. Kompozice „Umenie“ pracuje na výrazně riffovitém půdorysu s vážnohudebními náladami a motivy, které jsou neseny nejen po klaviatuře klavíru, ale také elektrického piana a varhan. Závěrečný (a nejdelší) majstrštyk „Funebrak Party III. (13:26) je pak skutečně rockově hutný tok, jenž se občas rozleje do meandrů a zátočin klasiky, kdy dojde dokonce i na citace z filmové hudby ke starému Jamesi Bondovi, s výtečnými sóly piana, baskytary a varhan, a se schopností zvuk dynamizovat, proměňovat a gradovat….

Sice už jaksi nemoderní, ale nikoli zastaralá hudební radost!

P.S. Křest alba proběhne dne 21.května v bratislavském klubu Hlava XXII.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*